Arno Kantelberg - in de nieuwe Peugeot E-3008

ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE

MET ARNO KANTELBERG
Stijlpastoor des Vaderlands Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod, doet maandelijks verslag van zijn zoektocht naar stijl en allure.
Deze keer over stijlkenmerken.

Sinds 2021 voert Peugeot een nieuw logo: een brullende leeuwenkop in een zwart wapenschild. Dus niet de de staande leeuw die er eerst was, maar een trotse leeuwenkop. Die staande leeuw leek altijd te willen krabben, de nieuwe leeuw brult. Hoewel, het is misschien niet eens zozeer brullen wat-ie doet, het lijkt er meer op dat hij ermee dreigt, wat misschien nog wel intimiderender is.

De nieuwe leeuw staat model voor de nieuwe ontwerpstijl van Peugeot, een stijl die ze hebben trachten te vangen in de term Allure – Peugeot en de Power to Allure. Maar hoe geef je vorm aan zoiets ongrijpbaars als allure? Voor het antwoord op die vraag wendde Peugeot zich tot Matthias Hossan, sinds enige jaren de hoofdontwerper van Peugeot.

Matthias Hossann heeft zijn handtekening inmiddels achtergelaten op meerdere modellen die op de Nederlandse wegen rijden. Wat te denken van de Peugeot 408, waarvan we de subtiel-stoere stijlkenmerken terugzien in de nieuwe E-3008 waarmee ik nu over ’s Heren wegen rij: de ‘kattenoren’ op de achterzijde van het dak om de luchtstroom optimaal te leiden; de verdiept liggende motorkap; de zwarte decoratieve luchtinlaten; de wieldoppen die, wanneer ze draaien, lijken op roterende klauwen (’t is een en al roofdier wat de klok slaat); de lijnen die zowel hoekig als sierlijk zijn; het wapenschild met het logo dat voorop een beetje uitstulpt, alsof de leeuw daadwerkelijk naar je toe komt. Het silhouet van de e3008 is nóg strakker gemaakt door de raamlijsten onzichtbaar te maken door ze te laten verzinken in het plaatwerk. Hoog op de neus zien we led-lampen die als drie korte klauwen die naar beneden doorlopen in drie langere klauwen voor de dagrijverlichting.
 
Arno Kantelberg - met hond voor de nieuwe Peugeot E-3008

DE NIEUWE E-3008

De gloednieuwe E-3008 volgt op de 3008, de succesvolle SUV-crossover. Maar deze nieuwe E-3008 is een SUV-fastback. Fastbacks herken je aan het dak dat in een ononderbroken lijn afloopt van de voorruit naar de achterrand. Om een idee te krijgen: een Porsche 911-Coupé is een voorbeeld van een fastback. Een Aston Martin DB11 Coupé geeft trouwens een nog beter idee. Om maar aan te geven dat Peugeot sportieve ambities heeft met de nieuwe E-3008.

Heeft het ontwerpen van een auto ook niet iets weg van boetseren? Eerder dit jaar reed ik al langs de Zuid-Franse kust in de nieuwe e3008 en vroeg ik me af hoe ontwerper Matthias Hossan te werk gaat. Schuilt er in een auto-ontwerper niet ook een beeldhouwer? Misschien zelfs een architect? Als je het lijnenspel van de Peugeot E-3008 bekijkt,  meen ik daar toch iets van een bouwtechnische gedachte in te zien.
ONTDEK DE NIEUWE E-3008
Arno Kantelberg - staand voor de nieuwe Peugeot E-3008

De verleiding van de e-3008

Allure is zo’n woord dat iedereen kent, maar niemand weet precies hoe je de betekenis moet omschrijven. Allure heeft met uitstraling te maken, en ook met verleiding. Zit de verleiding van de E-3008 in de met stof aangezette i-cockpit? Wat een genot om zo in je zetel te glijden. Vanuit je stoel met het Duitse AGR-label (Aktion Gesunder Rücken), kijk je naar een panoramisch display, een zwevend scherm (21inch) waar alle informatie zich verzamelt.

Ook handig: het navigatiesysteem kan de route voor je uitstippelen inclusief laadstops. Ga je naar, pak ‘m beet, Milaan, dan loodst het navigatiesysteem je langs de noodzakelijke laadstops, daarbij rekening houdend met de verkeersdrukte. En hier stippen we de absolute trekker aan van de nieuwe Peugeot E-3008.

Bij de aankoop van een elektrische auto schijnt actieradius een van de belangrijkste criteria te zijn. Dat zit wel snor bij Peugeot, met een actieradius die je zelfs premium snor zou kunnen noemen. De accu van de E-3008 brengt je maar liefst 527 kilometer ver. En dat is de meest sobere optie. Er is ook een versie die je zevenhonderd kilometer laat rijden op een volle accu. Het zijn allemaal argumenten om te vallen voor de Peugeot E-3008 – maar goed, ik lag als het ware al op de grond toen ik ‘em zag.

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF
MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF VRAAG JE OFFERTE AAN MAAK EEN PROEFRIT BESTEL ONLINE VIA PRIVATE LEASE

TAGS: El och Plug-in hybrid, News
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures
  • Data Act

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.