DE PEUGEOT I-COCKPIT® BESTAAT TIEN JAAR: SUCCESVERHAAL VAN EEN GEDURFDE INNOVATIE
Ruim tien jaar geleden introduceerde Peugeot de revolutionaire i-Cockpit®, tegelijk met de eerste generatie van de PEUGEOT 208. Daarmee verbeterde het merk het aspect dat in de gehele autohistorie nog het minst was ontwikkeld: de rijpositie. Sindsdien produceerde PEUGEOT al bijna tien miljoen exemplaren van nieuwe modellen met de i-Cockpit®. Dat bewijst dat PEUGEOT als geen ander merk in staat is om de beleving, de veiligheid en het comfort van bestuurder en passagiers verder te verbeteren. De i-Cockpit® is nu een onderscheidend component in elke nieuwe PEUGEOT.
ALLURE: uniek en innovatief design.
EMOTION: ongeëvenaarde en intuïtieve rijervaring.
EXCELLENCE: revolutionair goede ergonomie.
Het concept van de i-Cockpit® omvat drie fundamentele elementen, die nog steeds onveranderd aanwezig zijn:
- het compacte stuurwiel biedt de bestuurder een beter gevoel met de auto en optimale controle tijdens het rijden
- de hoger geplaatste display geeft de bestuurder alle relevante informatie, terwijl hij of zij de ogen op de weg gericht houdt
- de grote centrale touchscreen, binnen handbereik en eenvoudig af te lezen, waarmee de bestuurder de belangrijkste functies van de auto kan bedienen
De i-Cockpit® is inmiddels een kenmerkend element in elke PEUGEOT. Hij is te vinden in alle huidige modellen en is dus ook een succesverhaal. Dat verhaal begon in 2010 met de presentatie van de PEUGEOT SR1 op de Autosalon van Genève. Die auto was een elegante coupé-cabriolet die een inkijkje bood in de gedachten bij PEUGEOT en de richting die het merk zou inslaan. Dat had ook te maken met de nieuwe, revolutionaire rijpositie van de bestuurder, die alle traditionele regels voor design en ergonomie in één klap ouderwets maakte...
Destijds werkten de teams van PEUGEOT aan een rijpositie die niet alleen ergonomischer en veiliger was, maar ook meer emotie zou bieden. Al snel kreeg het idee voor een kleiner stuurwiel vorm. Tot dan toe was het stuurwiel gewoonlijk zo groot dat het instrumentenpaneel dóór het stuur werd afgelezen. Maar de ingenieurs en designers van PEUGEOT vonden dat de traditionele plaatsing van stuur en dashboard de blik van de bestuurder teveel van de weg afleidde. De beste positie voor de weergave van informatie is immers op ooghoogte. Met de display op ooghoogte en het kleinere stuur ontstond een geheel nieuwe weergave, die bekend werd als ‘head-updisplay’. Daaraan voegde PEUGEOT een touchscreen toe, wat de bediening veel eenvoudiger maakte en connectiviteit toevoegde. Dit was de start van de touchscreens bij PEUGEOT.
In 2012 baarde de PEUGEOT 208 opzien met de nieuwe i-Cockpit®
PEUGEOT baarde opzien met de eerste generatie van de PEUGEOT 208, die standaard was uitgerust met de i-Cockpit®. Al snel bleek dat dit een innovatie was die de beleving van de bestuurder inderdaad ingrijpend verbeterde:
- meer rijplezier: dankzij het compacte stuur reageert de auto nog alerter op input van de bestuurder, die zijn armen voor elke manœuvre ook minder hoeft te bewegen
- meer rijcomfort: met de instrumenten op ooghoogte raken de ogen van de bestuurder minder vermoeid; door het lager geplaatste stuurwiel hebben de armen van de bestuurder ook een comfortabelere houding; de centrale touchscreen maakt intuïtieve bediening van de belangrijke functies van de auto mogelijk
- verbeterde veiligheid: het compacte stuurwiel geeft de reacties van de bestuurder sneller door, de hoger geplaatste instrumenten leiden de ogen niet af van de weg en waarschuwingssignalen in het dashboard zijn beter zichtbaar, wat allemaal de vermoeidheid van de bestuurder beperkt en de veiligheid daarmee verhoogt
- uniek design: de technologische, verfijnde i-Cockpit® verbetert de rijbeleving van de bestuurder