SKIP TO CONTENT

ZES MISVATTINGEN OVER ELEKTRISCH RIJDEN

Je kent ze wel, volkswijsheden als "De Chinese muur is met het blote oog te zien vanaf de maan" of "Door zijn stippen te tellen, kun je nagaan hoe oud een lieveheersbeestje is." Meestal nemen we ze voor waar aan zonder er verder bij stil te staan. Toch is het vrij gemakkelijk om aan te tonen dat ze onzin zijn!

De Chinese muur is vanaf de maan gezien even groot als een haar van 20 centimeter lang gezien vanaf een afstand van 13 kilometer. En lieveheersbeestjes leven niet langer dan een jaar, dus zouden ze niet meer dan één stip moeten hebben. Toch zijn dit soort onzinverhalen vaak onuitroeibaar! En het gaat lang niet altijd om eeuwenoude fabeltjes: over een tamelijk recent fenomeen als elektrisch rijden bijvoorbeeld leven ook een aantal even hardnekkige als onjuiste ideeën.

MISVATTING 1: ELEKTRISCHE AUTO'S ZIJN DUUR

Elektrische auto's zijn nu nog duurder dan hun vergelijkbare tegenhangers met een verbrandingsmotor. Dat klopt. Maar het prijsverschil neemt in hoog tempo af en zal naar verwachting over niet al te lange tijd volledig zijn verdwenen.

Bovendien mogen vanaf 2035 in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die geen CO2 uitstoten, waardoor elektrische auto's naar verwachting veel waardevaster zullen worden dan nieuwe benzine- en dieselauto's.
De kosten van een auto bestaan niet alleen uit de aanschafprijs, maar ook uit de gebruikskosten, de kosten per gereden kilometer. De gemiddelde stroomkosten voor een elektrische auto zijn in Nederland ongeveer een derde lager dan de brandstofkosten voor een vergelijkbare benzineauto,(i) Bron: ANWB al kan dit aanzienlijk meer of minder zijn afhankelijk van de gebruikte laadmethode. Elektrisch rijden zal dus na verloop van tijd een aanzienlijke besparing opleveren.

MISVATTING  2: EEN ELEKTRISCHE AUTO IS NIET GESCHIKT VOOR LANGE RITTEN

Moderne elektrische auto's hebben met een volgeladen accupakket een bereik van zo'n 300 kilometer. Bij de huidige elektrische modellen van PEUGEOT met een accupakket van de nieuwste generatie loopt dit op tot 400 kilometer. Dat maakt elektrische auto's prima geschikt voor langere afstanden. Zeker omdat bij snelladers langs de snelwegen in doorgaans een half uur tijd genoeg stroom kan worden bijgeladen om zo'n 250 kilometer te kunnen rijden.

MISVATTING 3: ER ZIJN WEINIG OPENBARE LAADPUNTEN

(i) Bron Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)  Nederland telt op dit moment zo'n 120.000 openbare laadpalen en 4200 laadstations met snellaadfaciliteiten.Dit netwerk breidt zich nog steeds uit, wat betekent dat je vrijwel altijd wel een openbaar laadpunt in de buurt vindt. In het buitenland is de laadpaaldichtheid doorgaans wat lager, maar in vrijwel alle Europese landen wordt fors geïnvesteerd in laadinfrastructuur.

Los daarvan biedt PEUGEOT in samenwerking met ENGIE je de mogelijkheid een thuislader te installeren, waarmee je elke ochtend verzekerd bent van een vol accupakket.

MISVATTING 4: OPLADEN DUURT LANG

Dit is veel te kort door de bocht! Want het hangt er maar vanaf welke laadmethode je kiest. Bij een openbare snellader duurt het afhankelijk van het laadvermogen van de lader en de auto zo'n 20 tot 40 minuten om het accupakket van 10 tot 80% op te laden. Laden aan een laadpaal op straat of via een thuislader duurt aanzienlijk langer, maar dat doe je in principe op momenten dat je de auto toch niet gebruikt. Bovendien staan de ontwikkelingen niet stil: de nieuwste generatie wallboxes brengen de laadtijd tot 80% terug tot ongeveer 4 uur.

MISVATTING  5 : EEN ELEKTRISCHE AUTO IS HELEMAAL NIET ZO MILIEUVRIENDELIJK

Het stroomverbruik van een thuislader is ongeveer even hoog als dat van een elektrische boiler. Niet extreem hoog dus. Wel is het zo dat het toenemende aantal elektrische auto's op de weg tot een hogere vraag naar elektriciteit leidt. Om die op te vangen, werken netbeheerders hard aan uitbreiding van het elektriciteitsnet en aan slimme oplossingen als energieopslag in thuisaccu's.
Het accupakket van een elektrische auto waarmee jaarlijks zo'n 20.000 kilometer wordt gereden, heeft een levensduur van tien tot vijftien jaar. Dat is ongeveer even lang als de gemiddelde levensduur van een auto met verbrandingsmotor. Aan aan einde van hun levenscyclus kunnen de accu's worden gerecycled, waarbij 50 tot 90% van de grondstoffen die ze bevatten, wordt teruggewonnen. Het accupakket van een auto die via de oplader aan het stroomnet is gekoppeld, kan ook dienst doen als tijdelijke opslag voor groene stroom die bijvoorbeeld wordt gewonnen met zonnepanelen in de straat. Tot slot zijn voor de vervaardiging van lithium-ion-accu's geen zeldzame aardmetalen nodig en is de winning van de gebruikte materialen streng gereguleerd.
De CO2-voetafdruk van een elektrische auto over zijn gehele levencyclus is zo'n vier keer kleiner dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Rijden op groene stroom laat de milieubalans nog sterker doorslaan in het voordeel van de elektrische auto.

MISVATTING 6: ELEKTRISCH RIJDEN IS SAAI

Elektrische auto's bieden een nieuwe, uiterst aangename rijervaring die allesbehalve saai is. Hun belangrijkste voordelen zijn:

  • Snelle acceleratie: doordat elektromotoren niet op toeren hoeven te komen om hun maximale koppel te leveren, staan ze garant voor een verbluffende sprintkracht. Zo heeft de Peugeot e-208 slechts 8,1 seconde nodig om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken.
  • Geen motorgeluid: een elektromotor is fluisterstil en trilt niet. Dat verhoogt niet alleen het rijcomfort, maar zorgt ook voor een aanzienlijke vermindering van het verkeerslawaai op straat.
  • Soepel rijgedrag: de vloeiende, lineaire vermogensopbouw van een elektrische auto, zonder noodzaak tot schakelen, maakt het rijden in files en druk stadsverkeer een stuk minder vermoeiend.
  • Meer rijgemak: moderne elektrische auto's bieden de mogelijk tot ‘One Pedal Drive’, waarbij het rijpedaal ook wordt gebruikt om af te remmen door simpelweg de voet van het pedaal halen.
  • Geen onaangename geuren: elektrische auto's produceren geen stank van uitlaatgassen en benzine- of dieseldampen.