SKIP TO CONTENT

PEUGEOT E-LION DAY: 100% ELEKTRISCH, 100% ONWEERSTAANBAAR

PEUGEOT op koers om ambitieuze doelstellingen voor elektrificatie te behalen:

  • 2023: elk model van PEUGEOT beschikbaar met geëlektrificeerde aandrijving
  • 2025: PEUGEOT biedt een 100% elektrisch gamma
  • 2030: alle verkochte modellen van PEUGEOT volledig elektrisch aangedreven


PEUGEOT presenteert het E-LION PROJECT als een doelgericht antwoord op de vraag naar mobiliteit in een veranderende wereld.
 

E-LION PROJECT is een duidelijk visie op de volgende generatie modellen van PEUGEOT.
 

E-LION PROJECT gaat niet alleen over elektrificatie, het is een holistische, allesomvattende 360 graden benadering gebaseerd op vijf E’s:

  1. Ecosysteem: producten en diensten die mogelijk zijn met het nieuwe STLA platform.
  2. Experience: totale klantbeleving, van opladen tot connectiviteit.
  3. Electric: gebaseerd op 100% batterij-elektrisch (BEV) met streven naar een 100% elektrisch modellenaanbod in 2025.
  4. Efficiency: gericht op maximale performance en minimaal stroomverbruik (12,5 kWh/100km voor PEUGEOT e-208).
  5. Environment: om uiteindelijk in 2038 volledig CO2-neutraal te zijn.

 

Linda Jackson, CEO van PEUGEOT: “Ons E-LION PROJECT definieert de strategie van PEUGEOT als EV-merk en zorgt ervoor dat wij een vinger aan de pols houden in de maatschappij om passende mobiliteit te leveren die ook aansluit bij onze merkwaarden.”

 

PEUGEOT introduceert in twee jaar tijd vijf nieuwe elektrische modellen:

De PEUGEOT e-308, e-308 SW, e-408, e-3008 en e-5008.
 

De elektrisch aangedreven PEUGEOT 308 en 308 SW maken gebruik van een volledig nieuwe elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en bieden een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP). Beide modellen bieden toonaangevende efficiency in hun segment met een gemiddeld stroomverbruik van slechts 12,7 kWh/100 km.

Nieuwe hybridetechnologie

De PEUGEOT 208, 2008, 308, 3008, 5008 en 408 krijgen dit jaar nog de beschikking over nieuwe 48V mild-hybridetechnologie (MHEV). Dit aandrijfsysteem bestaat uit een nieuwe generatie PureTech-benzinemotor met 100 pk of 136 pk, gekoppeld aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling (E-DCS6) en een daarin geïntegreerde elektromotor van 21 kW.
 

Doordat de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen, zorgt dit systeem voor meer koppel bij lage toerentallen en een 15% lager brandstofverbruik (vanaf 126 g CO2/km bij de 3008). In stedelijk gebied kan een C-segment SUV met deze aandrijving tot wel 50% van de tijd volledig elektrisch rijden. Het is ook mogelijk om in stadsverkeer de elektrische rijmodus in te schakelen.

Aankondiging nieuwe generatie C-SUV

  • Onthulling PEUGEOT e-3008 in de tweede helft van 2023.
  • Actieradius tot 700 kilometer en drie elektromotoren, waaronder een dual-motor.
  • PEUGEOT e-3008 wordt eerste model op het toonaangevende STLA Medium platform.
  • Nieuwe e-5008 volgt kort daarna.
     

Productdesign en technologische innovatie spelen een sleutelrol in het E-LION PROJECT van PEUGEOT en de doelstelling van volledige CO2-neutraliteit in 2038
Het nieuwe BEV-aanbod van PEUGEOT is gebaseerd op de technische platforms van Stellantis, die uiterst interessante mogelijkheden bieden voor toekomstig design. 
  

  • Nieuwe proporties: meer flexibiliteit en vrijheid om de proporties van een auto anders in te kleuren.
  • Nieuwe perspectieven: een compleet nieuwe designtaal.
  • Nieuwe ruimte-indeling: herstructurering van interieurruimte en functies.
  • Nieuwe bediening: steer-by-wire opent de weg naar nieuwe manieren om het voertuig te besturen. Dit maakte het mogelijk om Hypersquare te ontwikkelen en de volgende generatie van de intelligente PEUGEOT i-Cockpit® met een compleet nieuwe HMI-interface vanaf 2026.


De STLA-technologie maakt een nieuwe onboard-beleving mogelijk. 

