Nieuwe PEUGEOT E-208 GTi

Juni, 2025

Leestijd: 3 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Nieuwe PEUGEOT E-208 GTi: 280 pk puur rijplezier!

Het legendarische GTi-label is terug – en hoe! Met 280 pk is de PEUGEOT E-208 GTi een van de krachtigste modellen in zijn segment. Het model levert de beste prestaties in de klasse van elektrische stadsauto’s, en sprint in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De onthulling vond plaats op het iconische circuit van de 24 Uur van Le Mans door niemand minder dan Alain Favey, CEO van PEUGEOT, en Jean-Marc Finot, CEO van Stellantis Motorsport. Een krachtig, emotioneel en memorabel moment: de PEUGEOT E-208 GTi markeert een beslissend keerpunt in de geschiedenis van ons merk.

Nieuwe PEUGEOT E-208 GTi: 280 pk puur rijplezier!

Het legendarische GTi-label is terug – en hoe! Met 280 pk is de PEUGEOT E-208 GTi een van de krachtigste modellen in zijn segment. Het model levert de beste prestaties in de klasse van elektrische stadsauto’s, en sprint in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De onthulling vond plaats op het iconische circuit van de 24 Uur van Le Mans door niemand minder dan Alain Favey, CEO van PEUGEOT, en Jean-Marc Finot, CEO van Stellantis Motorsport. Een krachtig, emotioneel en memorabel moment: de PEUGEOT E-208 GTi markeert een beslissend keerpunt in de geschiedenis van ons merk.

Een krachtig design tussen erfgoed en moderniteit

Geïnspireerd op de legendarische 205 GTi neemt de E-208 GTi de iconische designelementen over en vertaalt ze naar een eigentijdse stijl. Van de carrosserie tot de subtiel gevormde wielkasten: het iconische rood is overal aanwezig! Blikvanger zijn de geperforeerde 18-inch velgen, een duidelijke knipoog naar de “gatenwielen” van de 205 uit de jaren ’80. Ook het interieur ademt beleving: felrode tapijten en vloermatten, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een compact Alcantara stuurwiel en bekleding die rechtstreeks is geïnspireerd op de originele GTi. “We wilden een auto die onze geschiedenis oproept, maar dan in een ingetogen vorm van performance,” legt Vincent Héride, Product Manager van de E-208 GTi, uit. “Geen uitbundigheid, maar een zelfverzekerde uitstraling, strak op de weg geplaatst.”

Een krachtig design tussen erfgoed en moderniteit

 

Geïnspireerd op de legendarische 205 GTi neemt de E-208 GTi de iconische designelementen over en vertaalt ze naar een eigentijdse stijl. Van de carrosserie tot de subtiel gevormde wielkasten: het iconische rood is overal aanwezig! Blikvanger zijn de geperforeerde 18-inch velgen, een duidelijke knipoog naar de “gatenwielen” van de 205 uit de jaren ’80. Ook het interieur ademt beleving: felrode tapijten en vloermatten, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een compact Alcantara stuurwiel en bekleding die rechtstreeks is geïnspireerd op de originele GTi. “We wilden een auto die onze geschiedenis oproept, maar dan in een ingetogen vorm van performance,” legt Vincent Héride, Product Manager van de E-208 GTi, uit. “Geen uitbundigheid, maar een zelfverzekerde uitstraling, strak op de weg geplaatst.”

Een sensatiemachine gebouwd door liefhebbers

Voor hem is deze auto veel meer dan een technisch project: “Het is een echte bron van trots. De terugkeer van het GTi-label betekent een hernieuwde legitimiteit voor PEUGEOT. We hebben allemaal enorm veel passie in deze ontwikkeling gestoken.” Met 280 pk en 345 Nm koppel biedt de PEUGEOT E-208 GTi de beste pk-gewichtsverhouding in zijn segment: slechts 5,7 kg per pk. Dit voordeel wordt optimaal benut dankzij talloze aanpassingen aan het chassis door de ingenieurs van PEUGEOT Sport – met als hoogtepunt de toevoeging van een mechanisch sperdifferentieel. “Ik kon een ontwikkelingsversie testen, en het is een sensatie! Je kunt alle kracht kwijt bij het uitaccelereren van bochten, zonder dat er elektronische systemen tussenkomen.” De PEUGEOT Sport-teams namen ook andere parameters onder handen: een verbrede spoorbreedte (voor: +56 mm, achter: +27 mm), verlaging met 30 mm, schokdempers met hydraulische eindstops, voorremmen van 355 mm met vierzuiger-remklauwen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. “We gingen vol voor prestaties, dat stond voorop.” Wat de batterij betreft: met een capaciteit van 54 kWh biedt de E-208 GTi een rijbereik van 350 km volgens de WLTP-cyclus. Dankzij een speciaal koelsysteem is ook intensief gebruik geen enkel probleem.

