SKIP TO CONTENT
Panoramic i-Cockpit

September, 2023

Leestijd: 4 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Het spectaculaire design

van de Panoramic i-Cockpit®

 

Het i-Cockpit-concept naar een hoger niveau tillen, een innovatie die voor het eerst in de PEUGEOT 208 in 2012 werd geïntroduceerd en sindsdien meer dan 10 miljoen keer is verkocht, verspreid over verschillende modellen en generaties. Het is een uitdaging die de Panoramic i-Cockpit® graag aangaat. Het nieuwe interierconcept maakt zijn debuut in de Nieuwe E-3008.

Het spectaculaire design

van de Panoramic i-Cockpit®

 

Het i-Cockpit-concept naar een hoger niveau tillen, een innovatie die voor het eerst in de PEUGEOT 208 in 2012 werd geïntroduceerd en sindsdien meer dan 10 miljoen keer is verkocht, verspreid over verschillende modellen en generaties. Het is een uitdaging die de Panoramic i-Cockpit® graag aangaat. Het nieuwe interierconcept maakt zijn debuut in de Nieuwe E-3008.

 

De ontwikkeling van de Panoramic i-Cockpit® blijkt een prachtige uitdaging voor het ambitieuze ontwerpteam dat met het project aan de slag gaat. Zeker omdat veel automobilisten al gewend zijn aan het PEUGEOT i-Cockpit®-concept. Head of Design Yann Beurel heeft meteen de ambitie om de grenzen te verleggen. “We wilden het concept opnieuw vormgeven, zonder sleutelelementen als het head-up display, het grote centrale scherm en het compacte stuurwiel op te geven.” De ideeën van de designers leiden al snel tot een ambitieus en innovatief plan: het head-up display en het centrale schermen laten samensmelten in één groot en zwevend 21-inch HD-paneel. Iets dat nog nooit eerder is vertoond in de automotive.

Een groots idee met grote uitdagingen

 

“Het lijkt misschien eenvoudig, een zwevend dashboard, maar het blijkt een enorme uitdaging”, vertelt Beurel. Zijn collega Didier Aufort, verantwoordelijk voor de interieurstyling van de Nieuwe E-3008, vult aan: “Dit plan kon alleen slagen door extreem lichte en stijve materialen te gebruiken als magnesium om het gewicht van het display te dragen en het te laten zweven. Maar ook om trillingen te voorkomen die de afleesbaarheid beïnvloeden.” Ondanks de afwezigheid van een bovenkap biedt het display uiteindelijk “een uitstekende weergavekwaliteit zonder reflecties en met hoge contrasten en diepe zwarttonen.” Naast de verfijnde schermranden zorgt het nieuwe concept ervoor dat de ogen minder zwaar belast worden, wat het rijplezier maximaliseert. Didier Aufort sluit af: “Elk team is tijdens dit project enorm uitgedaagd en iedereen heeft uiteindelijk maximaal geleverd. Op het moment dat we ons plan voorstelden aan onze ingenieurs, reageerden zij in eerste instantie verrast. Toch was iedereen het direct over eens dat dit de juiste richting was!”

Een groots idee met grote uitdagingen

 

“Het lijkt misschien eenvoudig, een zwevend dashboard, maar het blijkt een enorme uitdaging”, vertelt Beurel. Zijn collega Didier Aufort, verantwoordelijk voor de interieurstyling van de Nieuwe E-3008, vult aan: “Dit plan kon alleen slagen door extreem lichte en stijve materialen te gebruiken als magnesium om het gewicht van het display te dragen en het te laten zweven. Maar ook om trillingen te voorkomen die de afleesbaarheid beïnvloeden.” Ondanks de afwezigheid van een bovenkap biedt het display uiteindelijk “een uitstekende weergavekwaliteit zonder reflecties en met hoge contrasten en diepe zwarttonen.” Naast de verfijnde schermranden zorgt het nieuwe concept ervoor dat de ogen minder zwaar belast worden, wat het rijplezier maximaliseert. Didier Aufort sluit af: “Elk team is tijdens dit project enorm uitgedaagd en iedereen heeft uiteindelijk maximaal geleverd. Op het moment dat we ons plan voorstelden aan onze ingenieurs, reageerden zij in eerste instantie verrast. Toch was iedereen het direct over eens dat dit de juiste richting was!”

