SKIP TO CONTENT

NIEUWE PEUGEOT 2008: NIEUW DESIGN EN VERBETERDE ELEKTRISCHE PRESTATIES

MET EEN ACTIERADIUS TOT 406 KILOMETER VOOR DE KARAKTERVOLLE, SPEELSE SUV

Met bijna 700.000 geproduceerde eenheden heeft de Peugeot 2008 sinds zijn lancering in 2019 altijd een plekje gehad in de top drie best verkochte modellen in het B-SUV-segment in Europa, met zelfs een eerste plaats in 2021. Een belangrijke rol in dat succes wordt gespeeld door de e-2008, die met meer dan 75.000 geproduceerde eenheden vanaf 2019 een hoofdrol speelt op het gebied van elektrificatie in zijn segment.
 

Kopers van de Peugeot 2008 voelen zich in de eerste plaats aangetrokken door zijn sterke design, dat over het algemeen wordt omschreven als elegant, krachtig en robuust. Ze waarderen ook zijn veelzijdigheid en wendbaarheid, waardoor de nieuwe 2008 een SUV is die bijzonder geschikt is voor actieve gezinnen.
 

ALLURE: een zelfverzekerd SUV-design voor een nog sterkere persoonlijkheid
Stijl heeft altijd de kern van het succes gevormd voor de 2008. Bij de nieuwe 2008 is het designteam erin geslaagd om zijn karakter te versterken. Dat komt door een gewijzigde voorzijde met in de grille prominent het nieuwe Peugeot-embleem. Het front oogt breder en de grille heeft een rooster met een specifiek zijwaarts gericht patroon dat aansluit op de nieuwe lichtsignatuur. Bij de ACTIVE-uitvoeringen zijn de horizontale elementen in de grille uitgevoerd in glanzend zwart. Op de ALLURE- en GT-uitvoeringen heeft de grille een verticaal patroon in de carrosseriekleur met subtiele donkere inzetstukken voor een extra krachtig voorkomen.
EMOTIE: Peugeot i-Cockpit® verhoogt het rijplezier
De Peugeot i-Cockpit® is een van de meest bijzondere voorzieningen in de nieuwe Peugeot 2008. Al tien jaar lang verbetert en moderniseert Peugeot de cockpit, waarbij elke nieuwe generatie het rijplezier optimaliseert. Het kleine stuurwiel is een van de kenmerken van de Peugeot i-Cockpit®. Het vergroot het rijplezier aanzienlijk doordat het unieke stuurprecisie biedt. Het stuurwiel is in het midden voorzien van het nieuwe logo. Bij de GT-uitvoering is een badge op het onderste deel van de stuurrand te vinden. Het biedt ook plaats aan de schakelaars voor het multimediasysteem (audio, telefoon) en de volume- en spraakbediening.
Peugeot i-Connect®
De nieuwe 2008 ALLURE-uitvoering wordt nu standaard geleverd met het Peugeot i-Connect® systeem, terwijl de GT-uitvoering optioneel kan worden uitgerust met het Peugeot i-Connect® Advanced systeem. In beide gevallen is het systeem te bedienen via het centrale 10-inch high-definition touchscreen. Dat is volledig aanpasbaar – met meerdere schermindelingen en widgets (of snelkoppelingen) die gemakkelijk te gebruiken zijn – en reageert als een tablet. Het is eenvoudig om door de menu's te vegen van links naar rechts of omhoog en omlaag voor meldingen, of met een tik met drie vingers om de startpagina op te roepen. Net als op een smartphone is op elk moment terug te keren naar de hoofdpagina door op de "Home"-pianotoets te drukken.
EXCELLENCE: efficiënte aandrijflijnen

De nieuwe Peugeot 2008 komt met een brede waaier aan efficiënte aandrijflijnen:
 

De volledig elektrische Peugeot e-2008, pionier in het B-SUV-segment, komt nog verder dankzij een nieuwe elektromotor. Het maximum vermogen stijgt met 15%, van 100 kW (136 pk) naar 115 kW (156 pk), terwijl de accucapaciteit is vergroot van 50 kWh naar 54 kWh. Mede door de optimalisatie op het gebied van efficiëntie biedt de nieuwe 2008 behalve betere prestaties ook een grotere actieradius, die oploopt tot 406 km in vergelijking met 345 km voorheen (WLTP).
 

Begin 2024 is de 2008 ook leverbaar met een nieuwe 48V HYBRID-aandrijflijn. Die bestaat uit een nieuwe generatie 100 kW (136 pk) sterke PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde automatische transmissie met dubbele koppeling en zes overbrengingen. Dankzij de 48V-accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen, en de geïntegreerde (starter-generator) elektromotor biedt deze nieuwe aandrijflijn extra koppel bij lage toerentallen. Bovendien is het verbruik tot wel 15% lager en is er ook minder CO2-emissie. Met het HYBRID-systeem kan meer dan 50% van de tijd 100% elektrisch en emissievrij worden gereden, bijvoorbeeld bij ritten in de bebouwde kom.
 

Voor de Nederlandse markt zijn drie verbrandingsmotoren beschikbaar in de nieuwe Peugeot 2008:
 

  • PureTech 100: 74 kW (100 pk) 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, gecombineerd met een handgeschakelde zesbak en een Start & Stop-systeem.
  • PureTech 130 EAT8: 96 kW (130 pk) 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, gecombineerd met de automatische 8-trapstransmissie EAT8 en een Start & Stop-systeem.
  • BlueHDi 130 EAT8: 96 kW (130 pk) 1,5-liter viercilinder dieselmotor, gecombineerd met de automatische 8-trapstransmissie EAT8 en een Start & Stop-systeem.

Rijhulpsystemen

In de nieuwe Peugeot 2008 zorgen tal van rijhulpsystemen en de hoge resolutie camera’s voor veiliger rijden en manoeuvreren:

 

  • adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie en instelbare afstand tot andere rijdende voertuigen
  • Automatic Emergency Braking met aanrijdingswaarschuwing: detecteert voetgangers en fietsers, overdag en ’s nachts, bij 7 t/m 140 km/h (afhankelijk van versie)
  • uitgebreide herkenning en weergave van verkeersborden op het digitale instrumentarium: stopborden, eenrichtingsverkeersborden, (einde) inhaalverboden, aanvullend op de gebruikelijke snelheidsaanduidingen
  • Active Lane Departure Warning met Lane Correction
  • Driver Attention Alert, dat verminderde alertheid bij de bestuurder detecteert door over een lange rijperiode met snelheden boven 65 km/h microbewegingen van het stuurwiel te analyseren
  • dodehoekwaarschuwing
  • verbeterde tractie met Grip Control met tot drie rijmodi: zand, modder en sneeuw.