GESCHIEDENIS

DE GESCHIEDENIS VAN PEUGEOT

DE GESCHIEDENIS VAN PEUGEOT

Met de belangrijke innovaties en talloze successen, is het merk PEUGEOT verantwoordelijk voor enkele van de best geschreven bladzijden uit de automobielhistorie. En met de nieuwe uitdagingen binnen de 21ste eeuw, zet het PEUGEOT-avontuur zich voort.

1810

HET BEGIN VAN HET INDUSTRIËLE PEUGEOT-AVONTUUR

Het familiebedrijf werd in 1810 opgericht door Jean-Frédéric en Jean-Pierre II Peugeot, tijdens het omvormen van de hydraulische molen van de familie tot een staalfabriek in een plaats genaamd Sous-Cratet in de gemeente Hérimoncourt (Doubs). De verschillende familietakken breidden zichzelf verder uit tot zeer diverse producties, maar ze waren wel allemaal gebaseerd op staal (gereedschap, veren, paraplubalken, korsetframes, koffiemolens, uurwerken, fietsen, etc.).

1889

DE ONTHULLING VAN DE STOOMAUTO MET DRIE WIELEN

Op de Wereldtentoonstelling in Parijs presenteerde Armand Peugeot de eerste automobiel met het merk PEUGEOT: een door stoom aangedreven driewieler, ontworpen in samenwerking met ingenieur Léon Serpollet. Deze auto werd niet op de markt gebracht.

1948

DE INTRODUCTIE VAN DE 203: HET EERSTE AUTOMODEL MET EEN ZELFDRAGENDE CARROSSERIE

De 203 was de eerste auto die na de Tweede Wereldoorlog werd geproduceerd. Het was ook het eerste model met een zelfdragende carrosserie en een motor met aluminium cilinderkop met halve, bolvormige verbrandingskamers en kleppen in V-opstelling. Het was tevens de eerste PEUGEOT waarvan meer dan een half miljoen exemplaren zijn geproduceerd.

DE INTRODUCTIE VAN DE 404

De 404 werd ontworpen door Pininfarina. Zijn hoekige lijnen en grotere glasoppervlak lieten een modernisering en elegantie zien waarmee de 404 zich onderscheidde van de auto's die in de jaren vijftig werden geproduceerd.
In 1961 werd de 404 uitgerust met de eerste motor met benzine-injectie.

 

1968

DE INTRODUCTIE VAN DE 504: INNOVATIEVE STIJL EN UITRUSTING

De 504, in 1969 verkozen tot Europese Auto van het Jaar, was het langstlopende PEUGEOT-model (tot 2006 werden 3.700.000 exemplaren geproduceerd). Deze auto was bedoeld voor klanten uit de middenklasse en is dankzij zijn uithoudingsvermogen tevens een icoon van de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse wegen geworden.

1972

DE INTRODUCTIE VAN DE 104: DE KORTSTE SEDAN TER WERELD

De slogan 'Tout PEUGEOT en 3,58 m' (Een echte PEUGEOT en toch maar 3,58 m) refereerde aan het feit dat de 104 de kleinste, vierdeurs sedan ter wereld was.

1979

DE INTRODUCTIE VAN DE 604: PEUGEOT'S EERSTE SEDAN MET 6 CILINDER SINDS DE 601

Zijn stijlvolle en statige voorkomen maakte de 604 zeer gewild bij de hoogste overheidsinstanties in heel Europa. De 604 was de eerste auto op de Europese markt die leverbaar werd met een turbodieselmotor.

1983

DE INTRODCUTIE VAN DE 205: HET 'MAGISCHE NUMMER'

De reddende engel voor het succes PEUGEOT. De 205 was tweevoudig wereldkampioen rally en won tweemaal de Parijs-Dakar. Hij werd niet alleen de bestverkochte auto in Frankrijk, maar ook de meest geëxporteerde Franse auto ooit.

1987

DE INTRODUCTIE VAN DE 405

Dankzij de 405, de nieuwe gezinsauto van het merk, nam PEUGEOT in 1988 voor de tweede keer in de geschiedenis de Europese trofee voor de Auto van het Jaar in ontvangst.

1997

DE INTRODUCTIE VAN DE, DOOR PININFARINA ONTWORPEN, 406 COUPÉ

Dankzij zijn tijdloze ontwerp is dit model een waar collector's item geworden. Het was de eerste coupé met een dieselmotor (2001).

1998

DE INTRODUCTIE  VAN DE 206; WAARVAN 7.326.029 EXEMPLAREN VAN ZIJN GEPRODUCEERD

De 206 is drievoudig wereldkampioen rally geworden. De CC-uitvoering (2000) bracht de 'transformeerbare coupés' weer terug op de markt. Een concept dat PEUGEOT voor het eerst in 1924 introduceerde.

2016

DE INTRODUCTIE  VAN DE 3008

Geprezen om zijn stijl, interieurdesign en uitrusting, werd de nieuwe PEUGEOT 3008 door een jury van 58 Europese journalisten verkozen tot Auto van het jaar 2017.

Het was de eerste bekroonde SUV sinds de trofee in 1964 in het leven werd geroepen. Bovendien was de 3008 de vijfde PEUGEOT die de titel kreeg - na de 308 in 2014, de 307 in 2002, de 405 in 1988 en de 504 in 1969.
 

2019

De PEUGEOT PARTNER werd uitgeroepen tot Internationale Bestelauto van het Jaar 2019 en was daarmee de vijfde PEUGEOT-auto die tot Bestelauto van het Jaar werd gekroond sinds de trofee in 1992 in het leven werd geroepen.

Twee belangrijke, ongekende innovaties trokken de aandacht: de overbelastingsindicator voor veilig laden en de Surround Rear Vision-achteruitkijkspiegel die camerabeelden van dode hoeken mogelijk maakt.

De PEUGEOT PARTNER onderscheidde zich door de exclusieve en wereldwijde introductie binnen het PEUGEOT i-Cockpit®-segment die een nieuwe rijervaring voor meer productiviteit bood.

De International Van Of The Year-prijs werd in 1992 in het leven geroepen. De jury bestaat uit een panel van 25 Europese journalisten en uitgevers van onafhankelijke tijdschriften die gespecialiseerd zijn in lichte bedrijfsauto's.

2020

De nieuwe PEUGEOT 208 werd door een panel van 60 deskundige autojournalisten uit 23 Europese landen verkozen tot Auto van het Jaar 2020. De jury prees het motorengamma, dat klanten de vrijheid bood om te kiezen tussen elektrisch, benzine en diesel. De juryleden waardeerden tevens het gedurfde design en de technologie van de nieuwe PEUGEOT 208; de zesde PEUGEOT die tot Auto van het Jaar werd uitgeroepen.

Met zes titels behoorde PEUGEOT tot de top drie van merken met de meeste Auto van het Jaar-onderscheidingen. Deze prestigieuze trofee mocht zich aansluiten bij de twaalf andere internationale onderscheidingen die de PEUGEOT 208 al in ontvangst mocht nemen.