Oktober, 2025
Leestijd: 3 minuten
Ontmoet Alain Favey,
Managing Director van PEUGEOT
Ontmoet Alain Favey,
Managing Director van PEUGEOT
PEUGEOT Magazine sprak met Alain Favey, sinds februari 2025 CEO van PEUGEOT en de dirigent van de strategie van het merk met de Leeuw. Achter de lancering van de nieuwe E-208 GTi belichaamt hij de koers die het merk de komende jaren wil volgen: panache, rijbeleving en onberispelijke product- en servicekwaliteit. We ontmoetten een leider die nu al vooruitkijkt naar 2030 en nadenkt over de rol die PEUGEOT moet spelen in een meer duurzame mobiliteit.
Automotive roots
Automotive roots
Geboren in februari 1967 in L’Isle-Adam, in de noordelijke buitenwijken van Parijs, groeide Alain Favey op “in een middenklassegezin, met een vader die zijn loopbaan begon als arbeider in de fabriek van Poissy en later manager werd bij Ford.” Auto’s maakten altijd deel uit van zijn dagelijks leven: “Ik herinner me de lancering van de Fiesta nog als de dag van gisteren,” vertelt hij met een glimlach.
Een jonge baas die de weg wijst
Een jonge baas die de weg wijst
Na zijn carrière te zijn begonnen als product pricing manager bij Citroën in 1991, werd Alain Favey in 1997 een van de jongste dochterondernemingsmanagers van de groep in Denemarken.“Het was destijds volledig nieuw om een 30-jarige jongen met weinig ervaring naar een land te sturen om daar het hoofd te worden,” herinnert hij zich. Een uitdaging die hij met panache aanging: zijn introductietoespraak in het Deens, fonetisch uit het hoofd geleerd, leverde hem een staande ovatie op. Daarna volgden vele jaren bij de Volkswagen-groep, waar hij onder andere leiding gaf aan de merken Škoda en Bentley. “Een merk leiden vraagt veel moed, veel aandacht en vooral veel liefde voor het merk.”
Op weg naar 2030
Op weg naar 2030
In februari 2025 nam hij de leiding over Peugeot met een duidelijke ambitie: het merk laten groeien en de positie binnen de Europese automobielsector versterken. “Peugeot verkoopt momenteel wereldwijd ongeveer 1,1 miljoen auto’s. Ons doel is 1,5 miljoen tegen 2030.” In Europa is het doel het marktaandeel te verhogen van 5,7% naar 7%, terwijl de internationale ontwikkeling in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië wordt versneld.
PEUGEOT GTi nieuw leven ingeblazen!
PEUGEOT GTi nieuw leven ingeblazen!
“Om succesvol te zijn, richt ik me op het DNA van Peugeot: panache, oftewel stijl en karakter, rijbeleving en kwaliteit. Peugeot is een Frans merk, met de charisma wat dit uniek maakt. Daarnaast moet het een merk zijn dat veel rijplezier biedt en onberispelijke kwaliteit levert.” Het was Alain die bij zijn aantreden het E-208 GTi-project tot leven bracht: “De nieuwe E-208 GTi is niet zomaar een product. Het is een statement: om te laten zien dat elektrificatie perfect samen kan gaan met passie en sensatie."
Een richting die hoge standaarden en ondernemerschap vereist. Alain Favey omschrijft zijn managementstijl als “participatief”. “Mijn rol is het uitzetten van de belangrijkste strategische richtingen, maar ik geef de landen en teams veel vrijheid.” Met één prioriteit: “Onze klanten laten zien dat we dichtbij hen staan en dat we hun problemen oplossen zodra ze zich voordoen.”
Een verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties
Een verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties
“Mijn dagelijkse werk wordt verdeeld tussen het hoofdkantoor in Poissy, waar ik het zakelijk en landelijk resultaat manage, en het designcentrum in Vélizy, waar ik samenwerk met design en engineering aan de producten van morgen. Mijn leven als merkmanager draait om 2028-2030: mijn taak is te bepalen wat PEUGEOT over vijf jaar zal zijn.”
Ondanks een drukke agenda blijft Alain Favey trouw aan enkele persoonlijke wortels: familie, natuur en de bergen. “Ik wandel graag en breng tijd door in Frankrijk of Oostenrijk, waar mijn familie woont.”
Het is juist wanneer hij over zijn familie spreekt dat Alain Favey het interview afsluit, en zijn missie benadrukt: de toekomst van Peugeot voorbereiden en de transitie naar koolstofarme mobiliteit ondersteunen. “We hebben een rol te spelen om ervoor te zorgen dat het geluk van vandaag duurzaam is en toekomstige generaties ten goede komt.”
Alain Favey in 5 data
Alain Favey in 5 data
- 1967 – Geboren in L’Isle-Adam (Val d’Oise)
- 1989 – Afgesturdeerd aan HEC
- 1991 – Product Pricing Manager bij Citroën
- 1997 – Directeur van Citroën Denemarken als 30-jarige jongen
- 2025 – Gestart bij Peugeot als nieuwe CEO