SKIP TO CONTENT

PEUGEOT EN FOCAL HI-FI:

EEN PARTNERSCHAP GEBASEERD OP PASSIE EN KNOWHOW

In 2014 slaan PEUGEOT en de Franse speakerspecialist FOCAL de handen ineen voor het ontwikkelen van hoogwaardige auto-hifi-systemen. Een van de eerste vruchten van deze samenwerking was het 9.1.2-audiosysteem van Peugeots spectaculaire Fractal-conceptcar uit 2015.
 
Als een van de vaandeldragers van de Franse audio-industrie stelt Focal zijn expertise in dienst van Peugeot, waarbij de geluidstechnici van het bedrijf nauw samenwerken met de interieurontwerpers van de autofabrikant.

Ontwerper Éric Dejou, die leiding geeft aan de i-cockpit-strategie bij Peugeot Design, en Guillaume Buisson-Descombes, hoofd fabrikantrelaties bij Focal, onthullen enkele geheimen van Focals high-end audiosystemen voor Peugeot.
 

Jullie zijn allebei audiospecialist. Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie vak?

Guillaume: "Ik ben van oorsprong muzikant en heb het altijd leuk gevonden om te experimenteren met geluid. Zo ben ik in het vak gerold en na tien jaar links en rechts ervaring te hebben opgedaan, ben ik begin 2019 bij Focal gaan werken op de ontwikkelingsafdeling voor aftermarket-speakers. Sinds enkele maanden ben ik verantwoordelijk voor het onderhouden van onze relaties met autofabrikanten voor wie we af fabriek te monteren hifi-systemen ontwikkelen. De Stellantis-groep is onze grootste klant, met wie een partnerschap onderhouden dat veel verder gaat dan een gewone relatie tussen leverancier en afnemer."
Éric: "Voordat ik bij Peugeot ging werken, was ik muzikant. Dat ben ik nog steeds, maar mijn brood verdien ik als ontwerper bij het interieurdesignteam van Peugeot. Daar geef ik leiding aan de i-cockpit-strategie, wat inhoudt dat ik bij het inrichten van de ruimte ervaringen creëer met vormen, materialen, licht, muziek en geluid."

Kunnen jullie iets vertellen over de verschillende stappen bij het ontwikkelen van een nieuwe auto-hifi-systeem?

Stap 1: definiëren van de audioervaring 

Guillaume: “Wij zijn vanaf het begin van het project voor een nieuw model betrokken en bepalen samen met de productteams de hoofdlijnen voor de beoogde audio-oplossing. Daarbij moet je denken aan het aantal en de configuratie van de luidsprekers, functies als surround sound, toepassing van een subwoofer, etc.
Anders dan veel andere merken die zich met een comfortabele luisterervaring op een wat ouder publiek richten, kiezen we bij Peugeot voor een scherper, meer uitgesproken geluid, waarbij we de markante nieuwe designstijl proberen te vertalen in een soundscape dat de merkidentiteit bevestigt.”


Éric: "Het klinkt misschien vreemd, maar bij audio gaat het ook om wat je niet hoort. Stilte is medebepalend voor het ritme en versterkt waar we naar luisteren. Bij Focal hebben we tot taak om, in overeenstemming met de technische vereisten, met de juiste geluidsdragers de gewenste geluidssfeer te creëren.”

Guillaume: “Daarbij hoeven we ons niet neutraal op te stellen, zoals technici in een opnamestudio. We hebben bij Focal onze eigen geluidssignatuur, die zich kenmerkt door:

  • Gearticuleerde bastonen: de lage tonen zijn duidelijk aanwezig, zonder opdringerig of storend te zijn.  
  • Naar voren brengen van zangstemmen en bepaalde instrumenten, zodat die overal in de auto duidelijk hoorbaar zijn.
  • Gebruikmaken van extreme frequenties - zeer hoge tonen - om het gevoel van ruimte en de klankkleur van de verschillende instrumenten te versterken en zo het geluid rijker te maken.

Op grond van deze uitgangspunten geven we het geluid voor de verschillende modellen verder vorm. Zo heeft de PEUGEOT 308 een premium systeem met tien speakers van de nieuwe generatie, een nieuwe subwoofer en een versterker met verhoogd uitgangsvermogen. De speakers maken gebruik van exclusieve Focal-technologie die een zuiver en gedetailleerd geluid aan boord creëren. Dit systeem is in geen enkele andere auto te vinden, maar het geluid draagt wel degelijk een herkenbaar Peugeot-stempel. Want het audiosysteem van elke Peugeot klinkt in principe hetzelfde.”

