SKIP TO CONTENT
DE TWEEWIELERS

GESCHIEDENIS VAN DE TWEEWIELERS VAN HET MERK PEUGEOT

 

GESCHIEDENIS VAN DE TWEEWIELERS VAN HET MERK PEUGEOT

Dankzij de grote passie en innovaties van PEUGEOT zijn de fietsen en motorfietsen uitgegroeid tot wereldleiders - zowel op het gebied van wedstrijden als bij het grote publiek. PEUGEOT is een van de weinige fabrikanten met een rijke historie op het gebied van zowel twee-, drie- als vierwielers die tot op de dag van vandaag voortduurt.

1886

DE INTRODUCTIE VAN IN DE SERIE GEPRODUCEERDE FIETSEN EN DRIEWIELERS

Met Armand Peugeot aan het roer en na de testen op de Grand Bi, lanceerde PEUGEOT zijn eerste, in serie vervaardigde, kettingaangedreven fietsen en driewielers in zijn fabriek in Beaulieu.

1901

DE PRESENTATIE VAN DE EERSTE 1,5 PK PEUGEOT-MOTORFIETS

Na de lancering van de gemotoriseerde driewieler in 1898, presenteerde PEUGEOT zijn eerste 198 cc motorfiets met een vermogen van 1,5 pk.

1934

INTRODUCTIE VAN DE 500, 350 EN 175 CC MOTOR- EN 100 CC BROMFIETSEN

Tussen 1901 en 1939 presenteerde PEUGEOT 61 modellen, variërend van 100 tot 745 cc.

In 1934 vestigde de P515 (495 cc) 9 wereldrecords, waaronder het afleggen van 3.000 km met een gemiddelde snelheid van 118 km/u.

1952

OVERWINNING P176 BIJ DE BOL D'OR EN LE MANS MOTORRACES

PEUGEOT bood nu een assortiment brom- en motorfietsen van 100 tot 250 cc aan.

1955

DE INTRODUCTIE VAN DE S55-SCOOTER

PEUGEOT lanceerde de productie van zijn S55- en S57-scooters met een ontwerp dat deed denken aan hun vierwielige zustermodel, de 203.

1974

RECORDVERKOOP MET DE P103- EN P104-SERIE

Er wordt een recordaantal aan PEUGEOT bromfietsen met de P103- en P104-series verkocht op de bromfietsenmarkt (beperkt tot 50 cc), waardoor PEUGEOT binnen deze markt sinds 1949 vooroploopt.

1982

DE INTRODUCTIE VAN DE SC- EN SX-SERIE

Scooters kwamen weer in de mode en daarom lanceerde PEUGEOT de SC- en SX-serie; de eerste scooters met een kunststof carrosserie.

1983

PY10 - DE EERSTE FIETS VAN CARBON

De PY10 FC bracht een revolutie in racefietsen teweeg met zijn frame van carboncomposiet.  Hij kreeg een geweldige reputatie bij zowel professionals als amateurs.

1984

VTT1 - DE EERSTE FIETS DIE IN FRANKRIJK OP DE MARKT WERD GEBRACHT

Inspelend op de wensen van klanten bracht PEUGEOT Cycles de eerste ATB in Frankrijk op de markt.

1992

PARTNERSCHAP MET CYCLEUROPE

Cycleurope werd verantwoordelijk voor zowel productie als marketing - en werd uiteindelijk de eigenaar van het gehele productieproces.

2006

DE INTRODUCTIE VAN DE SATELIS, DE EERSTE GROTE 125 CC-SCOOTER VAN PEUGEOT

Na het succes van de Elystar, PEUGEOT's eerste 125 cc-scooter met ABS-serie, lanceerde het merk zijn Satelis- en Geopolis GT-scooters, geïnspireerd op de autowereld.

2009

A2B-FIETS

De eerste fiets met elektrische trapondersteuning (EAPC) van het merk werd onthuld als onderdeel van een totaal mobiliteitsconcept.

2015

MAHINDRA, DE NIEUWE SPELER

PSA verkocht 51% van de PEUGEOT-scooters aan de Indiase fabrikant Mahindra, met behoud van 49% van de aandelen en het merkenrecht. Deze samenwerking bevorderde meer internationale betrekkingen en maakte de weg vrij voor nieuwe producten.

2016

DJANGO ADVENTURE, 60 JAAR LATER!

Als knipoog naar het verleden waren twee avonturiers erin geslaagd een rit van Parijs naar Ho Chi Minhstad op Django-scooters te voltooien. Dit was een eerbetoon aan Serge Gracium en Michel Vaslin die in 1956 deze prestatie in omgekeerde richting op de PEUGEOT S57 leverden.

2017

e-KICK EN eF01: INNOVATIEVE MOBILITEITSOPLOSSINGEN

In een wereld waarin de toegang tot grote stadscentra steeds beperkter wordt, werd PEUGEOT in 2017 het eerste automerk dat nieuwe, multimode mobiliteitsoplossingen op de markt bracht. De e-Kick elektrisch ondersteunde scootmobiel en de eF01 elektrisch ondersteunde opvouwbare fiets waren een aanvulling op de nieuwste automodellen en boden meer reisvrijheid in de stad.