De Peugeot i-Cockpit® IS 10 JAAR OUD!
De Peugeot i-Cockpit is het resultaat van een lange periode van reflectie en hard werken. Veel onderzoek en testen, een reis vol vragen en vooral successen. De Peugeot i-Cockpit®, een innovatief en origineel concept, viert nu zijn 10e verjaardag. Dit is een kans om terug te blikken op de geschiedenis van een visionaire ambitie die werkelijkheid is geworden.
Een innovatieve kijk op de rijhouding
i-Cockpit® is gebaseerd op een aantal hoofdprincipes:
Geboorte van een identiteitsconcept
Het belang van touchscreen in ons dagelijks leven was ook een belangrijke factor bij het nadenken over de nieuwe bestuurderscabine. Interactieve schermen zijn al in ons leven sinds de lancering van de allereerste iPhone in juni 2007. Auto's hadden toen al schermen, maar die waren zonder touchscreen.
Op dat punt waren dashboards in auto’s inmiddels veel te ingewikkeld geworden. Ons uitgangspunt voor de i-Cockpit® was dat alles simpeler en moderner moest. Meer intuïtief, minder “een zoektocht naar knoppen”.
Het was ook een verlangen om Peugeots relatie met autorijden te veranderen. Bij Peugeot ging het eerst om het design van de buitenkant, elegantie en vooral de weg kunnen voelen. Elke auto had destijds een vlaag van sportauto over zich. We zeiden toen altijd: "In een Peugeot moet je elke korrel van de weg kunnen voelen". Het was echt overdreven.
Fasen van een ongebruikelijk ontwerp
“Onze ingenieurs en ontwerpers begonnen hun ideeën op papier te zetten. Bij de eerste modellen werkten we maar met een heel klein team. Al snel kwam het idee bovendrijven van een kleiner stuur. Op dat punt hadden auto’s altijd een gigantisch stuur en zat alle informatie daarachter.”
Onze redenering was dat de positie van de handset en het stuur afleidde van de weg. We wilden de rijveiligheid verbeteren en afleiding voorkomen en daarom hadden we bedacht dat alle informatie op ooghoogte moest zijn.
Deze nieuwe positie van de "head-up handset" in combinatie met een kleiner stuur creëerde iets volledig nieuws. Er werd ook een touchscreen toegevoegd dat de bediening aanzienlijk vereenvoudigde. Dit was het begin van touchscreens voor Peugeot.
Van overtuiging naar uitvoering
We lieten hen in een auto met een gewoon stuur en een standaard dashboard rijden, en vervolgens zetten we hen in het prototype met het nieuwe stuur en de nieuwe handset.”
Jongere mensen vonden de sportiviteit heel tof, terwijl de ouderen de wendbaarheid enorm konden waarderen, en iedereen was enthousiast over het kleine stuur. Op dat moment werd het ons duidelijk dat we goud in handen hadden en dat verder konden gaan het project.
Wat ligt er morgen in het verschiet?
Het is duidelijk dat Peugeot echt de koploper is op dit gebied en dat we de weg vrij maken voor nog meer innovaties. Echter, om te kunnen blijven verrassen moeten we blijven vernieuwen. Zo blijven we aan de top. De i-Cockpit® heeft dus nog een lange weg te gaan.”