  • STLA-BRAIN: het zenuwcentrum en centrale brein van de auto, gevoed door over-the-air updates.      
  • STLA-SMARTCOCKPIT: de connectie met het digitale leven van de gebruiker, zowel in als buiten de auto.                                         
  • STLA-AUTODRIVE: de toekomst van autonoom rijden.

 

Samenwerkingen met wereldwijde spelers zoals Amazon en Foxconn zorgen ervoor dat de nieuwe technologie altijd een verbazingwekkende beleving levert.
 

Jerome Micheron, Product Director bij PEUGEOT: “Als onze klanten een elektrische PEUGEOT rijden, dan is dat nog steeds ontegenzeggelijk een echte PEUGEOT en die beleving zal altijd onze prioriteit zijn.”
 

PEUGEOT vermindert GWP (global warming potential) met een factor vier binnen het tijdsbestek van twee modelgeneraties.
De initiatieven reiken van de aanvoer en het gebruik van grondstoffen tot de gehele samenstelling, structuur en gebruikte materialen van de auto:

  • Licht en glas vervangen zwart en chroom.
  • Lichtgewicht stoelen
  • Gerecyclede lichtmetalen wielen
  • Meer focus op het hergebruik van gerecyclede materialen
  • Duurzame levenscyclus-strategie Global Lifecycle bij het ontwerpen van de volgende productgeneratie.

 

GLOBAL LIFECYCLE: in de toekomst zal de levensduur van een BEV 20 tot 25 jaar zijn, terwijl een voertuig met een verbrandingsmotor een levensduur heeft van circa 15 jaar.
Een langere gebruiksduur biedt designers de mogelijkheid om naar nieuwe vormen van interactie met de auto te kijken gedurende de levensduur van de auto. De vier stadia van de Lifecyle Design benadering zijn:

  1. Lifetime: de architectuur is ontworpen om 25 jaar mee te gaan, gebaseerd op een Stellantis-platform en -mogelijkheden.
  2. Refurb: de geschiktheid om belangrijke onderdelen te refurbishen en recyclen, inclusief eerder gerecyclede componenten.
  3. Update: opfrissen van belangrijke aan slijtage onderhevige materialen (bekleding/aankleding), zoals in de INCEPTION Concept, om de auto als nieuw te laten lijken als die van eigenaar wisselt.
  4. On demand: regelmatige over-the-air updates van HMI, verlichting en andere door software aangestuurde componenten om de auto bij de tijd te houden (zoals de iOS update voor een iPhone).

 

Matthias Hossann, Design Director bij PEUGEOT: ”Stel je eens voor, geen tweedehands auto’s meer maar in plaats daarvan een frisse en gepersonaliseerde auto die je kunt updaten of upgraden op elk moment, afhankelijk van je behoeften. Een altijd up-to-date product dat zijn waarde gedurende zijn levensduur behoudt.”
 

Focus op vermindering van gewicht en afval en de weg openen naar baanbrekende technieken, zoals getoond door de PEUGEOT INCEPTION CONCEPT met de vier 'S'-en van duurzaamheid:

  1.  Save weight (dunnere stoelen, gewatteerde bekledingen…)
  2. Save waste: (gebruik van kunstgaren).
  3. Save resources: (materiaalafwerking, geen aluminium, geen chroom…)
  4. Save energy: (elektrische efficiency).

 

Jerome Micheron, Product Director bij PEUGEOT: Deze ontwikkelingen zijn een voorbode van een nieuw tijdperk, gericht op respect voor onze leefomgeving. Ze maken het voor ons mogelijk om onze klanten unieke innovaties te bieden die de ‘Power of Allure’ van PEUGEOT versterken.


Als het aankomt op gebruiksbeleving: PEUGEOT hanteert hiervoor de begrippen ‘inspiratie’, ‘eenvoud’ en ‘toegankelijkheid’ voor klanten.


Inspiratie
– gaat in de optiek van PEUGEOT verder dan de auto zelf. Die is gericht op de totale gebruikerservaring volgens Power of Allure. Elke EV biedt de beleving die aansluit op de waarden van PEUGEOT:    

  • Verleidelijk design: katachtige postuur en de drieklauwige lichtsignatuur zijn kenmerkend voor PEUGEOT design.
  • Emotie: instinctief rijplezier, versterkt door elektrische aandrijving en de geweldig responsieve en elegante i-Cockpit®.
  • Excellent: kwaliteit, efficiency en technologie voor de gehele EV line-up.

Eenvoud – gericht op klantervaring voor, tijdens en na het rijden.

