SKIP TO CONTENT

PEUGEOT TRAPT ELEKTRISCH JAAR AF OP AUTOSALON BRUSSEL 2023

PEUGEOT is aanwezig op het Autosalon van Brussel, die van 13 t/m 22 januari 2023 wordt gehouden in Brussels Expo in de Belgische hoofdstad. Op de stand van het Franse merk in hal 7 kunnen bezoekers kennismaken met het uitgebreide aanbod van geëlektrificeerde en vooruitstrevende modellen van PEUGEOT.
 

Linda Jackson, CEO van PEUGEOT: “De aanwezigheid op het Autosalon van Brussel is een must voor PEUGEOT. Het is de honderdste editie en tevens het eerste internationale automotive evenement van het jaar dat vrijwel alle autofabrikanten samenbrengt. Na de presentatie van de PEUGEOT INCEPTION CONCEPT, onze visie op de toekomst van het merk voor 2025–2030, tonen we met trots al onze geëlektrificeerde modellen aan het publiek. Deze show vormt de start van ons technologisch offensief en onderstreept onze ambitie om van PEUGEOT het leidende merk voor 100% elektrische modellen te maken.”
 

Nieuwe PEUGEOT 408: fastback en katachtig

Met de nieuwe 408 toont PEUGEOT de inventiviteit van zijn ontwerpers en ingenieurs door een fastback aan te bieden in het C-segment – de eerste in de geschiedenis van PEUGEOT en in de huidige automarkt.
 

De PEUGEOT 408 wordt gekenmerkt door zijn katachtige houding en unieke uitstraling. Het aerodynamische ontwerp en de geëlektrificeerde aandrijving zijn gericht op efficiëntie, terwijl de technologieën in het teken staan van rijplezier. De PEUGEOT i-Cockpit® (compact stuurwiel, digitaal dashboard, intuïtief touchscreen) speelt een hoofdrol in het interieurontwerp van het merk en is in het afgelopen decennium steeds verder verbeterd en gemoderniseerd. In de nieuwe PEUGEOT 408 zijn verbeteringen doorgevoerd op het gebied van ergonomie, kwaliteit en technologie met een nieuw i-Connect infotainmentsysteem.

Het motorengamma van de PEUGEOT 408 omvat twee plug-in hybrideversies met respectievelijk 132 kW (180 pk) en 165 kW (225 pk), evenals een 96 kW (130 pk) sterke driecilinder 1.2 PureTech benzinemotor. Alle motorvarianten zijn standaard uitgerust met een 8-traps automatische transmissie. In een later stadium wordt nog een 100% elektrische aangedreven versie aan het aanbod toegevoegd.
 

Beide plug-in hybrides zijn voorzien van een 12,4 kWh-batterij die standaard met een vermogen van 3,7 kW is op te laden. Een 7,4 kW-boordlader voor kortere laadtijden is optioneel beschikbaar. Afhankelijk van de boordlader en het type laadpunt varieert de laadtijd van 1 uur en 55 minuten tot 7 uur en 5 minuten.
 

De PEUGEOT 408 is 4,69 meter lang en heeft een lange wielbasis van 2,79 meter, die bijdraagt aan de royale binnenruimte. De bagageruimte biedt een inhoud van 536 liter die eenvoudig is uit te breiden tot maximaal 1.611 liter (voor de benzineversie) door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen.
 

Finalist Car of the Year 2023-verkiezing
De nieuwe PEUGEOT 408 behoort tot de zeven finalisten die kans maken op de prestigieuze ‘European Car of the Year 2023’-award. Deze felbegeerde prijs wordt toegekend door een jury van 59 autojournalisten en -experts uit 22 Europese landen. De jury is vooral onder de indruk van het aantrekkelijke design, het ongewone silhouet, het rijplezier, de vooruitstrevende technologie en de efficiënte motoren van de PEUGEOT 408.
 

De bekendmaking van de Car of the Year 2023, met aansluitend de prijsuitreiking, vindt plaats op de persdag van het Autosalon van Brussel, op 13 januari 2023 van 12.00 tot 12.45 uur in hal 9.

PEUGEOT e-208 GT: meer vermogen en nog efficiënter

De PEUGEOT e-208 GT krijgt de aandrijflijn van de nieuwe PEUGEOT e-308. Het motorvermogen neemt daardoor toe met 15%, van 100 kW (136 pk) naar 115 kW (156 pk), terwijl inspanningen op het gebied van efficiëntie het gemiddelde energieverbruik reduceren tot slechts 14,6 kWh/100 km (voor de e-208 GT). De actieradius neemt daardoor met 10,5% (+38 km) toe tot 398 km (e-208 GT).
 

