Peugeot 504 Cabriolet

ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE

MET ARNO KANTELBERG
Stijlpastoor des Vaderlands Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod, doet maandelijks verslag van zijn zoektocht naar stijl en allure.
Deze maand een focus op de mooiste cabrio ooit gemaakt, de Peugeot 504.

 
 
Peugeot 504 Cabriolet

PEUGEOT 504

Het kan geen toeval zijn dat de auto waar ik op zonnige zomeravonden nog weleens over droom geïntroduceerd werd in mijn geboortejaar.
 

In 1968 presenteerde Peugeot de 504 als opvolger van de goed ontvangen 404, die de entrée van Peugeot in het medium-size segment had bewerkstelligd. Maar die 504 was nog geavanceerder, zowel in technisch opzicht als op het terrein van de veiligheid (zoals in de stoelen geïntegreerde hoofdsteunen).
 

In een competitie die niet mals was, werd de Peugeot 504 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. De 504 liet de BMW 2500 en Alfa Romeo 1750 achter zich. Het zette Peugeot op de kaart als fabrikant van luxe modellen.

Maar de echte magie volgde een jaar later. Op de auto-show van Genève toonde Peugeot in 1969 niet alleen een coupé-versie (met twee deuren), maar ook een cabrio-versie. En dat model deed het water in de mond lopen.
 

In de topless-504 kwamen de elegante vormen en vloeiende lijnen tot een perfect samenspel – top down touring in zijn beste vorm. En over die boulevard cruiser mijmer ik dus zelfs 53 jaar later nog weleens.

Pininfirina-logo

Bij het ontwerp van de 504 had het Franse designteam wel hulp gekregen, namelijk van de Italiaanse designstudio Pininfarina. Dat verklaarde de gestileerde F van het Pininfirina-logo aan de onderzijde van het koetswerk, een subtiele handtekening van de meester.

 

Jean-Pierre Peugeot had Battista Farina beginjaren vijftig al benaderd om zijn ontwerpstudio in het Franse Sochaux een creatieve injectie te geven. Die samenwerking leidde jaren later tot het meesterwerk van de 504.

Lees meer over de geschiedenis van Peugeot

In de aanloop naar het uiteindelijke model werden ontwerpen bedacht door zowel de Franse als de Italiaanse designers. Het verhaal gaat dat Firina vol ongeloof reageerde bij de aanblik van de door de Fransen ontworpen koplampen: “Dat zijn de ogen van Sophia Loren!”
 

De trapezevormige koplampen zijn inderdaad even tijdloos als de ogen van Sophia Loren. Maar dat geldt eigenlijk voor het gehele ontwerp.
 

Van de cabrio-versie van de 504 rolden er nauwelijks achtduizend exemplaren uit de fabriek. Tussen 1975 en 1977 werden er zelfs een aantal uitgerust met een V6-motor.
 

Als begin twintiger heb ik ooit op het punt gestaan zo’n Peugeot 504 cabrio aan te schaffen. Het was een champagnekleurige, feitelijk de mooiste kleur denkbaar voor dit model. Maar mijn budget was in die junior-jaren ontoereikend, waarna ik terugschakelde naar een Fiat 124 Sport Spider.
 

De Fiat 124 Sport Spider heeft ook de F van Pininfarina op het koetswerk, want Battista Firina leende zijn expertise uit aan meerdere merken. Maar het interieur van de Peugeot 504 was meer sophisticated, het uiterlijk zichtbaar eleganter.
 

Had ik indertijd maar even doorgespaard. Tegenwoordig moet je voor een goed onderhouden 504-cabrio een kleine veertigduizend euro neertellen. Wat volgens mij zo’n vier keer de originele aanschafprijs is. Knap design is als goeie wijn; die wordt beter naarmate de jaren vorderen.

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF
MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF VRAAG JE OFFERTE AAN MAAK EEN PROEFRIT BESTEL ONLINE VIA PRIVATE LEASE

TAGS: El och Plug-in hybrid, News
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.