SKIP TO CONTENT
Lichtgewicht hybridisatie, de eerste stap naar E-mobiliteit!

Oktober, 2023

Leestijd: 4 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Lichtgewicht hybridisatie,

de eerste stap naar E-mobiliteit!



In 2030 wil PEUGEOT een volledig elektrisch merk zijn. Daarom wordt het modelgamma steeds verder verduurzaamd door verdere elektrificatie en continu aangepast zodat alle modellen aansluiten op onze moderne behoeften. De hybride 48V-technologie is één van de innovaties op weg naar deze ambitie en werd geïntroduceerd op de 3008 en 5008. Het grote voordeel? In de stad is het mogelijk om zo'n 50% van de kilometers 100% elektrisch te rijden.

Lichtgewicht hybridisatie,

de eerste stap naar E-mobiliteit!



In 2030 wil PEUGEOT een volledig elektrisch merk zijn. Daarom wordt het modelgamma steeds verder verduurzaamd door verdere elektrificatie en continu aangepast zodat alle modellen aansluiten op onze moderne behoeften. De hybride 48V-technologie is één van de innovaties op weg naar deze ambitie en werd geïntroduceerd op de 3008 en 5008. Het grote voordeel? In de stad is het mogelijk om zo'n 50% van de kilometers 100% elektrisch te rijden.

Zet remkracht om in energie!



Volgens Benoit Trémeau, 48V Hybrid Vehicle Design Manager bij Stellantis, maakt dit systeem zuiniger rijden mogelijk door optimaal gebruik te maken van energie die normaliter verloren gaat op voertuigen met traditionele verbrandingsmotoren. Hoe werkt het? Eigenlijk heel eenvoudig: het hart wordt gevormd door een gloednieuwe 136 pk 3-cylinder 1.2 L PureTech-benzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor optimale integratie met hybridisatie. Deze motor is gekoppeld aan een innovatieve 6-traps geëlektrificeerde versnellingsbak met dubbele koppeling die een elektromotor bevat en het volledige systeem is aangesloten op een kleine 48V-batterij onder de bestuurdersstoel. Tijdens het afremmen wordt de kinetische energie die vrijkomt opgevangen en opgeslagen in de 48V-batterij. Wanneer je vervolgens accelereert, komt de opgeslagen energie weer vrij via de elektromotor. Hierdoor kan de elektromotor de auto zelfstandig voortbewegen bij lichte belasting, of extra vermogen bieden aan de verbrandingsmotor. Hierdoor zijn niet alleen de prestaties beter, maar wordt ook het brandstofverbruik verlaagd. Energie terugwinnen en vervolgens weer vrijgeven, dat is dubbel duurzaam voordeel.

Zet remkracht om in energie!

 

Volgens Benoit Trémeau, 48V Hybrid Vehicle Design Manager bij Stellantis, maakt dit systeem zuiniger rijden mogelijk door optimaal gebruik te maken van energie die normaliter verloren gaat op voertuigen met traditionele verbrandingsmotoren.

Hoe werkt het? Eigenlijk heel eenvoudig: het hart wordt gevormd door een gloednieuwe 136 pk 3-cylinder 1.2 L PureTech-benzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor optimale integratie met hybridisatie. Deze motor is gekoppeld aan een innovatieve 6-traps geëlektrificeerde versnellingsbak met dubbele koppeling die een elektromotor bevat en het volledige systeem is aangesloten op een kleine 48V-batterij onder de bestuurdersstoel.

Tijdens het afremmen wordt de kinetische energie die vrijkomt opgevangen en opgeslagen in de 48V-batterij. Wanneer je vervolgens accelereert, komt de opgeslagen energie weer vrij via de elektromotor. Hierdoor kan de elektromotor de auto zelfstandig voortbewegen bij lichte belasting, of extra vermogen bieden aan de verbrandingsmotor. Hierdoor zijn niet alleen de prestaties beter, maar wordt ook het brandstofverbruik verlaagd. Energie terugwinnen en vervolgens weer vrijgeven, dat is dubbel duurzaam voordeel.

