ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE
MET ARNO KANTELBERG
Stijlpastoor des Vaderlands Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod, doet maandelijks verslag van zijn zoektocht naar stijl en allure.
Deze keer over Zweden.
Deze keer over Zweden.
Allure is een Franse term, en design een Engelse, maar nergens heeft design zo’n allure als in Scandinavië. Dus was Zweden (met een tussenstop in Denemarken) het logische decor om de nieuwe Peugeot E-5008 te testen.
Misschien komt het door die uitgestrekte bossen in Zweden, of door die eindeloos glooiende velden. Of het komt door die letters in de naam van het land (de eerste en de laatste twee). Want nergens buiten Japan kun je je zo zen voelen als in Zweden. Het hielp dat we die Zweedse uitgestrektheid doorkruisten in de volledige elektrische 5008 – de zacht zoemende elektromotor gaf een nieuwe dimensie aan het begrip ontspannend rijden.
Misschien komt het door die uitgestrekte bossen in Zweden, of door die eindeloos glooiende velden. Of het komt door die letters in de naam van het land (de eerste en de laatste twee). Want nergens buiten Japan kun je je zo zen voelen als in Zweden. Het hielp dat we die Zweedse uitgestrektheid doorkruisten in de volledige elektrische 5008 – de zacht zoemende elektromotor gaf een nieuwe dimensie aan het begrip ontspannend rijden.
MET DE E-5008 Door het Zuid-Zweedse landschap
Vanaf de luchthaven van Kopenhagen sta je binnen een kwartier aan de poort van Malmö, de tweede stad van Zweden. De Sontbrug brengt je van het kleinste Scandinavische land naar het grootste Scandinavische land – een zestien kilometer lange dubbeldeksbrug die de Sont overspant, de zeestraat tussen het Kattengat en de Oostzee. De brug is al aan het begin van deze eeuw geopend, maar het blijft een architectonisch en bouwkundig meesterwerk.
Aangekomen aan de overkant (ergens op de Sontbrug passeer je de landsgrens) kun je even aanleggen in Malmö, daarna ligt Zweden aan je voeten: 450.000 vierkante kilometer groen, ook nog eens omlijst met goudgele stranden.
Zo’n strand troffen we aan in Åhus, een oude handelsplaats van de Vikingen waar in de zomer het inwonertal wordt verdubbeld – ook in Zweden zijn de stranden in de zomer het meeste in trek. Om in Åhus te komen stuurden we de e-5008 bijna nonchalant door het Zuid-Zweedse landschap. De Zweedse zon dacht met ons mee; het panoramadak bood zicht op een azuurblauwe lucht.
Aangekomen aan de overkant (ergens op de Sontbrug passeer je de landsgrens) kun je even aanleggen in Malmö, daarna ligt Zweden aan je voeten: 450.000 vierkante kilometer groen, ook nog eens omlijst met goudgele stranden.
Zo’n strand troffen we aan in Åhus, een oude handelsplaats van de Vikingen waar in de zomer het inwonertal wordt verdubbeld – ook in Zweden zijn de stranden in de zomer het meeste in trek. Om in Åhus te komen stuurden we de e-5008 bijna nonchalant door het Zuid-Zweedse landschap. De Zweedse zon dacht met ons mee; het panoramadak bood zicht op een azuurblauwe lucht.
Een mix van hoekige en glooiende lijnen
We waren met zijn drieën, maar wat betreft onze e-5008 hadden we ons met het dubbele aantal kunnen melden. De ruimtelijkheid van het interieur paste naadloos bij die van het landschap om ons heen.
Over het ontwerp van de Peugeot e-5008 kunnen we kort zijn. Dit is Frans design waar ze in Zweden een puntje aan kunnen zuigen. De ietwat gebogen schermcombinatie van de i-cockpit (met informatiescherm en touchscreen) voelt als een technologische omhelzing, alsof je in een rijdende sofa over de weg koerst. Het kleine stuurwiel oogt als dat van een race-wagen, maar voelt juist heel ontspannen.
Het silhouet van de nieuwe e-5008 heeft de vorm die we inmiddels gewend zijn van ontwerper Matthias Hossan: een mix van hoekige en glooiende lijnen die zowel dynamiek als uitstraling geven aan de wagen. En wat krijg je als je dynamiek en uitstraling combineert? Inderdaad: Allure!
Over het ontwerp van de Peugeot e-5008 kunnen we kort zijn. Dit is Frans design waar ze in Zweden een puntje aan kunnen zuigen. De ietwat gebogen schermcombinatie van de i-cockpit (met informatiescherm en touchscreen) voelt als een technologische omhelzing, alsof je in een rijdende sofa over de weg koerst. Het kleine stuurwiel oogt als dat van een race-wagen, maar voelt juist heel ontspannen.
Het silhouet van de nieuwe e-5008 heeft de vorm die we inmiddels gewend zijn van ontwerper Matthias Hossan: een mix van hoekige en glooiende lijnen die zowel dynamiek als uitstraling geven aan de wagen. En wat krijg je als je dynamiek en uitstraling combineert? Inderdaad: Allure!
TAGS:
El och Plug-in hybrid,
News