Eind 2021 werd de PEUGEOT e-208 ook al verbeterd, waardoor de actieradius met 6,5% (+22 km) toenam ten opzichte van de versie die in 2019 op de markt kwam. Dankzij deze twee opeenvolgende ontwikkelingen is de actieradius van de e-208 met 17,65% toegenomen sinds de lancering van het model, terwijl het verbruik met 15% is gedaald.

PEUGEOT 308 SW: expressieve stijl met een dynamisch profiel

De PEUGEOT 308 SW is efficiënt en ultramodern om liefhebbers van stationwagens aan te spreken. Met een lengte van 4,64 meter en wielbasis van 2,73 meter biedt het model opmerkelijk veel passagiersruimte. Dankzij de geoptimaliseerde aerodynamica staat de PEUGEOT 308 SW garant voor een indrukwekkende Cx-waarde van 0,277 en een SCx van 0,618, wat bijdraagt aan de verdere reductie van CO₂-emissie en brandstofverbruik. Daarnaast verhogen tal van opbergruimtes de praktische bruikbaarheid van de PEUGEOT 308 SW, terwijl de forse middenconsole voldoende ruimte biedt voor het opbergen van de dagelijkse spullen van de bestuurder en voorpassagier.
 

De PEUGEOT 308 SW is leverbaar met keuze uit twee plug-in hybridevarianten (HYBRID 225 e-EAT8 en HYBRID 180 e-EAT8) en de PureTech 130 S&S benzinemotor, die naar wens is te combineren met een handmatig te bedienen of automatische transmissie.

508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED

Met de prestatiegerichte versie van de PEUGEOT 508 en 508 SW onder het label PEUGEOT SPORT ENGINEERED – kortweg PSE – heeft het merk een nieuwe vorm van verantwoorde performance gecreëerd: Neo-Performance, de perfecte harmonie tussen sportiviteit en technologie. De Kryptonite-inzetstukken weerspiegelen de nieuwe identiteit van PEUGEOT SPORT, terwijl de drieklauwige lichtsignatuur van de achterlichten voortbouwt op het erfgoed van het merk.
 

De 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED is een technologisch hoogstandje en belichaamt de expertise van de ingenieurs van PEUGEOT SPORT. Deze ingenieurs hebben zich bewezen met hun technische inbreng en expertise in internationale racecompetities zoals het WRC (World Rally Championship), de Dakar Rally, de Pikes Peak International Hill Climb en het WEC (Word Endurance Championship). Tegelijk met de lancering van de 508 PSE kondigde PEUGEOT zijn terugkeer aan in het WEC, waar het merk met de 9X8 deelneemt in de LMH-klasse (Le Mans Hypercar).

PEUGEOT 9X8: ontworpen om te racen

De PEUGEOT 9X8 is een gloednieuwe high-performance hybride raceauto. Het model debuteerde in het 2022 WEC-seizoen met bemoedigende resultaten in Monza (Italië), Fuji (Japan) en Bahrein.
 

De 9X8 heeft alle hedendaagse esthetische kenmerken van het merk: een katachtige houding, vloeiende lijnen versterkt door sportiviteit, slanke en gestructureerde flanken en vooral de drieklauwige lichtsignatuur. De PEUGEOT 9X8 wekt emotie op en belichaamt een esthetische en technische revolutie: een ultiem designavontuur.

2023: elektrisch jaar voor PEUGEOT

Behalve deze geëlektrificeerde topmodellen toont PEUGEOT ook andere elektrische auto’s op het Autosalon van Brussel: de 100% elektrische e-2008 SUV, de 308 en 3008 Plug-in Hybrid en een elektrische bedrijfswagen in de vorm van de PEUGEOT e-EXPERT.
 

2023 wordt het jaar van de versnelde elektrificatie van het gehele PEUGEOT-gamma: in de eerste helft van dit jaar zijn alle modellen van het merk beschikbaar met één of meerdere geëlektrificeerde aandrijflijnen, met name de PEUGEOT 3008 SUV en 5008 Hybrid.
 

PEUGEOT werkt aan verbreding van het aanbod van geëlektrificeerde vervoersmiddelen in Europa, variërend van personenauto’s en bedrijfswagens tot e-bikes en e-scooters, om maximaal in te spelen op de behoeften aan schone mobiliteit. Daarmee zet het merk grote stappen in de richting van het doel om tegen 2030 uitsluitend 100% elektrische modellen te verkopen in Europa.