PLUG-IN HYBRID-TECHNOLOGIE

i

PEUGEOT presenteert het PLUG-IN HYBRID-gamma, het eerste concrete bewijs voor onze klanten dat een schone toekomst niet ten koste hoeft te gaan van het rijplezier.

PLUG-IN HYBRID-TECHNOLOGIE

De PLUG-IN HYBRID-aandrijflijnen HYBRID en HYBRID4 zijn gekoppeld aan een benzinemotor. De technologisch hoogwaardige componenten van deze aandrijflijnen wisselen elkaar op een harmonieuze en voor de bestuurder vrijwel onmerkbare wijze af.

Peugeot Plug-in Hybrid - 1.6 PureTech-motor

Benzinemotor

De 1.6 PureTech-motor is aangepast door de toevoeging van een dynamo/startmotor en een specifieke koeltunnel. Deze motor levert 180 pk bij de HYBRID en 225 pk bij de HYBRID4.

Nieuwe elektrisch bediende automatische transmissie

De PureTech-motor is gekoppeld aan de nieuwe 8-traps automatische transmissie e-EAT8 (Electric Efficient Automatic Transmission 8 Speed) die specifiek is voor de PEUGEOT PLUG-IN HYBRID-aandrijflijnen.

De aan deze automatische transmissie gekoppelde elektromotor levert 110 pk/80 kW en drijft de voorwielen aan.

Voor een optimale en voor de bestuurder onmerkbare overgang tussen elektrische aandrijving en aandrijving door de verbrandingsmotor heeft de koppelomvormer van de uitvoeringen met verbrandingsmotor plaatsgemaakt voor een meervoudige natte plaatkoppeling. Al deze aanpassingen hebben bijgedragen tot een 60 Nm hoger koppel, voor een optimale respons.

Elektrische aandrijving van de achterwielen

Bij de HYBRID4-uitvoeringen is de multilink-achtertrein voorzien van een motorgenerator, een elektromotor van 110 pk/80 kW en een reductiebak, zodat vierwielaandrijving mogelijk is. Dit gaat niet ten koste van de binnenruimte.

Lithium-ionbatterij

De tractiebatterij is van het type lithium-ion (300 V) en is bij zowel de HYBRID- als de HYBRID4-uitvoeringen ingebouwd onder de zitplaatsen achterin.

Deze tractiebatterij behoort met een capaciteit van 11,8 kWh (HYBRID) tot 13,2 kWh (HYBRID4) tot de krachtigste van de markt. Deze capaciteit is voldoende voor een actieradius van tot wel 50 km volgens de WLTP-standaard(2) (60 km volgens de NEDC-standaard(1)) in de 100% elektrische rijmodus.

Als de laadtoestand van de tractiebatterij het toelaat, wordt automatisch overgeschakeld op de Zero Emission-rijmodus zodat zo veel mogelijk van de geruisloze werking van deze rijmodus kan worden geprofiteerd. Elektrisch rijden is mogelijk tot 135 km/h, bij hogere snelheden zorgt de verbrandingsmotor voor de aandrijving.

Peugeot Plug-in Hybrid - Peugeot 3008 SUV - HYBRID-aandrijflijn

FUNCTIES WAARMEE RIJPLEZIER EEN NIEUWE DIMENSIE KRIJGT

Peugeot Plug-in Hybrid - De nieuwe Brake-functie

De nieuwe Brake-functie

De nieuwe Brake-functie, die desgewenst door de bestuurder kan worden ingeschakeld, zorgt ervoor dat de auto sterker vertraagt als het gaspedaal wordt losgelaten, zonder dat het rempedaal wordt ingetrapt. De werking van deze functie is vergelijkbaar met afremmen op de motor en zorgt er bovendien voor dat de tractiebatterij wordt bijgeladen, bijvoorbeeld tijdens een afdaling. De Brake-modus kan eenvoudig worden ingeschakeld door in de Drive-modus de Shift and Park by Wire-selectiehendel een tikje naar achteren te geven en weer worden uitgeschakeld door dat te herhalen.

