SKIP TO CONTENT

PEUGEOT E-208: ELEKTRISCH OP BASIS VAN 50 JAAR ERFGOED

 
De Peugeot e-208 opent een nieuw tijdperk in een al 50 jaar voortdurend succes van het merk PEUGEOT met de ontwikkeling van compacte auto’s. Het is het eerste model in deze successtory dat elektrisch rijden bereikbaar maakt voor een groot publiek. De e-208 past in een lange traditie die in 1972 startte met de Peugeot 104. Sindsdien zijn er van deze grondlegger en van de tien navolgende modelgeneraties maar liefst 25 miljoen exemplaren verkocht.

Een compact auto is niet zomaar een auto voor in de stad. Het is een model dat toegang biedt tot mobiliteit en tot een vorm van vrijheid. Veel van de 25 miljoen compacte en betaalbare modellen, die PEUGEOT de afgelopen halve eeuw heeft geproduceerd, waren voor verschillende generaties automobilisten de eerste auto.

Tussen de Peugeot 104 uit 1972 en de Peugeot 208 van vandaag zitten tien modelgeneraties. Het doel was bij al die modellen hetzelfde: een auto ontwikkelen die zo veel mogelijk mensen toegang biedt tot comfortabele, veilige, praktische en stijlvolle mobiliteit. Vandaag de dag is die mobiliteit met de volledig elektrische e-208 stiller en schoner dan ooit.

De veelzijdige maar compacte Peugeot 104 zette de toon, maar de opvolger 205 en de volgende generaties bouwden het succes flink uit. Stuk voor stuk vielen die in de smaak en beantwoorden ze aan de wensen en behoeften van vele kopers.

De modellen van de 200-reeks

Peugeot 205 (1983-1998): een sterk nummer

De Peugeot 205 bracht PEUGEOT een zelden eerder vertoond succes. Zijn design, zijn prestaties en de verschillende uitvoeringen (benzine, diesel, drie- of vijfdeurs, cabriolet of zelfs een gesloten bestelversie) zorgden ervoor dat dit model voor iedereen wel iets te bieden had. Lange tijd bepaalde hij het formaat voor auto’s in zijn segment met zijn lengte van 3,71 m! Halverwege de jaren ’80 redden de geweldige verkopen van de 205 PEUGEOT uit een lastige financiële situatie en herleefde het merk met de leeuw. De GTI-uitvoeringen (105, 115 en 130 pk sterk) maakten indruk op sportieve rijders. Samen met de successen in de rallysport droeg de 205 zo ook zijn steentje bij aan de historie van de autosport.

 

  • Lengte: 3,71 m (drie- en vijfdeurs)
  • Vermogensbereik: 45 tot 200 pk
  • 5.278.050 exemplaren geproduceerd

Peugeot 206 (1998-2012): de bestverkochte Franse auto ooit!

Is het echte ‘heilige nummer’ de Peugeot 206? Feit is dat dit model met meer dan 8 miljoen verkochte exemplaren de bestverkochte Franse auto ooit is! Zijn gedurfde design en dynamische weggedrag waren een hit. Door twee innovatieve modellen in het aanbod op te nemen, de SW stationwagen en de CC coupé-cabriolet, schoot PEUGEOT al helemaal in de roos en werden records verbroken. De Peugeot 205 schitterde al in het World Rally Championship (twee titels in 1985 en 1986), maar de Peugeot 206 deed het nog beter. Van 2000 tot en met 2003 wist hij het kampioenschap op zijn naam te schrijven. De Peugeot 206 is ook onlosmakelijk verbonden met de legendarische reclame waarin een Indiase kunstenaar zijn eigen 206 bouwt.

 

  • Lengte: van 3,83 m (drie- en vijfdeurs) tot 4,03 m (SW)
  • Vermogensbereik: 60 tot 177 pk
  • 8.332.416 exemplaren geproduceerd

Peugeot 207 (2006-2014): volwassen geworden

De introductie van de Peugeot 207 markeerde PEUGEOTs stap omhoog in dit segment. Met een lengte van 4,03 m – 20 cm langer dan de Peugeot 206! – bood hij nog meer ruimte. Bovendien waren afwerking en comfort aanzienlijk verbeterd en bleef het aanbod uitgebreid op gebied van motoren en carrosserievarianten. Zowel de stationwagen als coupé-cabriolet bleven behouden.

 

  • Lengte: van 4,03 m (drie- en vijfdeurs) tot 4,16 m (SW)
  • Vermogensbereik: 70 tot 175 pk
  • 2.573.523 exemplaren geproduceerd

Peugeot 208 I (2012-2020): introductie van de i-Cockpit

De eerste generatie Peugeot 208 onderscheidde zich met een heel ander design dan de 206 en 207. Ondanks zijn nog compactere afmetingen bood hij meer interieurruimte dan de Peugeot 207! Vooral het interieur was anders want in de Peugeot 208 debuteerde het nieuwe i-Cockpit-concept, waarbij rijplezier centraal staat. Voor de liefhebbers was de Peugeot 208 GTI de eerste in massa geproduceerde compacte Peugeot met een vermogen van meer dan 200 pk!

