Juni, 2025
Leestijd: 3 minuten
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in
Wat zit er onder de motorkap van de 9X8?
Om antwoord te krijgen op deze vraag, sprak Peugeot Magazine met Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport. Hij deelt zijn expertise over de technische specificaties van de auto, de rijstijl die nodig is, en de rol van de coureurs in de ontwikkeling van deze innovatieve hypercar.
Peugeot Magazine: Kunt u een samenvatting geven van het WEC-reglement?
Olivier Jansonnie: De regels voor het WEC (World Endurance Championship) Hypercar-kampioenschap zijn ontworpen om de kosten te beperken, terwijl er nog steeds ruimte is voor technologische innovatie. De prestaties worden gereguleerd via het Balance of Performance (BoP)-systeem, en er gelden limieten voor gewicht (minimaal 1.030 kg) en vermogen (maximaal 500 kW). Hybride systemen zijn toegestaan. Het doel is om technologisch geavanceerde auto’s te laten strijden op een gelijk speelveld.
PM: Waarin verschillen de Hypercars op de grid technisch van elkaar?
OJ: Hoewel de regelgeving gelijk is, interpreteren fabrikanten de regels op hun eigen manier. Sommige merken kiezen voor hybride vierwielaandrijving (zoals wij), anderen houden het bij achterwielaandrijving. Ook motorarchitecturen verschillen: V6, V8 of V10, met of zonder turbo. Aerodynamica blijft een groot gebied voor innovatie.
PM: Hoe lang duurde de ontwikkeling van de 9X8, en hoeveel mensen werken eraan?
OJ: De ontwikkeling begon in 2020, met een eerste presentatie in 2021. We hebben meer dan twee jaar intensief gewerkt voordat de auto zijn debuut op het circuit maakte. Vandaag werken meer dan 150 mensen aan het project: van engineering tot productie, race-strategie en uiteraard de coureurs.
Wat zit er onder de motorkap van de 9X8?
Om antwoord te krijgen op deze vraag, sprak Peugeot Magazine met Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport. Hij deelt zijn expertise over de technische specificaties van de auto, de rijstijl die nodig is, en de rol van de coureurs in de ontwikkeling van deze innovatieve hypercar.
Peugeot Magazine: Kunt u een samenvatting geven van het WEC-reglement?
Olivier Jansonnie: De regels voor het WEC (World Endurance Championship) Hypercar-kampioenschap zijn ontworpen om de kosten te beperken, terwijl er nog steeds ruimte is voor technologische innovatie. De prestaties worden gereguleerd via het Balance of Performance (BoP)-systeem, en er gelden limieten voor gewicht (minimaal 1.030 kg) en vermogen (maximaal 500 kW). Hybride systemen zijn toegestaan. Het doel is om technologisch geavanceerde auto’s te laten strijden op een gelijk speelveld.
PM: Waarin verschillen de Hypercars op de grid technisch van elkaar?
OJ: Hoewel de regelgeving gelijk is, interpreteren fabrikanten de regels op hun eigen manier. Sommige merken kiezen voor hybride vierwielaandrijving (zoals wij), anderen houden het bij achterwielaandrijving. Ook motorarchitecturen verschillen: V6, V8 of V10, met of zonder turbo. Aerodynamica blijft een groot gebied voor innovatie.
PM: Hoe lang duurde de ontwikkeling van de 9X8, en hoeveel mensen werken eraan?
OJ: De ontwikkeling begon in 2020, met een eerste presentatie in 2021. We hebben meer dan twee jaar intensief gewerkt voordat de auto zijn debuut op het circuit maakte. Vandaag werken meer dan 150 mensen aan het project: van engineering tot productie, race-strategie en uiteraard de coureurs.
PM: Wat zit er onder de motorkap van de 9X8?
OJ: Achterin bevindt zich een 2,6 liter V6 twin-turbo verbrandingsmotor met 520 kW (706 pk), gekoppeld aan een sequentiële 7-versnellingsbak. Voorin zit een elektromotor van 200 kW, aangedreven door een hoogspanningsbatterij die samen met TotalEnergies is ontwikkeld.
PM: Wat zijn de technische specificaties en de pk/gewichtsverhouding?
OJ: De 9X8 weegt 1.030 kg, conform de regels. Het rijklare gewicht met coureur bedraagt 1.140 kg. Met het gecombineerde vermogen van 520 kW (706 pk) komt de pk/gewichtsverhouding uit op ongeveer 1,6 kg/pk.
PM: Hoe werkt de combinatie van verbrandings- en elektromotor tijdens races?
OJ: De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan, terwijl de elektromotor vanaf 190 km/u de vooras aandrijft. Dat levert tijdelijke vierwielaandrijving op, ideaal bij acceleraties en situaties met weinig grip – en alles binnen de maximale vermogenslimiet.
PM: Hebben deze technische keuzes invloed op de rijstijl?