Een nieuw elektronisch gestuurd remsysteem

Om de actieradius in de 100% elektrische rijmodus te vergroten, zorgt het systeem i-Booster van het regeneratieve remsysteem ervoor dat de energie die vrijkomt bij het remmen of het loslaten van het gaspedaal, die bij auto's met alleen een verbrandingsmotor wordt afgevoerd, wordt teruggewonnen. De i-Booster bevat een elektrische pomp in plaats van de vacuümpomp die wordt toegepast bij auto's met alleen een verbrandingsmotor.

De nieuwe functie e-SAVE

Dankzij de functie e-SAVE kan de bestuurder elektrisch rijden op het moment dat hij dat wil. Met e-SAVE kan de bestuurder een bepaalde elektrisch te rijden afstand reserveren (10 km, 20 km of de maximale capaciteit van de tractiebatterij). Deze functie is eenvoudig te bedienen via het speciale menu e-SAVE van het touchscreen. Als de functie is ingeschakeld, wordt dit samen met de geprogrammeerde afstand in kilometers weergegeven op het instrumentenpaneel. Vervolgens kan de bestuurder op het moment dat hij dat wil het 100% elektrisch rijden activeren door met de keuzeschakelaar voor de rijstand de stand Zero Emission te selecteren.

GEMAKKELIJK EN SNEL OPLADEN VAN DE TRACTIEBATTERIJ

Het opladen duurt maximaal:

  • 8 uur via een normaal stopcontact (3,3 kW, 8 A)
  • 4 uur via een Green’up® contactdoos met een hogere capaciteit (3,3 kW, 14 A)
  • zelfs minder dan 1 uur en 45 minuten via een wallbox (6,6 kW, 32 A, als optie leverbaar).

De laadtoestand kan eenvoudig worden gecontroleerd aan de hand van de lichtgeleiders rondom de laadaansluiting. Als de laadstekker is aangesloten, geeft een lichtspel de voortgang van het opladen aan.

De klep van de laadaansluiting bevindt zich onopvallend in het linker achterscherm van de auto (in dezelfde vorm als de brandstofvulklep aan de andere kant). Het oplaadsysteem kan gemakkelijk worden opgeborgen in een speciale ruimte onder de vloer van de bagageruimte.

Peugeot 3008 HYBRID4:

    • Gemiddelde actieradius (1): 50 km WLTP / 60 km NEDC (2)
    • Gecombineerde CO2-uitstoot (1): 49 g/km WLTP / 49 g/km NEDC (2)
    • Gecombineerd brandstofverbruik (1): 2,2 l/100 km WLTP / 2,2 l/100 km NEDC (2)

Peugeot 508 en 508 SW HYBRID:

    • Gemiddelde actieradius (1): 40 km WLTP / 50 km NEDC (2)
    • Gecombineerde CO2-uitstoot (1): 49 g/km WLTP / 49 g/km NEDC (2)
    • Gecombineerd brandstofverbruik (1): 2,2 l/100 km WLTP / 2,2 l/100 km NEDC (2)

(1) Geschatte gegevens, uitsluitend ter indicatie en onder voorbehoud van typegoedkeuring

(2) De aangegeven waarden zijn WLTP-conform. Vanaf 1 september 2018 wordt de typegoedkeuring van nieuwe auto's gebaseerd op de wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor personenauto's en lichte bedrijfswagens (WLTP). De metingen van deze nieuwe testprocedure geven een realistischere afspiegeling van het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de actieradius van plug-in hybrideauto's in de praktijk. Deze WLTP-procedure die wordt uitgevoerd onder realistischere testomstandigheden, vervangt volledig de voorheen toegepaste NEDC-procedure (New European Driving Cycle - nieuwe Europese rijcyclus). De op basis van de WLTP-procedure gemeten actieradius van plug-in hybrideauto's is in veel gevallen kleiner dan de op basis van de NEDC-procedure gemeten actieradius. De aangegeven waarden van de actieradius zijn gebaseerd op de gemiddelde waarden van de auto's van het gamma. Alle aangegeven waarden kunnen variëren afhankelijk van de specifieke uitrusting, opties en banden waarvan de auto is voorzien. Neem contact op met uw verkooppunt voor meer informatie.