 

  • Lengte: 3,97 m (drie- en vijfdeurs)
  • Vermogensbereik: 68 tot 208 pk
  • 2.158.177 exemplaren geproduceerd

Peugeot 208 II (2019-heden): gedurfd en elektrisch

Met deze tweede generatie van de Peugeot 208 begon het merk sterk aan de nieuwe jaren ’20. Het gedurfde design maakt hem onderscheidend, net als de Peugeot 508 en Peugeot 3008. Ook zijn er verwijzingen naar de Peugeot 205, zoals de typeaanduiding op de C-stijl en de vorm van de ruiten. Maar boven alles is de Peugeot 208 een auto die elektrisch rijden bereikbaar maakt voor iedereen. Sinds de introductie is 16% wereldwijd van alle verkochte Peugeot 208’s een volledig elektrische e-208! Natuurlijk zijn er ook benzine- en dieselversies en biedt deze nieuwe generatie geavanceerde multimedia en connectiviteit. Het blijkt een succesvol recept, want de Peugeot 208 werd uitgeroepen tot Car of the Year 2020.

 

  • Lengte: 4,05 m (vijfdeurs)
  • Vermogensbereik: 75 tot 136 pk
  • 777.410 exemplaren geproduceerd tot nu toe

De modellen van de 100-reeks

Peugeot 104 (1972-1988): een grote Peugeot in zakformaat

Voor het eerst bood een kleine vierdeurs hatchback het comfort, de ruimte, de veiligheid en de prestaties uit een klasse hoger. PEUGEOT bood zelfs een nog kortere driedeursuitvoering aan.

 

  • Lengte: 3,30 m (driedeurs) of 3,58 m (vierdeurs)
  • Vermogensbereik: 46 tot 93 pk
  • 1.624.992 exemplaren geproduceerd

Peugeot 106 (1991-2003): stedelijk… en ook elektrisch

Met zijn moderne design en ruime interieur in combinatie met een lengte die aanzienlijk korter is dan die van de Peugeot 205, waar hij jarenlang naast werd geleverd, was de Peugeot 106 een groot succes voor met name rijden in de stad. Er waren zowel benzine- als dieselversies. In 1995 werd zelfs geëxperimenteerd met een elektrische versie. Met een nikkel-calciumbatterij bood die een actieradius van 90 km. Dat was een hele prestatie met de techniek van toen, een kwart eeuw voor de introductie van de Peugeot e-208!

 

  • Lengte: 3,58 m (driedeurs) of 3,68 m (vierdeurs)
  • Vermogensbereik: 45 tot 120 pk
  • 2.798.246 exemplaren geproduceerd

Peugeot 1007 (2004-2009): te innovatief?

De Peugeot 1007 is een combinatie van innovaties. Ten eerste waren de twee elektrisch bedienbare schuifdeuren een wereldprimeur. Ten tweede was hij een mini-MPV met uitzonderlijk veel interieurruimte voor zijn compacte afmetingen. Tot slot waren er veel personalisatiemogelijkheden voor het interieur, ver voordat dat echt populair werd. Vooruitlopen leidt echter niet altijd tot succes: de Peugeot 1007 was niet zo populair als gehoopt.

 

  • Lengte: 3,73 m (driedeurs)
  • Vermogensbereik: 70 tot 110 pk
  • 124.200 exemplaren geproduceerd

Peugeot 107 (2005-2014): klein is mooi

De Peugeot 107 is in de eerste plaats een succesvol ontwerp, met grote koplampen die de voorzijde er leuk uit laten zien. De eenvoudige maar originele achterklep van rookglas maakt de achterzijde elegant. De Peugeot 107 is ook een van de kleinste PEUGEOT modellen, maar was toch ook leverbaar als vijfdeurs en bood vier zitplaatsen.

 

  • Lengte: 3,43 m (drie- en vijfdeurs)
  • Vermogensbereik: 54 tot 68 pk
  • 819.062 exemplaren geproduceerd

Peugeot 108 (2014-2021): volwassen

De Peugeot 108 is een beetje als een volwassen geworden Peugeot 107. Natuurlijk is hij nauwelijks gegroeid en blijft hij leuk om te rijden in de stad. Wel is hij volwassener geworden met een verfijnder design en een betere interieurafwerking. Er is zelfs een versie met open dak. Geheel in lijn met de tijd is de Peugeot 108 niet meer leverbaar als diesel.

 

  • Lengte: 3,46 m (drie- en vijfdeurs)
  • Vermogensbereik: 69 tot 82 pk
  • 427.968 exemplaren geproduceerd