 

Éric: "De auto is een ideale plek om naar muziek te luisteren. Je zit in een soort cocon, vaak ook alleen. Dus je kunt opzetten wat je wilt. Ik kan zelf echt intens genieten van muziek terwijl ik autorijd, ook omdat de besloten ruimte een bijzondere sfeer creëert. Maar afgezien van de muziek, besteden we ook aandacht aan hoe telefoonstemmen in de auto klinken. We letten er bijvoorbeeld op dat die niet tegen de glasoppervlakken terugkaatsen.”

Stap 2: ontwerp, ontwikkeling en testen van de speakers

Guillaume: “Wanneer je als Peugeot-koper kiest voor een optioneel audiosysteem van Focal, profiteer je van veertig jaar ervaring in auto-hifi. De gemonteerde luidsprekers maken bijvoorbeeld gebruik van exclusieve Focal-technologie. In onze samenwerking met Stellantis, regelen zij de productie van de luidsprekers. Maar alle industrialisatie- en ontwikkelingsfasen worden volledig door Focal gecontroleerd.”

Éric: "Hifi gaat ook over de objecten die het geluid dragen. Geluidsbeleving is iets waarbij niet alleen het gehoor, maar ook andere zintuigen zijn betrokken. Het geluid is het einddoel, maar de omgeving waarin het tot stand komt is medebepalend voor de algehele ervaring. Zo spelen bijvoorbeeld ook het gevoel dat draaien aan de volumeknop geeft, de fijnregeling van de bastonen of de weergave van de geluidspulsen op het infotainmentscherm een rol. Mensen maken zich de ervaring eigen en wij bieden ze een systeem dat ze aan hun gebruik en voorkeuren kunnen aanpassen. Dat is waar het allemaal om draait.”

Stap 3: afstemming op de auto

Guillaume"Met alle motorgeluiden, rijgeluiden en trillingen is er eigenlijk geen slechtere omgeving voor een audiosysteem denkbaar dan een auto. Bovendien is er nauwelijks ruimte in een auto en is het dus verdraaid lastig om speakers op enige afstand van de luisteraar te plaatsen en ze dan ook nog zo keurig mogelijk weg te werken. Voor een goede akoestiek is het daarom essentieel dat we nauw samenwerken met de ontwerpers van de auto. Die kunnen wij dan bijvoorbeeld adviseren over de geluidsisolatie. En over technische oplossingen als de toepassing van gelaagd glas, zoals bij auto's uit de duurdere segmenten vaak gebeurt: dit beperkt het windgeruis, waardoor het stiller in de auto is.”


Éric: "Tegenwoordig is stijfheid vereist voor de montage van de speakers. Een bewegend element als een portier stelt ons daarbij voor extra uitdagingen. Daarnaast speelt zichtbaarheid een rol. Of beter gezegd onzichtbaarheid: een auto-interieur moet een lichte, overzichtelijke plek zijn. Elementen van het audiosysteem moeten daarom onopvallend worden weggewerkt, zonder dat ze bijvoorbeeld een deel van de opbergruimte afsnoepen. Dit geldt ook in ruimere zin: we zoeken altijd naar oplossingen die niet ten nadele gaan van andere interieurfuncties en in het bijzonder de functionaliteit van de cockpit. Je stapt tenslotte in de auto om ergens heen te rijden, niet om een muziekje op te zetten. Die balans ligt voor elk model weer anders, omdat de doelgroepen niet hetzelfde zijn.”

Stap 4: Finetuning

Guillaume: “Wanneer een model klaar is voor de marktintroductie, nemen we twee tot drie weken de tijd om de Focal-sound te finetunen. Daarbij lopen we alles nog een keer na en verzoeken we de ontwerpers zo nodig om aanpassingen voordat we ons goedkeuringsstempel zetten. We controleren bijvoorbeeld of de locatie van de speakers op elke zitplaats van de auto voor een harmonieus geluid zorgt. Daarbij maken we gebruik van specifieke meetinstrumenten waarvan de waarnemingscapaciteit die van het menselijk oor overtreft. Maar we gaan ook gewoon in de auto zitten om muziek te beluisteren. We gebruiken daarvoor kwaliteitsopnamen van muziek die we goed kennen. Na een dag intensief luisteren naar mijn favoriete songs ben ik dan soms tot tranen toe geroerd.”