SKIP TO CONTENT

PEUGEOT EN DE 24 UUR VAN LE MANS: HET VERHAAL VAN EEN OVERWINNING

De legendarische 24 uur van Le Mans viert zijn 100ste verjaardag! Het perfecte moment om de belangrijkste herinneringen op te halen uit de historie van PEUGEOT op het mythische circuit in Sarthe.
 

Herinneringen van een monteur aan de 24 uur van Le Mans

"Ik herinner het me nog goed. Het is 20 juni 1992 en ik werk als monteur bij het Peugeot Sport Talbot Sport Team tijdens de 24 uur van Le Mans 1992.

De zon houdt zich die ochtend nog schuil boven de wolken over het circuit van Le Mans, maar in de pitstraat is al een onbeschrijflijke opwinding voelbaar. De monteurs werken aan de auto en controleren alle instellingen. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Soms kijk ik naar de coureurs die zich, ieder op hun eigen manier, mentaal aan het voorbereiden zijn op de race. Derek (Warwick) babbelt met de coureurs, terwijl hij vragen stelt over de auto. (Lacht) Zijn dikke Britse accent maakt de communicatie niet altijd even makkelijk! Mark (Blundell) zit ondertussen volledig in zijn eigen bubbel. Hij ziet niets of niemand om hem heen. Karl (Wendlinger) kletst wat met Le Normand (Alain Ferté), terwijl J.-P. (Jabouille) eindeloos het parcours probeert te visualiseren.

Maar achter de glimmende bolides en de opwinding in de pitstraat gaat ook een menselijk verhaal schuil. Onze strakke gezichten verbergen jaren van passie en opoffering. Voor PEUGEOT is de 24 uur van Le Mans meer dan een race. Het is voor ons een gelegenheid om te concurreren met de besten, om grenzen te verleggen en om een stempel te drukken op de geschiedenis van de auto.
Ik probeerde de stress te verlichten, door me te verdiepen in onze geschiedenis op Le Mans. Zal ik je meer vertellen?"


1926 - 1937: Het begin van de geschiedenis

Allemaal vanwege de voorruit!

Peugeot zet in 1926 zijn eerste stappen op het circuit van Le Mans. In die periode is de auto nog volop in ontwikkeling en zijn uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid de sleutelwoorden. De 174 S van André Boillot en Louis Rigal ligt halverwege de race, in de 82ste ronde, op de tweede plaats als hij reglementair wordt gediskwalificeerd. Destijds is het de regel dat de auto's ‘strikt conform de beschrijving in de commerciële catalogus’ moeten zijn en perfect moeten functioneren. De reden van de diskwalificatie: een gebroken voorruitstijl! Na deze gebeurtenis verlaat Peugeot het circuit van Manche een tijdje.
 

Darl'mat in de schijnwerpers

In 1937 keert Peugeot terug in de 24 uur van Le Mans, onder aanvoering van de Parijse dealer Emile Darl’mar. Het team verschijnt aan de start met drie 302 DS (Darl’mat Sport), ook wel de 302 “Special Sport”. Deze roadsters zijn het resultaat van een samenwerking tussen de fabrikant en de dealer. De drie raceauto’s eindigen op de 7e, 8ste en 10e plaats. Een geweldige prestatie, zeker wanneer je realiseert dat 65% van de ingeschreven teams uitvalt. Na deze veelbelovende start worden in 1938 drie 402 Special Sports ingeschreven voor de race. De auto waar Charles de Cortanze en Marcel Contet achter het stuur plaatsnemen, eindigt op de 5e plaats in het algemeen klassement en op de tweede plaats in de 2-liter categorie. Ook al was ik toen nog niet geboren, praat ik over deze auto's dan krijg ik kippenvel! Daarna moeten we helaas tot het midden van de jaren zestig wachten om de Leeuw weer op het circuit van Manche te zien.
 

1966 -1988: De race naar topsnelheid

In 1966 en 1967 volgen wisselende successen met de Peugeot-aangedreven auto's van ingenieur Charles Deutsch (de CD's) met een Peugeot-motor. Pas in de jaren '80 keert het merk terug op de voorgrond.

De CD van engineer Charles Deutsch
Na een schitterende 4e plaats in 1980 voor het team van WM (de initialen van Peugeot-ontwerpers Gérard Welter en Michiel Meunier), is het de WM P88 van Roger Dorchy die in 1988 het snelheidsrecord breekt op het circuit van Manche. De raceauto, uitgerust met een Peugeot V6 motor van 2664 cm3 met 500 pk, behaalt een topsnelheid van 405 km/u. Eenr record dat na diverse aanpassingen aan het circuit nog steeds niet is geëvenaard. Dit was een ware sensatie voor een gepassioneerde en ambitieuze jonge monteur als ik. In die tijd droomde ik alleen maar van winnen en mijn tijd zou inderdaad snel komen….