OJ: Zeker. Vierwielaandrijving en de gewichtsverdeling vereisen een specifieke rijstijl. Coureurs moeten de overgangen tussen motoren goed aanvoelen en anticiperen. Bochten vragen om precisie en constante aanpassing.
PM: Hoe worden de coureurs betrokken bij de ontwikkeling van de auto?
OJ: Zij staan centraal in het ontwikkelproces. Van de eerste simulaties tot de testritten op het circuit: hun feedback is onmisbaar. Ze zijn betrokken bij technische keuzes, ergonomie van de cockpit en chassisafstelling. Samen met de ingenieurs brengen zij de auto naar een hoger niveau.
PM: Wat zit er onder de motorkap van de 9X8?
OJ: Achterin bevindt zich een 2,6 liter V6 twin-turbo verbrandingsmotor met 520 kW (706 pk), gekoppeld aan een sequentiële 7-versnellingsbak. Voorin zit een elektromotor van 200 kW, aangedreven door een hoogspanningsbatterij die samen met TotalEnergies is ontwikkeld.
PM: Wat zijn de technische specificaties en de pk/gewichtsverhouding?
OJ: De 9X8 weegt 1.030 kg, conform de regels. Het rijklare gewicht met coureur bedraagt 1.140 kg. Met het gecombineerde vermogen van 520 kW (706 pk) komt de pk/gewichtsverhouding uit op ongeveer 1,6 kg/pk.
PM: Hoe werkt de combinatie van verbrandings- en elektromotor tijdens races?
OJ: De verbrandingsmotor drijft de achterwielen aan, terwijl de elektromotor vanaf 190 km/u de vooras aandrijft. Dat levert tijdelijke vierwielaandrijving op, ideaal bij acceleraties en situaties met weinig grip – en alles binnen de maximale vermogenslimiet.
PM: Hebben deze technische keuzes invloed op de rijstijl?
OJ: Zeker. Vierwielaandrijving en de gewichtsverdeling vereisen een specifieke rijstijl. Coureurs moeten de overgangen tussen motoren goed aanvoelen en anticiperen. Bochten vragen om precisie en constante aanpassing.
PM: Hoe worden de coureurs betrokken bij de ontwikkeling van de auto?
OJ: Zij staan centraal in het ontwikkelproces. Van de eerste simulaties tot de testritten op het circuit: hun feedback is onmisbaar. Ze zijn betrokken bij technische keuzes, ergonomie van de cockpit en chassisafstelling. Samen met de ingenieurs brengen zij de auto naar een hoger niveau.
PM: Wat vervult u met de meeste trots op de startgrid?
OJ: Het moment waarop de 9X8 zich tussen de beste Hypercars ter wereld opstelt, is de bekroning van een enorme gezamenlijke inspanning. Het is een bron van technische, menselijke en emotionele trots. Het geluid van de motor, de livery... alles samen verbeeldt onze visie op prestaties.
PM: Wordt de auto volledig opgebouwd op locatie, of komt hij kant-en-klaar aan?
OJ: De auto wordt deels opgebouwd in de werkplaats en dan weer gedeeltelijk gedemonteerd voor transport. Op het circuit monteren we componenten zoals de assen en carrosserie opnieuw en voeren we technische controles uit. Het is een gestroomlijnd proces dat logistiek en tijd optimaliseert.
PM: Hoeveel 9X8’s bestaan er op dit moment?
OJ: Er zijn momenteel twee hoofdchassis in competitie, plus test- en reservechassis. In totaal zijn er bijna 15 chassis. Zo kunnen we onderhoud, ontwikkeling en racesessies parallel uitvoeren zonder dat het de voorbereiding verstoort.
PM: Wat vervult u met de meeste trots op de startgrid?
OJ: Het moment waarop de 9X8 zich tussen de beste Hypercars ter wereld opstelt, is de bekroning van een enorme gezamenlijke inspanning. Het is een bron van technische, menselijke en emotionele trots. Het geluid van de motor, de livery... alles samen verbeeldt onze visie op prestaties.
PM: Wordt de auto volledig opgebouwd op locatie, of komt hij kant-en-klaar aan?
OJ: De auto wordt deels opgebouwd in de werkplaats en dan weer gedeeltelijk gedemonteerd voor transport. Op het circuit monteren we componenten zoals de assen en carrosserie opnieuw en voeren we technische controles uit. Het is een gestroomlijnd proces dat logistiek en tijd optimaliseert.
PM: Hoeveel 9X8’s bestaan er op dit moment?
OJ: Er zijn momenteel twee hoofdchassis in competitie, plus test- en reservechassis. In totaal zijn er bijna 15 chassis. Zo kunnen we onderhoud, ontwikkeling en racesessies parallel uitvoeren zonder dat het de voorbereiding verstoort.
TAGS:
Expérience de conduite,
Allmänt