Welzijn aan boord

 

In het gebogen, zwevende 21-inch display zonder knoppen van de Panoramic i-Cockpit® lijkt alleen de technologie centraal te staan. Toch hebben ontwerpers Yann Beurel en Didier Aufort ook sterk gefocussed op een warm en gastvrij interieur. "We hebben ons laten inspireren door meubeldesign en textielgebruik in het bijzonder. Het resultaat is zichtbaar over de gehele lengte van het dashboard en van deur tot deur." Ook de voorpassagier is niet vergeten: "De ruimtelijke middenconsole aan de passagierszijde biedt toegang tot genereuze opbergruimte en zorgt voor een minder verkrampt gevoel. Bovendien kan ook de bijrijder het centrale scherm bedienen, met de hand of via een speciale app met besturing voor de airconditioning en de radio. Het eindresultaat van al onze inspanningen is een ruimtelijk interieur waarin het welzijn van de bestuurder en zijn passagiers centraal staat."

Welzijn aan boord

 

In het gebogen, zwevende 21-inch display zonder knoppen van de Panoramic i-Cockpit® lijkt alleen de technologie centraal te staan. Toch hebben ontwerpers Yann Beurel en Didier Aufort ook sterk gefocussed op een warm en gastvrij interieur. "We hebben ons laten inspireren door meubeldesign en textielgebruik in het bijzonder. Het resultaat is zichtbaar over de gehele lengte van het dashboard en van deur tot deur." Ook de voorpassagier is niet vergeten: "De ruimtelijke middenconsole aan de passagierszijde biedt toegang tot genereuze opbergruimte en zorgt voor een minder verkrampt gevoel. Bovendien kan ook de bijrijder het centrale scherm bedienen, met de hand of via een speciale app met besturing voor de airconditioning en de radio. Het eindresultaat van al onze inspanningen is een ruimtelijk interieur waarin het welzijn van de bestuurder en zijn passagiers centraal staat."

Het resultaat van teamwork

 

Na maanden hard werken zien Yann Beurel en zijn team de Panoramic i-Cockpit® voor het eerst in levende lijve. “Een magisch moment! Het is heel bijzonder om een idee, waar je keihard met je team aan hebt gewerkt, tot leven te zien komen. En pas wanneer je het eindresultaat ziet, durf je tegen jezelf te zeggen dat het een goede keuze is geweest om iedereen continu lastig te vallen en dit concept werkelijkheid te maken! Soms leek het alsof we met onmogelijke stylingideeën op de proppen kwamen, maar achteraf blijkt die moeite heeft geresulteerd in een Panoramic i-Cockpit(R) die in perfectie is uitgewerkt. Het proces was een enorme uitdaging, maar wel een uitdaging die ons dagelijks motiveerde om de grenzen te verleggen. En nu het eindresultaat zichtbaar is, realiseer je jezelf pas dat wat soms onwaarschijnlijk of onmogelijk lijkt, haalbaar is. Het is alle moeite dubbel en dwars waard geweest."

Het resultaat van teamwork

 

Na maanden hard werken zien Yann Beurel en zijn team de Panoramic i-Cockpit® voor het eerst in levende lijve. “Een magisch moment! Het is heel bijzonder om een idee, waar je keihard met je team aan hebt gewerkt, tot leven te zien komen. En pas wanneer je het eindresultaat ziet, durf je tegen jezelf te zeggen dat het een goede keuze is geweest om iedereen continu lastig te vallen en dit concept werkelijkheid te maken! Soms leek het alsof we met onmogelijke stylingideeën op de proppen kwamen, maar achteraf blijkt die moeite heeft geresulteerd in een Panoramic i-Cockpit(R) die in perfectie is uitgewerkt. Het proces was een enorme uitdaging, maar wel een uitdaging die ons dagelijks motiveerde om de grenzen te verleggen. En nu het eindresultaat zichtbaar is, realiseer je jezelf pas dat wat soms onwaarschijnlijk of onmogelijk lijkt, haalbaar is. Het is alle moeite dubbel en dwars waard geweest."

Ontdek al onze artikelen