De jaren 90: Winst met de PEUGEOT 905

De 24 uur van Le Mans in 1991 zijn een leerzame ervaring. Verschillende schades aan de drie 905’s leiden tot uitvalbeurten. De editie van 1992 wordt vervolgens bekroond met een succes dat ik live meemaak. Bij het Peugeot Talbot Sport Team gaat namelijk mijn kinderdroom in vervulling.

Het zou een zware wedstrijd worden, maar ondanks enkele kleine, technische problemen en verschrikkelijke weersomstandigheden eindigen twee van onze 905’s op de eerste en derde plek. Een mooie beloning voor het harde werk van ons enorm gemotiveerde team! In 1993, als het World Sport Car Championship is verdwenen, blijft de 24 uur van Le Mans de enige race in het topsportprogramma. Er nemen drie 905’s deel aan de race en Toyota is onze enige uitdager, nadat Mazda, Porsche en Jaguar zich terugtrekken. De coureurs van Peugeot en Toyota gaan de strijd met elkaar aan. Een strijd die lange tijd onbeslist blijft, totdat de drie Peugeots in de vroege ochtend uiteindelijk de overwinning weten te pakken.
Nu de klasse de Peugeot-technologie bewezen is, is dit historische podium voor het merk een mooi moment om tijdelijk afscheid te nemen van Le Mans.

2007-2012: Het avontuur van endurance racing in de PEUGEOT 908

In 2007 maakt Peugeot een succesvolle terugkeer naar de 24 uur van Le Mans. In de laatste race wordt de tweede plaats veroverd met de nieuwe Peugeot 908 HDi FAP. Een uiterst positief resultaat voor het Peugeot Total Team, dat zich als doel heeft gesteld ervaring op te doen voor de toekomst.

PEUGEOT 908
De Peugeot 908 HDi FAP is niet alleen zeer snel, maar domineert in 2009 de race. Dat jaar rijden er negen coureurs voor Peugeot Sport, die tijdens de eerste twee jaar in endurance racing goede resultaten hadden geboekt: Sébastien Bourdais (Frankrijk), David Brabham (Australië), Marc Gené (Spanje), de 26-jarige Christian Klien (Oostenrijk), Pedro Lamy (Portugal), Nicolas Minassian (Frankrijk), Franck Montagny (Frankrijk), Stéphane Sarrazin (Frankrijk) en Alexander Wurz (Oostenrijk). Na een derde opeenvolgende pole position voor Stéphane Sarrazin finishen de drie 908 HDi FAP’s van het fabrieksteam onder de zwart-wit geblokte vlag. De legendarische PEUGEOT 905 and 908 zijn permanent te bezichtigen in het Peugeot Adventure Museum in Sochaux (Doubs).  

2023 - PEUGEOT 9x8 op Le Mans: een nieuw hoofdstuk met nieuwe overwinningen?

Nadat het 908-programma begin 2012 werd stopgezet, maakt Peugeot tien jaar later opnieuw een terugkeer in endurance racing. Het merk neemt deel aan de laatste drie ronden van het FIA World Endurance Championship 2022.  De Peugeot 9X8, die vorig jaar in het 24-uursmuseum te zien was, maakt tijdens de honderste editie zijn debuut in Sarthe. Lukt het de meest succesvolle Franse constructeur, met drie overwinningen en zes pole positions op zijn naam, om een vierde succes tijdens de 24 uur Le Mans te veroveren?

PEUGEOT 9X8 ontworpen door DEMSKY

Jean-Marc Finot, hoofd van de raceactiviteiten van de Stellantis-groep kijkt vooruit naar de komende race: “Om Peugeot terug te laten keren naar Le Mans, was hybride technologie nodig. Een betaalbare eis om aan het wedstrijdreglement te voldoen en een regel die perfect past bij het DNA van Peugeot. De 9X8is er klaar voor. Natuurlijk is er druk: niet alleen tijdens de trainingen, maar ook gedurende de races. We zetten alles op alles voor de honderste editie van de 24 uur van Le Mans, net als alle anderen. Zelf zal ik de wedstrijd op 10 en 11 juni vol overgave en emotie vanaf de tribune volgen."