SKIP TO CONTENT
Hoe werkt de oplaadcurve van een elektrische auto?

November, 2023

Leestijd: 4 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Hoe werkt de oplaadcurve

van een elektrische auto?

 

Als we het hebben over een 100% elektrische auto, is de oplaadtijd een van de eerste dingen die we willen weten, direct na actieradius. Deze twee eigenschappen bepalen het vermogen van een auto om snel lange afstanden af te leggen, d.w.z. met een minimaal aantal en een minimale duur van oplaadstops.

Tijdens deze stops is de meest coherente strategie om het voertuig aan te sluiten op een snellaadstation, zoals Ionity, ENGIE of TotalEnergies, die een hoog elektrisch laadvermogen bieden (minstens 100 kW) geleverd in gelijkstroom. Dit type terminal is te vinden bij de meeste tankstations langs de snelweg en bij grote winkelcentra en outlets.

Hoe werkt de oplaadcurve

van een elektrische auto?

 

Als we het hebben over een 100% elektrische auto, is de oplaadtijd een van de eerste dingen die we willen weten, direct na actieradius. Deze twee eigenschappen bepalen het vermogen van een auto om snel lange afstanden af te leggen, d.w.z. met een minimaal aantal en een minimale duur van oplaadstops.
Tijdens deze stops is de meest coherente strategie om het voertuig aan te sluiten op een snellaadstation, zoals Ionity, ENGIE of TotalEnergies, die een hoog elektrisch laadvermogen bieden (minstens 100 kW) geleverd in gelijkstroom. Dit type terminal is te vinden bij de meeste tankstations langs de snelweg en bij grote winkelcentra en outlets.

Belangrijke cijfers

 

Laten we voor een duidelijker beeld eens kijken naar de cijfers van de nieuwe E-308, die 156 pk levert. Hij is uitgerust met een batterij met een nuttige capaciteit van 51 kWh (waarmee hij volgens de WLTP-cyclus 413 km kan afleggen), en die met maximaal 100 kW DC kan worden opgeladen. Als je deze PEUGEOT aansluit op een snellaadstation, zul je al snel merken dat deze maximale waarde niet behouden blijft tijdens het opladen. Hoe komt dat?

Belangrijke cijfers

 

Laten we voor een duidelijker beeld eens kijken naar de cijfers van de nieuwe E-308, die 156 pk levert. Hij is uitgerust met een batterij met een nuttige capaciteit van 51 kWh (waarmee hij volgens de WLTP-cyclus 413 km kan afleggen), en die met maximaal 100 kW DC kan worden opgeladen. Als je deze PEUGEOT aansluit op een snellaadstation, zul je al snel merken dat deze maximale waarde niet behouden blijft tijdens het opladen. Hoe komt dat?

De glas-water-theorie

 

Stel je voor om een glas water zo snel mogelijk te vullen zonder dat het overloopt. Eerst ga je heel snel, totdat je de stroomsnelheid verlaagt om het maximum niveau niet te overschrijden. Hetzelfde geldt voor een lithium-ion batterij. Dit betekent dat de oplaadcurve, die de capaciteit om elektrisch vermogen (kW) op te slaan weergeeft, geen rechte lijn is die van begin tot eind kan worden aangehouden.

De glas-water-theorie

 

Stel je voor om een glas water zo snel mogelijk te vullen zonder dat het overloopt. Eerst ga je heel snel, totdat je de stroomsnelheid verlaagt om het maximum niveau niet te overschrijden. Hetzelfde geldt voor een lithium-ion batterij. Dit betekent dat de oplaadcurve, die de capaciteit om elektrisch vermogen (kW) op te slaan weergeeft, geen rechte lijn is die van begin tot eind kan worden aangehouden.

Piekbelasting, van 20% tot 80%

 

Intelligente software beheert deze oplaadcurve (of oplaadsnelheid) aan de hand van een groot aantal parameters. In de overgrote meerderheid van de gevallen, wanneer een auto aankomt bij een snellaadstation met een accu van ongeveer 20%, zal de curve aanvankelijk pieken, een tijdje stabiel blijven en dan geleidelijk afnemen.

Boven de 80% daalt de curve scherp, waardoor de laadsnelheid afneemt. Daarom kun je het beste weer op weg gaan zodra deze drempel is bereikt.

Piekbelasting, van 20% tot 80%

 

Intelligente software beheert deze oplaadcurve (of oplaadsnelheid) aan de hand van een groot aantal parameters. In de overgrote meerderheid van de gevallen, wanneer een auto aankomt bij een snellaadstation met een accu van ongeveer 20%, zal de curve aanvankelijk pieken, een tijdje stabiel blijven en dan geleidelijk afnemen. Boven de 80% daalt de curve scherp, waardoor de laadsnelheid afneemt. Daarom kun je het beste weer op weg gaan zodra deze drempel is bereikt.

Je reis plannen is essentieel

 

Het vermogen van de accu om de oplaadcurve op het hoogst mogelijke niveau te houden,  bepaalt hoe lang je bij een oplaadstation blijft. De accu van de nieuwe E-308 kan door het verrmogen van 51 kWh bijvoorbeeld in 27 minuten van 20 naar 80% gaan. Omdat we zo weinig mogelijk oplaadstops willen onderweg, houdt PEUGEOT's intelligente reisplanner app E-routes rekening met deze parameter om geoptimaliseerde routes voor te stellen met het optimale snellaadbereik. Binnenkort meer hierover!

 

Stap in de elektrische wereld van PEUGEOT met de sensationele en katachtige E-308. Stel hem hier samen of boek een proefrit.

Je reis plannen is essentieel

 

Het vermogen van de accu om de oplaadcurve op het hoogst mogelijke niveau te houden,  bepaalt hoe lang je bij een oplaadstation blijft. De accu van de nieuwe E-308 kan door het verrmogen van 51 kWh bijvoorbeeld in 27 minuten van 20 naar 80% gaan. Omdat we zo weinig mogelijk oplaadstops willen onderweg, houdt PEUGEOT's intelligente reisplanner app E-routes rekening met deze parameter om geoptimaliseerde routes voor te stellen met het optimale snellaadbereik. Binnenkort meer hierover!

 

Stap in de elektrische wereld van PEUGEOT met de sensationele en katachtige E-308. Stel hem hier samen of boek een proefrit.

Ontdek al onze artikelen