Een sensatiemachine gebouwd door liefhebbers

Voor hem is deze auto veel meer dan een technisch project: “Het is een echte bron van trots. De terugkeer van het GTi-label betekent een hernieuwde legitimiteit voor PEUGEOT. We hebben allemaal enorm veel passie in deze ontwikkeling gestoken.” Met 280 pk en 345 Nm koppel biedt de PEUGEOT E-208 GTi de beste pk-gewichtsverhouding in zijn segment: slechts 5,7 kg per pk. Dit voordeel wordt optimaal benut dankzij talloze aanpassingen aan het chassis door de ingenieurs van PEUGEOT Sport – met als hoogtepunt de toevoeging van een mechanisch sperdifferentieel. “Ik kon een ontwikkelingsversie testen, en het is een sensatie! Je kunt alle kracht kwijt bij het uitaccelereren van bochten, zonder dat er elektronische systemen tussenkomen.” De PEUGEOT Sport-teams namen ook andere parameters onder handen: een verbrede spoorbreedte (voor: +56 mm, achter: +27 mm), verlaging met 30 mm, schokdempers met hydraulische eindstops, voorremmen van 355 mm met vierzuiger-remklauwen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. “We gingen vol voor prestaties, dat stond voorop.” Wat de batterij betreft: met een capaciteit van 54 kWh biedt de E-208 GTi een rijbereik van 350 km volgens de WLTP-cyclus. Dankzij een speciaal koelsysteem is ook intensief gebruik geen enkel probleem.

 

Een icoon, opnieuw uitgevonden

Met de E-208 GTi bewijst PEUGEOT dat elektrisch rijden hand in hand kan gaan met emotie. Ontworpen door liefhebbers, voor liefhebbers, met technische precisie en gevoed door een rijk erfgoed, luidt deze auto een nieuw hoofdstuk in van de legendarische GTi-saga. “Dit is het begin van een nieuw verhaal voor PEUGEOT,” besluit Vincent Héride. “En we zijn er trots op dat we dat met deze auto kunnen vertellen.” Voor Jean-Marc Finot heeft de E-208 GTi een bijzondere symboliek: “Ik was veertig jaar geleden betrokken bij de ontwikkeling van de originele 205 GTi. Deze nieuwe fase van innovatie met de E-208 GTi betekent veel voor me. Ik ben blij dat ik opnieuw die typische GTi-wendbaarheid en stuurprecisie van PEUGEOT mag ervaren.”

Een icoon, opnieuw uitgevonden

Met de E-208 GTi bewijst PEUGEOT dat elektrisch rijden hand in hand kan gaan met emotie. Ontworpen door liefhebbers, voor liefhebbers, met technische precisie en gevoed door een rijk erfgoed, luidt deze auto een nieuw hoofdstuk in van de legendarische GTi-saga. “Dit is het begin van een nieuw verhaal voor PEUGEOT,” besluit Vincent Héride. “En we zijn er trots op dat we dat met deze auto kunnen vertellen.” Voor Jean-Marc Finot heeft de E-208 GTi een bijzondere symboliek: “Ik was veertig jaar geleden betrokken bij de ontwikkeling van de originele 205 GTi. Deze nieuwe fase van innovatie met de E-208 GTi betekent veel voor me. Ik ben blij dat ik opnieuw die typische GTi-wendbaarheid en stuurprecisie van PEUGEOT mag ervaren.”
DUIK IN DE WERELD VAN PEUGEOT GTI
PEUGEOT nieuws
PEUGEOT nieuws
ONTDEK AL ONZE ARTIKELEN
Inschijven Peugeot Nieuwsbrief

TAGS: Expérience de conduite, Allmänt
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures
  • Data Act

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.