SKIP TO CONTENT

De Peugeot  i-Cockpit® IS 10 JAAR OUD!

De Peugeot i-Cockpit is het resultaat van een lange periode van reflectie en hard werken. Veel onderzoek en testen, een reis vol vragen en vooral successen. De Peugeot i-Cockpit®, een innovatief en origineel concept, viert nu zijn 10e verjaardag. Dit is een kans om terug te blikken op de geschiedenis van een visionaire ambitie die werkelijkheid is geworden.
 

 

Een innovatieve kijk op de rijhouding

Bertrand Rapatel, Interior Design Director bij Peugeot, werkt al aan de i-Cockpit® sinds de eerdere versies van de 308 en 3008. We vroegen hem hoe hij de i-Cockpit® zou omschrijven aan iemand die niet weet wat het is.

i-Cockpit® is gebaseerd op een aantal hoofdprincipes:
De rijervaring: het kleine stuur is het hart van de i-Cockpit®.  Het zorgt voor een dynamische en sportieve rijervaring.  Het is heel anders dan een conventioneel stuur!  Het compacte stuur verbetert de wendbaarheid van de bestuurder en zorgt tegelijkertijd voor een meer ontspannen rijhouding.
Veiligheid: we zijn overgestapt van een centraal scherm met naalden naar een head-up display dat informatie op ooghoogte laat zien, zodat hij of zij gefocust kan blijven op de weg.  Het is zo ontworpen dat de bestuurder zijn of haar ogen zo min mogelijk van de weg hoeft af te wenden. De i-Cockpit® zorgt voor meer aandacht voor de weg.
Digitaal: een groot touchscreen maakt het systeem compleet. Alle toepassingen (radio, airconditioning, enz.) staan handig bij elkaar zodat de auto intuïtief te bedienen is.
Het interieur is zeer innovatief: het past perfect binnen de wereld van Peugeot.  De Peugeot i-Cockpit hoort zowel bij de hedendaagse Peugeot als de Peugeot van de toekomst.

Geboorte van een identiteitsconcept

Jérôme Micheron, nu hoofd productmanagement bij Peugeot, was actief betrokken bij de creatie van de i-Cockpit®. Hij vertelt ons hoe dit bijzondere project tot stand gekomen is. "We stelden onszelf de volgende vragen: "Hoe kunnen we nieuwe sensaties bieden? Hoe kunnen we rijervaringen bieden die aansluiten bij de verwachtingen van onze klanten en die passen binnen nieuwe veiligheidsregels zoals snelheidslimieten?  Door deze vragen te beantwoorden en op basis van verschillende klantonderzoeken kreeg de i-Cockpit® stilaan vorm." 

Het belang van touchscreen in ons dagelijks leven was ook een belangrijke factor bij het nadenken over de nieuwe bestuurderscabine.   Interactieve schermen zijn al in ons leven sinds de lancering van de allereerste iPhone in juni 2007. Auto's hadden toen al schermen, maar die waren zonder touchscreen.

Op dat punt waren dashboards in auto’s inmiddels veel te ingewikkeld geworden.  Ons uitgangspunt voor de i-Cockpit® was dat alles simpeler en moderner moest. Meer intuïtief, minder “een zoektocht naar knoppen”.
Interactieve schermen zijn al in ons leven sinds de lancering van de allereerste iPhone in juni 2007. Auto's hadden toen al schermen, maar die waren zonder touchscreen. Op dat punt waren dashboards in auto’s inmiddels veel te ingewikkeld geworden.  Ons uitgangspunt voor de i-Cockpit® was dat alles simpeler en moderner moest. Meer intuïtief, minder “een zoektocht naar knoppen”.

Het was ook een verlangen om Peugeots relatie met autorijden te veranderen. Bij Peugeot ging het eerst om het design van de buitenkant, elegantie en vooral de weg kunnen voelen. Elke auto had destijds een vlaag van sportauto over zich. We zeiden toen altijd: "In een Peugeot moet je elke korrel van de weg kunnen voelen". Het was echt overdreven.

Fasen van een ongebruikelijk ontwerp

“Onze ingenieurs en ontwerpers begonnen hun ideeën op papier te zetten. Bij de eerste modellen werkten we maar met een heel klein team. Al snel kwam het idee bovendrijven van een kleiner stuur. Op dat punt hadden auto’s altijd een gigantisch stuur en zat alle informatie daarachter.”


Onze redenering was dat de positie van de handset en het stuur afleidde van de weg. We wilden de rijveiligheid verbeteren en afleiding voorkomen en daarom hadden we bedacht dat alle informatie op ooghoogte moest zijn.

Deze nieuwe positie van de "head-up handset" in combinatie met een kleiner stuur creëerde iets volledig nieuws. Er werd ook een touchscreen toegevoegd dat de bediening aanzienlijk vereenvoudigde. Dit was het begin van touchscreens voor Peugeot.

Van overtuiging naar uitvoering

"Er stond veel op het spel voor Peugeot dat een groot risico nam met dit vernieuwende concept.  We moesten bewijzen dat onze klanten het nieuwe concept waardeerden. We ging daarom aan de slag met tests op een privé-circuit voor ons Franse en Duitse klanten.

We lieten hen in een auto met een gewoon stuur en een standaard dashboard rijden, en vervolgens zetten we hen in het prototype met het nieuwe stuur en de nieuwe handset.”
En toen gebeurde er iets magisch…Onze overtuiging werd opeens werkelijkheid!  De feedback was superpositief. Verschillende leeftijdsgroepen waren te spreken over verschillende aspecten. 

Jongere mensen vonden de sportiviteit heel tof, terwijl de ouderen de wendbaarheid enorm konden waarderen, en iedereen was enthousiast over het kleine stuur. Op dat moment werd het ons duidelijk dat we goud in handen hadden en dat verder konden gaan het project.

Wat ligt er morgen in het verschiet?

Bertrand Rapatel: “De i-Cockpit® moet altijd intuïtief, dynamisch en iconisch blijven. Dat is echt een van onze doelen. Het kenmerkende interieur van de i-Cockpit® zal zich langzaam naar andere automerken verspreiden en zo de norm worden. 

Het is duidelijk dat Peugeot echt de koploper is op dit gebied en dat we de weg vrij maken voor nog meer innovaties. Echter, om te kunnen blijven verrassen moeten we blijven vernieuwen. Zo blijven we aan de top.   De i-Cockpit® heeft dus nog een lange weg te gaan.”