Juli, 2023
Leestijd: 4 minuten
#CamoCatch: een zomerse outfit voor de nieuwe Peugeot 3008
De lancering van de nieuwe Peugeot 3008 laat niet lang meer op zich wachten. Een auto waarmee Peugeot zichzelf overtreft in rijplezier, elektrische prestaties en design. Terwijl in juni al de eerste beelden van het futuristische interieur met de nieuwe Peugeot Panoramic i-COCKPIT® werden onthuld, blijft het uiterlijk nog even geheim tot de onthulling in september. Dan zal PEUGEOT Magazine ook uitgebreid ingaan op de vernieuwde rijpositie in de nieuwe Peugeot 3008.
De nieuwe Peugeot Panoramic i-COCKPIT®.
Het idee van een gecamoufleerde auto is om te voorkomen dat er voor de geplande introductiedatum beelden van de auto circuleren. Peugeot ziet dit echter als een nieuw idee voor een marketingcampagne en lanceert in mei 2023 de #CamoCatch-actie op haar sociale media. Met als resultaat dat de nieuwe 3008 deze zomer voor zijn laatste testen in zes opvallende camouflage-outfits 'betrapt' kan worden.
#CamoCatch, het idee
Phil York, Marketing en Communicatie Directeur van Peugeot, vertelt hoe de #CamoCatch-campagne tot stand is gekomen:
"Omdat een gecamoufleerde auto van nature een blikvanger is en iedereen een smartphone heeft, kan deze gemakkelijk worden 'geflitst' en op social media worden gepost. Het leek ons geweldig om hier een actie van te maken en mensen op te roepen dit te doen. Waarom geen buzz en bekendheid genereren voor de nieuwe Peugeot 3008, nog voordat hij wordt onthuld?"
- Paint ("Street Art" thema)
- Menthol ("Optic Art" thema)
- Jazzy ("Proto'type" thema)
- Neon ("Street Art" thema)
- Marrakech ("Optic Art" thema)
- Tokyo ("Proto'type" thema)
Terug naar het ontwerpproces
Mathieu Wandon, grafisch ontwerper voor Peugeot Design, liet zich inspireren door drie thema's om de camouflagepatronen te creëren. Het thema "Optic Art" neemt je mee naar de visuele dynamiek van de jaren zestig, het thema "Street Art", veel gebruikt in de mode van vandaag, en het "Proto'type"-thema, dat speelt met ongestructureerde letters en cijfers zonder ze onleesbaar te maken. Vervolgens bedacht hij verschillende variaties, inclusief kleurencombinaties.
FVoor een ontwerper klinkt het idee om het design van een auto te verbergen en tegelijkertijd de zichtbaarheid ervan te vergroten misschien als een paradox. Mathieu Wandon daarentegen ziet het als een kans om zichzelf op een nieuwe manier uit te drukken.
"We moeten niet vergeten dat het primaire doel van camouflage... camoufleren is! En het camoufleren van lijnen betekent niet het camoufleren van het hele object."
Peugeot heeft strategische samenwerkingen en partnerships opgezet met jonge kunstenaars en ontwerpers. De #CamoCatch-campagne is een uitgelezen kans om de designexpertise van Peugeot bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. Een iets andere missie dan die van een kunstenaar, aldus Mathieu Wandon:
"De taak van een ontwerper, in vergelijking met die van een kunstenaar, is dat het ontwerp voor een groot publiek geproduceerd moet kunnen worden. De gemeenschappelijke deler is natuurlijk creatie, maar het doel van het gecreëerde object is niet hetzelfde."
Win een preview van de nieuwe Peugeot 3008!
De nieuwe, gecamoufleerde Peugeot 3008 toert van 15 juli tot 15 augustus door Europa. Kom je hem tegen, grijp meteen je kans! Maak een foto, post deze op de socials van Peugeot met de mentions #CamoCatch en @Peugeot. In totaal worden er 6 winnaars geselecteerd. Win jij? Dan krijg je begin 2024 een exclusieve preview én maak je een proefrit in de nieuwe 3008. Houd je smartphone dus dichtbij!