Ontmoet Alain Favey, Managing Director van PEUGEOT

Oktober, 2025

Leestijd: 3 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Ontmoet Alain Favey,

Managing Director van PEUGEOT

Ontmoet Alain Favey,

Managing Director van PEUGEOT

 

PEUGEOT Magazine sprak met Alain Favey, sinds februari 2025 CEO van PEUGEOT en de dirigent van de strategie van het merk met de Leeuw. Achter de lancering van de nieuwe E-208 GTi belichaamt hij de koers die het merk de komende jaren wil volgen: panache, rijbeleving en onberispelijke product- en servicekwaliteit. We ontmoetten een leider die nu al vooruitkijkt naar 2030 en nadenkt over de rol die PEUGEOT moet spelen in een meer duurzame mobiliteit.

Automotive roots

Automotive roots

 

Geboren in februari 1967 in L’Isle-Adam, in de noordelijke buitenwijken van Parijs, groeide Alain Favey op “in een middenklassegezin, met een vader die zijn loopbaan begon als arbeider in de fabriek van Poissy en later manager werd bij Ford.” Auto’s maakten altijd deel uit van zijn dagelijks leven: “Ik herinner me de lancering van de Fiesta nog als de dag van gisteren,” vertelt hij met een glimlach.

 Alain Favey, Managing Director van PEUGEOT
 Alain Favey, Managing Director van PEUGEOT

Een jonge baas die de weg wijst

Een jonge baas die de weg wijst

 

Na zijn carrière te zijn begonnen als product pricing manager bij Citroën in 1991, werd Alain Favey in 1997 een van de jongste dochterondernemingsmanagers van de groep in Denemarken.“Het was destijds volledig nieuw om een 30-jarige jongen met weinig ervaring naar een land te sturen om daar het hoofd te worden,” herinnert hij zich. Een uitdaging die hij met panache aanging: zijn introductietoespraak in het Deens, fonetisch uit het hoofd geleerd, leverde hem een staande ovatie op. Daarna volgden vele jaren bij de Volkswagen-groep, waar hij onder andere leiding gaf aan de merken Škoda en Bentley. “Een merk leiden vraagt veel moed, veel aandacht en vooral veel liefde voor het merk.”

Op weg naar 2030

Op weg naar 2030

 

In februari 2025 nam hij de leiding over Peugeot met een duidelijke ambitie: het merk laten groeien en de positie binnen de Europese automobielsector versterken. “Peugeot verkoopt momenteel wereldwijd ongeveer 1,1 miljoen auto’s. Ons doel is 1,5 miljoen tegen 2030.” In Europa is het doel het marktaandeel te verhogen van 5,7% naar 7%, terwijl de internationale ontwikkeling in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië wordt versneld.

PEUGEOT GTi nieuw leven ingeblazen!

PEUGEOT GTi nieuw leven ingeblazen!

 

“Om succesvol te zijn, richt ik me op het DNA van Peugeot: panache, oftewel stijl en karakter, rijbeleving en kwaliteit. Peugeot is een Frans merk, met de charisma wat dit uniek maakt. Daarnaast moet het een merk zijn dat veel rijplezier biedt en onberispelijke kwaliteit levert.” Het was Alain die bij zijn aantreden het E-208 GTi-project tot leven bracht: “De nieuwe E-208 GTi is niet zomaar een product. Het is een statement: om te laten zien dat elektrificatie perfect samen kan gaan met passie en sensatie."

Een richting die hoge standaarden en ondernemerschap vereist. Alain Favey omschrijft zijn managementstijl als “participatief”. “Mijn rol is het uitzetten van de belangrijkste strategische richtingen, maar ik geef de landen en teams veel vrijheid.” Met één prioriteit: “Onze klanten laten zien dat we dichtbij hen staan en dat we hun problemen oplossen zodra ze zich voordoen.”

Een verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties

Een verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties

 

“Mijn dagelijkse werk wordt verdeeld tussen het hoofdkantoor in Poissy, waar ik het zakelijk en landelijk resultaat manage, en het designcentrum in Vélizy, waar ik samenwerk met design en engineering aan de producten van morgen. Mijn leven als merkmanager draait om 2028-2030: mijn taak is te bepalen wat PEUGEOT over vijf jaar zal zijn.”

Ondanks een drukke agenda blijft Alain Favey trouw aan enkele persoonlijke wortels: familie, natuur en de bergen. “Ik wandel graag en breng tijd door in Frankrijk of Oostenrijk, waar mijn familie woont.”

Het is juist wanneer hij over zijn familie spreekt dat Alain Favey het interview afsluit, en zijn missie benadrukt: de toekomst van Peugeot voorbereiden en de transitie naar koolstofarme mobiliteit ondersteunen. “We hebben een rol te spelen om ervoor te zorgen dat het geluk van vandaag duurzaam is en toekomstige generaties ten goede komt.”

Alain Favey in 5 data

Alain Favey in 5 data

 

  • 1967 – Geboren in L’Isle-Adam (Val d’Oise)
  • 1989 – Afgesturdeerd aan HEC
  • 1991 – Product Pricing Manager bij Citroën
  • 1997 – Directeur van Citroën Denemarken als 30-jarige jongen
  • 2025 – Gestart bij Peugeot als nieuwe CEO
 Alain Favey, Managing Director van PEUGEOT
 Alain Favey, Managing Director van PEUGEOT
ONTDEK AL ONZE ARTIKELEN
Inschijven Peugeot Nieuwsbrief

TAGS: Peugeot & Moi, Histoire, Allmänt
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures
  • Data Act

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.