ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE
Deze keer over stijlkenmerken.
De nieuwe leeuw staat model voor de nieuwe ontwerpstijl van Peugeot, een stijl die ze hebben trachten te vangen in de term Allure – Peugeot en de Power to Allure. Maar hoe geef je vorm aan zoiets ongrijpbaars als allure? Voor het antwoord op die vraag wendde Peugeot zich tot Matthias Hossan, sinds enige jaren de hoofdontwerper van Peugeot.
Matthias Hossann heeft zijn handtekening inmiddels achtergelaten op meerdere modellen die op de Nederlandse wegen rijden. Wat te denken van de Peugeot 408, waarvan we de subtiel-stoere stijlkenmerken terugzien in de nieuwe E-3008 waarmee ik nu over ’s Heren wegen rij: de ‘kattenoren’ op de achterzijde van het dak om de luchtstroom optimaal te leiden; de verdiept liggende motorkap; de zwarte decoratieve luchtinlaten; de wieldoppen die, wanneer ze draaien, lijken op roterende klauwen (’t is een en al roofdier wat de klok slaat); de lijnen die zowel hoekig als sierlijk zijn; het wapenschild met het logo dat voorop een beetje uitstulpt, alsof de leeuw daadwerkelijk naar je toe komt. Het silhouet van de e3008 is nóg strakker gemaakt door de raamlijsten onzichtbaar te maken door ze te laten verzinken in het plaatwerk. Hoog op de neus zien we led-lampen die als drie korte klauwen die naar beneden doorlopen in drie langere klauwen voor de dagrijverlichting.
DE NIEUWE E-3008
Heeft het ontwerpen van een auto ook niet iets weg van boetseren? Eerder dit jaar reed ik al langs de Zuid-Franse kust in de nieuwe e3008 en vroeg ik me af hoe ontwerper Matthias Hossan te werk gaat. Schuilt er in een auto-ontwerper niet ook een beeldhouwer? Misschien zelfs een architect? Als je het lijnenspel van de Peugeot E-3008 bekijkt, meen ik daar toch iets van een bouwtechnische gedachte in te zien.
De verleiding van de e-3008
Allure is zo’n woord dat iedereen kent, maar niemand weet precies hoe je de betekenis moet omschrijven. Allure heeft met uitstraling te maken, en ook met verleiding. Zit de verleiding van de E-3008 in de met stof aangezette i-cockpit? Wat een genot om zo in je zetel te glijden. Vanuit je stoel met het Duitse AGR-label (Aktion Gesunder Rücken), kijk je naar een panoramisch display, een zwevend scherm (21inch) waar alle informatie zich verzamelt.
Ook handig: het navigatiesysteem kan de route voor je uitstippelen inclusief laadstops. Ga je naar, pak ‘m beet, Milaan, dan loodst het navigatiesysteem je langs de noodzakelijke laadstops, daarbij rekening houdend met de verkeersdrukte. En hier stippen we de absolute trekker aan van de nieuwe Peugeot E-3008.
Bij de aankoop van een elektrische auto schijnt actieradius een van de belangrijkste criteria te zijn. Dat zit wel snor bij Peugeot, met een actieradius die je zelfs premium snor zou kunnen noemen. De accu van de E-3008 brengt je maar liefst 527 kilometer ver. En dat is de meest sobere optie. Er is ook een versie die je zevenhonderd kilometer laat rijden op een volle accu. Het zijn allemaal argumenten om te vallen voor de Peugeot E-3008 – maar goed, ik lag als het ware al op de grond toen ik ‘em zag.