  • Aanschafgemak: PEUGEOT introduceerde de nieuwe 408 als PHEV First Edition – met een package dat uitblinkt door eenvoud dankzij de online te activeren opties, inclusief opladen.
  •  Oplaadgemak: met Free2Move eSolutions voor thuis laden inclusief installatieservice voor een Wallbox – en opladen onderweg met toegang tot het grootste laadnetwerk in Europa (350.000 laadstations) via de e-Solutions Card. De RFID-oplaadtag is bruikbaar voor meerdere energieleveranciers en is bovendien te laden voor prepaid-gebruik.
  • Plangemak: de PEUGEOT Trip Planner-app maakt het plannen van een route inclusief opladen eenvoudig. In de toekomst zijn ook speciale aanbiedingen mogelijk voor eten, shoppen en activiteiten in de nabijheid van een laadpunt, zodat de klant de wachttijd tijdens het laden aangenaam of nuttig kan doorbrengen.

 

Betaalbaar houden – met de stijgende kosten door inflatie kijkt PEUGEOT ook naar de toegankelijkheid van elektrisch rijden.
Er zijn twee mogelijkheden, net als bij een mobiele telefoon: 

  • PEUGEOT As You Go: een betaalvorm met maandelijkse betalingen en maximale kilometrages. Op die manier is bijvoorbeeld de PEUGEOT e-208 in Frankrijk te rijden vanaf slechts € 150,- per maand. Klanten kunnen de kilometrages desgewenst verhogen voor 7 cent per kilometer extra. PEUGEOT onderzoekt nu de mogelijkheden om deze formule in andere landen uit te rollen.
  • PEUGEOT Your Way:  een eenvoudige, maandelijkse betaling inclusief service en onderhoud, verzekering en zelfs opladen. Alle kosten zijn dus inbegrepen voor de gebruiker. Anders dan bij mobiele telefoons zitten klanten bij deze optie niet vast aan een langlopend contract. Dus als de omstandigheden veranderen, kunnen zij de overeenkomst aanpassen of eenvoudig beëindigen en de auto inleveren.

 

Phil York, Marketing & Communications Director bij PEUGEOT: ”De kijk op het bezit van een EV evolueert op basis van de mogelijkheden die een EV biedt en de aansluiting op persoonlijke mobiliteitsbehoeften. Ik ben verheugd voor onze klanten om te zien hoe wij hun behoeften kunnen beantwoorden met inspirerende, eenvoudige en toegankelijke oplossingen – allemaal met de allure die zij verwachten van PEUGEOT.”

PEUGEOT ligt op koers voor het bereiken van volledige CO2-neutraliteit in 2038 en voorspelt dat zijn global warming potential tegen 2030 wereldwijd met 60% is verlaagd en in Europa zelfs met 70%.

 

Het zogeheten Carbon Net Zero plan steunt niet alleen op 100% elektrificatie maar ook op:   

  • Materiaalgebruik in product design en fabricage. ​
  • Energiegebruik.
  • Opnemen van producten in een circulaire economie benadering.

 

De circulaire economie staat haaks op de benadering van koop-gebruik-weggooi, maar is gericht op hergebruik van materialen en goederen. Voor Stellantis betekent de circulaire economie de manier waarop een voertuig wordt ontwikkeld om langer mee te gaan, gebruik van meer gerecyclede materialen en de wijze waarop auto’s en onderdelen zijn te repareren, herproduceren, hergebruiken en recyclen.

Voeg daarbij het reviseren van voertuigen en onderdelen en de retrofitprogramma's om voertuigen om te bouwen naar BEV, dan is niet langer sprake van vier R’s maar van zes R's!

 

In het Stellantis-netwerk zijn al ‘gereviseerde’ onderdelen in de onderdelencatalogi te vinden om klanten duurzame en betaalbare onderdelen  te bieden.

 

Zowel zakelijke als particuliere klanten kunnen ‘hergebruik’ zien op het e-commerceplatform van Stellantis, genaamd B-Parts (momenteel beschikbaar in 155 landen met 5,2 miljoen onderdelen).

 

Het SUSTAINera-label is al op onderdelenverpakkingen te zien. Het verschijnt ook in voertuigen als keurmerk dat de productie van dat onderdeel tot 80% minder grondstof en tot 50% minder energie kost ten opzichte van een vergelijkbaar onderdeel zonder gerecyclede materialen.

 

Linda Jackson, CEO van PEUGEOT: “Carbon Net Zero zijn niet zomaar drie woorden, het is een mentaliteit en een aanpak die we allemaal moeten omarmen als organisaties en als individuen. Evenmin is het E-LION Project geen strategie en een ppt-deck. Dit is een project waar we ons voor inzetten, omdat het van cruciaal belang is voor ons en toekomstige generaties.”