SKIP TO CONTENT

Veelgestelde vragen over opladen & actieradius

5 veelgestelde vragen over opladen & actieradius
Waar kan ik de auto opladen?
Er zijn vier soorten laadpunten: bij je thuis, op je werk, openbare laadpunten en snellaadstations die vaak langs de snelweg te vinden zijn.
Wat kost het opladen?
Elektriciteit is goedkoper dan traditionele brandstoffen. De kosten van het opladen verschillen per laadpunt. Thuis opladen is het voordeligst en kost gemiddeld € 0,22 per kWh. Bij publieke laadpunten en snellaadstations verschilt het tarief per aanbieder. Een kWh kost dan gemiddeld € 0,25 tot € 0,59. Voor een gemiddelde elektrische auto bedragen de energiekosten per kilometer vier tot zes cent. Als je kiest voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het elektriciteitsverbruik en de kosten natuurlijk toe.
Wat kost een elektrische auto?
De aanschafprijs van een elektrische auto ligt hoger dan die van een vergelijkbare auto met benzine- of dieselmotor. Omdat de prijzen voor tractiebatterijen – een belangrijke kostenpost – dalen, worden elektrische auto’s wel steeds goedkoper. Als je zakelijk een volledig elektrische auto rijdt, betaal je het laagste bijtellingstarief van 12 procent – mits de aanschafwaarde van de auto onder de 40.000 euro ligt.  Verder zijn berijders van een elektrische auto vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Ook belangrijk: een elektrische auto is volgens onderzoek van de ANWB zo’n 35 procent goedkoper in onderhoud. En het opladen van de tractiebatterij kost slechts een paar euro per keer (tarieven 0,22 tot 0,59 euro per kWh).
Wat is mijn actieradius op een volle tractiebatterij?
De actieradius verschilt per model en hangt af van de omstandigheden. Ten eerste is de capaciteit van de tractiebatterij een belangrijke factor – hoe groter de capaciteit, des te groter het bereik. Ook de rijstijl van de bestuurder en de weeromstandigheden hebben invloed.  De actieradius kan toenemen door gebruik te maken van regeneratief remmen.
Welke factoren hebben invloed op de actieradius?

Er zijn diverse factoren die invloed hebben op de actieradius van een elektrische auto. Met een grote tractiebatterij kom je natuurlijk verder dan met een kleine. Een behoudende rijstijl bespaart ook veel energie. Ook weersomstandigheden spelen een belangrijke rol. Slecht weer en lage temperaturen hebben veel invloed op de actieradius. Een tractiebatterij presteert optimaal bij kamertemperatuur. In de winter kan de auto minder ver rijden met een volle tractiebatterij. Ook verbruiken de verwarming en de airco veel energie; die hebben dus ook impact op het bereik. Het is verstandig om de temperatuur in de auto te regelen als de auto nog aan de laadpaal aangesloten is. Dan maakt de auto gebruik van het elektriciteitsnet en blijft de tractiebatterij vol.