Nieuwe Peugeot 308

ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE

MET ARNO KANTELBERG
Stijlpastoor des Vaderlands Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod, doet maandelijks verslag van zijn zoektocht naar stijl en allure.
Deze maand een focus op het nieuwe logo van Peugeot en de nieuwe 308.
 
 
Nieuwe Peugeot E-308 SW

BRULLEND LOGO

Mijn eerste lease-auto koos ik op basis van een foto die ik in de folder had zien staan. Het model was gloednieuw en nog niet leverbaar, maar de neus van deze auto gaf de doorslag. Bestel maar.

De neus was als van een haai, met dat verschil dat een haai geen logo van een leeuw op zijn neus heeft gestanst. Mijn eerste lease-auto was namelijk een Peugeot 407 en volgens mij was ik een van de eerste rijders van dat model in Nederland.

 

Nu klinkt de combinatie van een haai en een leeuw als een overkill aan roofdieren, maar de leeuw die Peugeot in 2004 in het logo voerde, dat was nog de speelse variant. Deze leeuw had in 1975 zijn entrée gemaakt in het logo, als een gestileerde variant van de leeuw die in de jaren veertig en vijftig al door Peugeot werd gebruikt. De leeuw op mijn 407 stond rechtop, alsof hij een pootje wilde geven aan het baasje – vriendelijk en speels, ik zei het al.

Lees meer over de geschiedenis van Peugeot
Peugeot Logo

Sinds vorig jaar voert Peugeot een ander logo: een brullende leeuwenkop in een zwart wapenschild. Daar is niks speels aan, dit is een toonbeeld van trots. Die brullende leeuw pronkt pontificaal op de grille van mijn nieuwe Peugeot 308 sw. Hij glimt ook behoorlijk, maar dat is omdat ik van poetsen houd. De neus van mijn parelwitte 308 kent ook een combinatie van roofdieren. Deze keer geen haai, maar dagrijverlichting in de vorm van twee sabeltanden aan weerszijden van de grille, een beetje zoals David Bowie’s snijtanden voor zijn cosmetische operatie.

 

Mensen (ik ook) hebben altijd behoefte om nieuwe modellen te vergelijken met iets bestaands. Maar het design van de 308 is letterlijk onvergelijkbaar. Ik kan geen ander model bedenken waar hij op lijkt, zelfs niet een uit de rijke geschiedenis van Peugeot. Voor mensen zoals ik die graag in een unieke auto rijden, is dat een geruststellend gegeven.

Ontdek de nieuwe 308
Nieuwe Peugeot E-308 SW
“It’s a handsome thing, isn’t it,”

schreef de recensent van het Britse TopGear onderkoeld over de nieuwe 308 sw, wat klopt, want het is in alle opzichten een heerlijk ontwerp. Als ik mijn 308 in de parkeergarage onder mijn woning heb geparkeerd, blijf ik soms even staan om ’em te bewonderen.

 

Naast een fijne neus is er ook sprake van een knappe kont. De lijnen van die sabeltandlampen glijden eigenlijk moeiteloos door naar de achterzijde. Centraal op die kont stulpt het wapenschild met het logo een beetje uit, alsof de leeuw je daadwerkelijk wil toebrullen.

 

Verleidelijke neus, knappe kont, een mens zou voor minder z’n hoofd omdraaien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wieldoppen die, wanneer ze draaien, lijken op roterende klauwen. Dus nóg een roofdier.

Ontdek de nieuwe 308

TAGS: El och Plug-in hybrid, News
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.