Een comfortabele rijervaring



In de praktijk verschilt de rijervaring met dit systeem niet veel ten opzichte van een auto met traditionele verbrandingsmotor. Wel is het mogelijk om je CO2-uitstoot verder te verlagen door in de stad je rijstijl aan te passen. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om tot 50% van de stadskilometers 100% elektrisch te rijden. Hoe je dat doet? Door het gaspedaal gedoseerd te gebruiken bij het accelereren en door beter te anticiperen op obstakels, voorliggers en afremmend verkeer. Rem je af met het regeneratieve remsysteem in plaats van de conventionele rem, dan wordt de 48V-batterij beter opgeladen en bespaar je tot wel 15% op het brandstofverbruik. In de stad kan de besparing zelfs oplopen tot wel 30%! Benieuwd hoe jij onderweg scoort? Je ziet het meteen terug in de PEUGEOT I-Cockpit®.

Een comfortabele rijervaring

 

In de praktijk verschilt de rijervaring met dit systeem niet veel ten opzichte van een auto met traditionele verbrandingsmotor. Wel is het mogelijk om je CO2-uitstoot verder te verlagen door in de stad je rijstijl aan te passen. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om tot 50% van de stadskilometers 100% elektrisch te rijden.

Hoe je dat doet? Door het gaspedaal gedoseerd te gebruiken bij het accelereren en door beter te anticiperen op obstakels, voorliggers en afremmend verkeer. Rem je af met het regeneratieve remsysteem in plaats van de conventionele rem, dan wordt de 48V-batterij beter opgeladen en bespaar je tot wel 15% op het brandstofverbruik.

In de stad kan de besparing zelfs oplopen tot wel 30%! Benieuwd hoe jij onderweg scoort? Je ziet het meteen terug in de PEUGEOT I-Cockpit®.

Technologie voor iedereen



Hoe je leven er ook uitziet, 48V-hybridisatie past zich op jou aan. En of je nu veel korte of lange ritten maakt, het resultaat is minder brandstofverbruik. PEUGEOT gaat dit systeem uiteindelijk uitrollen naar alle modellen, ter vervanging van benzinemotoren met automaat. Wat ons betreft is 48V-hybridisatie dan ook de ideale eerste stap naar elektrificatie en minder CO2-uitstoot. Wil je een stap verder gaan? Maak dan snel kennis met onze plug-in hybride- en 100% elektrische modellen.

Technologie voor iedereen



Hoe je leven er ook uitziet, 48V-hybridisatie past zich op jou aan. En of je nu veel korte of lange ritten maakt, het resultaat is minder brandstofverbruik. PEUGEOT gaat dit systeem uiteindelijk uitrollen naar alle modellen, ter vervanging van benzinemotoren met automaat. Wat ons betreft is 48V-hybridisatie dan ook de ideale eerste stap naar elektrificatie en minder CO2-uitstoot. Wil je een stap verder gaan? Maak dan snel kennis met onze plug-in hybride- en 100% elektrische modellen.

Rijd connected!



Wil je meer elektrische kilometers afleggen dan de 48V Hybrid-technologie mogelijk maakt? Misschien is een plug-in hybride dan iets voor jou. PEUGEOT biedt op de huidige 3008 al aandrijflijnen met een emissievrije actieradius tot 65 km en in de praktijk is dat voor de meeste mensen meer dan genoeg bereik voor de korte dagelijkse ritten, bijvoorbeeld naar het werk. Maar wat als je verder van huis werkt? Dan heeft PEUGEOT een breed aanbod van 100% elektrische modellen met een actieradius van meer dan 400 km, zoals de E-208, E-2008, E-308, E-308 SW en binnenkort zelfs tot 700 km met de nieuwe E-3008 die recent werd onthuld!

Rijd connected!



Wil je meer elektrische kilometers afleggen dan de 48V Hybrid-technologie mogelijk maakt? Misschien is een plug-in hybride dan iets voor jou. PEUGEOT biedt op de huidige 3008 al aandrijflijnen met een emissievrije actieradius tot 65 km en in de praktijk is dat voor de meeste mensen meer dan genoeg bereik voor de korte dagelijkse ritten, bijvoorbeeld naar het werk.

Maar wat als je verder van huis werkt? Dan heeft PEUGEOT een breed aanbod van 100% elektrische modellen met een actieradius van meer dan 400 km, zoals de E-208, E-2008, E-308, E-308 SW en binnenkort zelfs tot 700 km met de nieuwe E-3008 die recent werd onthuld!
Ontdek al onze artikelen