SKIP TO CONTENT
PEUGEOT 508 : KRONIEK VAN EEN ONTWERP

Het ontwerp van een nieuwe auto is een verhaal. Het is het verhaal van een potloodschets die geleidelijk wordt getransformeerd, van prototype tot prototype, tot het een echte auto wordt.

 

Dit zijn de vijf belangrijkste fasen in de ontwikkeling van de PEUGEOT 508, een proces dat tussen drie en vijf jaar duurt. De kroniek van een opvatting, in beeld gebracht door het geïnformeerde en nieuwsgierige oog van fotograaf Michel Setboun.

FASE 1: HET ONTSTAAN VAN EEN ONTWERP
Het ontwerp van een auto begint met een echte artistieke creatie. Geen digitale technologie, geen andere technologie dan de hand, het gebaar: een tekening op een eenvoudig wit blad. Lijn na lijn komt de verbeelding van de ontwerper tot leven en krijgt de auto vorm naarmate zijn of haar inspiratie groeit.

De schets gaat dan naar het ontwerpteam. Zijn rol bestaat erin een ontwerp te creëren dat voldoet aan de product- en technische briefings. Verwachte prestaties, technische keuzes, verwachtingen van het productteam en de klanten: niets wordt aan het toeval overgelaten. Aan het eind van deze fase worden twee eerste modellen vervaardigd: een digitaal model en een fysiek model in synthetische klei.

 

Het ontwerpteam verfijnt het ontwerp in het Virtual Reality Centre om de haalbaarheid van bepaalde ideeën te bestuderen.  

 

Ondertussen werkt de studio Couleurs et Matières aan de ontwikkeling van de carrosseriekleuren en de interieurharmonieën.  

FASE 2: VAN ONTWERP TOT FABRICAGE VAN DE 508
Rechtstreeks uit de verschillende werkplaatsen van het ontwerpteam en na een fase van convergentie tussen de ontwerp- en de technische teams, gaat de toekomstige auto de industrialisatiefase in. Het fabricageproces omvat vijf fasen. Laten we eens een kijkje nemen achter de schermen van de fascinerende productie van de 508.
Vorming
Van een rol plaatstaal worden de verschillende elementen van de carrosserie gemaakt. 
Passend maken
De carrosserie krijgt vorm door de assemblage van plaatstalen onderdelen met behulp van laserlassen. De 508 profiteert van een techniek die door bepaalde topfabrikanten wordt gebruikt: lassen versterkt door structurele verlijming. De aluminium onderdelen worden samengevoegd door klinken of clinchen. 
Tijd voor kleur
De kleur wordt aangebracht na onderdompeling in anticorrosiebaden en het aanbrengen van verschillende lagen primers. Een afwerkvernis geeft de kleur de final touch. 
Montage
Dit is een cruciale fase waarin de auto echt vorm krijgt. Net als bij een legpuzzel worden alle onderdelen die op verschillende plaatsen zijn gemaakt, in elkaar gezet. Dit is het hoogtepunt van een lang proces: de magie gebeurt, de auto komt tot leven. 
Kwaliteitscontrole en lektest
De nieuwe auto ondergaat een strenge laatste kwaliteitscontrole. Het doel is na te gaan of de bouwvoorschriften nauwgezet zijn nageleefd.
FASE 3: DE 508 WORDT GETEST OP DE WEG
Dit is de vuurdoop voor de nieuwe 508! Duizenden kilometers lang wordt het (gecamoufleerde) voertuig getest op alle soorten wegen, in alle weersomstandigheden. Deze reis is ook een gelegenheid om de hybride versie van de 508 te testen en het oplaadnetwerk in Europa te analyseren.

De tests worden ook parallel met modellen van andere merken uitgevoerd.

 

In het PEUGEOT-testcentrum worden rijexamens afgelegd. Met name het gedrag van de carrosserie-onderdelen en de massa-aansluitingen worden geëvalueerd.  

FASE 4: DE OFFICIËLE PRESENTATIE VAN DE NIEUWE 508

De 508 verscheen voor het eerst in de schijnwerpers in maart 2018 op de Autosalon van Genève: "the place to be" voor de presentatie van elk nieuw voertuig. Het was een geslaagd debuut, want de journalisten waren vol lof over het strakke design en de durf van de nieuwe topauto van het Marque au Lion. 

 

Het begin van een succesverhaal dat werd voortgezet met een publieke presentatie van de 508 estate en de plug-in hybride versie, in een wereldpremière op de 2018 Paris Motor Show.

FASE 5: 508 PSE HYBRIDE LUIDT HET TIJDPERK VAN DE NEOPRESTATIES IN  

De 508 PSE is de krachtigste PEUGEOT die ooit door het merk in serie werd geproduceerd. Met zijn oplaadbare hybride technologie en zijn 360 pk verdeeld over drie motoren (één interne verbranding en twee elektrische), is het ontwerp van de PEUGEOT 508 PSE rechtstreeks gebaseerd op het onderzoek en de technische vooruitgang die door PEUGEOT SPORT zijn ontwikkeld.

 

Het ontwerp van competitievoertuigen zoals de PEUGEOT 9X8 (die zijn competitiedebuut maakte in Monza, voor de 4de ronde van het FIA World Endurance Championship 2022) is immers een permanent laboratorium voor de ontwikkeling van de sportmodellen van het gamma.  

Bovendien is het label PEUGEOT SPORT ENGINEERED volledig geïntegreerd in de energietransitie: het biedt een nieuw type van deugdzame prestaties, een perfecte alliantie tussen sportiviteit en technologie. De 508 PSE hybride vestigt zo een record voor CO2-emissies, gecertificeerd volgens het WLTP-protocol op 46 g CO2/km, het equivalent van 2,03 L/100 verbruik.