Arno Kantelberg - Peugeot Quasar 1984

ZOEKTOCHT NAAR STIJL EN ALLURE

MET ARNO KANTELBERG
Stijlpastoor des Vaderlands Arno Kantelberg, hoofdredacteur van ModMod, doet maandelijks verslag van zijn zoektocht naar stijl en allure.
Deze keer over de Peugeot Quasar.

Kun je voorspellen hoe allure in de toekomst er uitziet? Matthias Hossann denkt van wel, en hij grijpt daarvoor naar het verleden. Hossann is, behalve een vriendelijke man waarmee je gezellig kunt keuvelen, de hoofdontwerper van Peugeot. Hij heeft nu een conceptauto bedacht die je een teletijdmachine naar de toekomst zou kunnen noemen. De naam van die auto luidt Peugeot Quasar.
 
Arno Kantelberg - Peugeot Quasar 1984 zijaanzicht

De Peugeot Quasar een futuristische auto

Huh, wacht eens even… Was er in de jaren tachtig niet al een Peugeot Quasar? Zeker en vast, de Peugeot Quasar was een futuristische auto, in 1984 ontwikkeld om Peugeot's technische innovatie en ontwerpvisie te tonen. De Quasar was een van de opvallendste conceptauto’s uit de jaren tachtig en inmiddels een cultklassieker onder autoliefhebbers. De auto leek rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen, met een panoramisch glazen dak en deuren die omhoog openden.

De Quasar was gebaseerd op het chassis van de Peugeot 205 Turbo 16, een iconische rallyauto uit die tijd. Het interieur was net zo futuristisch als het exterieur, met een dashboard vol digitale displays en een uitgebreide geluidsinstallatie
Arno Kantelberg - Peugeot Quasar design van Matthias Hossann

Nieuwe interpretatie van de Quasar

Afgelopen december onthulde Matthias Hossann een nieuwe interpretatie van de Quasar ter ere van het veertigjarig jubileum van het oorspronkelijke concept. Pas in tweede instantie begreep ik dat het geen fysieke auto was; Hossann heeft vooralsnog alleen een digitale versie gebouwd.

Maar de nieuwe Quasar heeft dezelfde subtiele uitstraling, dezelfde lage motorkap en dezelfde grille met drie horizontale sleuven met LED-verlichting. Het oude Peugeot-embleem met de dansende leeuw is vervangen door het nieuwe logo, die met de brullende leeuwenkop.

Maar het Quasar-DNA is onmiskenbaar aanwezig. Let ook op die enkele ruitenwisser, verticaal geplaatst en perfect gepositioneerd om de enorme voorruit in tweeën te splitsen. De naar boven openende deuren, het Quasar-logo op de zijkant en die wielen; elk detail in deze digitale conceptauto katapulteert je terug naar de jaren tachtig, en geeft tegelijkertijd een blik op de toekomst – feitelijk dus een teletijdmachine waarmee je allure van het verleden kunt ophalen om het in de nabije toekomst te distribueren.
ONTDEK DE CONCEPT CARS
MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF
MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF VRAAG JE OFFERTE AAN MAAK EEN PROEFRIT BESTEL ONLINE VIA PRIVATE LEASE

TAGS: El och Plug-in hybrid, News
Footer
  • ZOEK EEN VESTIGING
  • MY PEUGEOT APP
  • CONTACT
  • NIEUWSBRIEF
ONZE MODELLEN
  • Peugeot Sport Engineered
  • Elektrische modellen
  • Plug-in hybride modellen
  • Hybride modellen
  • Stadsauto
  • SUV
  • Hatchback & Sedan
  • Stationwagen
  • Bestelauto's
  • Omgebouwde voertuigen
  • Zakelijke modellen
  • Oude Peugeot modellen
HANDIGE LINKS
  • Bestel uw Peugeot online
  • Online taxatie
  • Stel uw auto samen
  • Vraag een brochure aan
  • Vraag een offerte aan
  • Boek een proefrit
  • Certificaat van overeenstemming
  • Opladen
  • Actieradius
SERVICES & ONDERHOUD
  • Maak een werkplaatsafspraak
  • Bereken je onderhoudskosten
  • Peugeot Assistance
  • Peugeot service store
  • Peugeot accessoires
  • Instructieboekje
  • Onderhoud en reparatie
ANDERE WEBSITES
  • PEUGEOT Lifestyle
  • PEUGEOT fietsen
  • PEUGEOT Motocycles
  • PEUGEOT Occasions
  • Free2Move
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
VOLG PEUGEOT
Peugeot Nederland
  • Privacybeleid
  • Disclaimer
  • Cookievoorkeuren
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Vacatures

De werkelijke brandstofverbruik- en CO₂-emissiewaarden, alsook de actieradius van geëlektrificeerde modellen, kunnen sterk verschillen en variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en verschillende factoren zoals: optionele uitrusting, omgevingstemperatuur, rijstijl, snelheid, totaal gewicht van het voertuig, gebruik van bepaalde apparatuur (airconditioning, verwarming, radio, navigatie, verlichting, enz.), type en staat van de banden, wegomstandigheden, externe klimatologische omstandigheden, enz. Deze waarden zijn indicatief en dienen uitsluitend ter informatie. Ze vormen geen garanties voor de prestaties onder alle omstandigheden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.