SKIP TO CONTENT

NIEUWE E-2008: HET VERHAAL VAN EEN WEDERGEBOORTE

De maand mei ligt achter ons en ook de lente komt bijna tot een eind. Het is bijna zomer, tijd voor vakantie, rust en jezelf opladen. Maar voor Peugeot staat het begin van de zomer eerst nog in het teken van innovatie. We lanceren namelijk de nieuwe E-2008. Met een frisse facelift keert deze succesvolle SUV terug op het toneel en hij is klaar om hoge ogen te gooien!

 

Iedereen kent het gezegde dat Rome niet in één dag werd gebouwd. Dat geldt natuurlijk ook voor de nieuwe E-2008! De facelift van een auto is een project van de lange adem en bestaat uit verschillende fasen. PEUGEOT Product Manager Marion Bouvier en PEUGEOT Project Design Manager Pierre-Raul Mattei leggen uit wat er allemaal bij komt kijken. 

Hoe bereid je een nieuw voertuigdesign voor?

Modernisering: de spil in het proces

Pierre-Paul Mattei:
"Meestal vertel ik mensen dat ontwerpers multisensorische sponzen zijn. We worden geïnspireerd door maatschappelijke, ecologische, architectonische en artistieke trends. Ontwerpers bevinden zich in het hart van alles wat beweegt en ons artistieke werk wordt gevoed door inzichten. Niet alleen inzichten in de wereld van vandaag, maar ook die van de toekomst. Uiteraard houden wij in de gaten wat onze concurrenten doen op het gebied van creatie en durf, maar we vertrouwen op onze geschiedenis. PEUGEOT heeft een sterke merkidenteit en een zeer nauwkeurige roadmap, die voortdurend wordt bijgewerkt. Deze roadmap is het belangrijkste handvat voor de ontwerpers, aangezien het de basis is voor onze designtaal en de signatuur van ons merk. Als het gaat om het vernieuwen van een autodesign zijn 'modernisering' en 'merkidentiteit' onze sleutelwoorden. Het doel is om perfect aan te sluiten op de laatste trends in de industrie. Dat is onze drijfveer."

Marion Bouvier:
"Kijk je naar het product zelf, dan is de feedback van onze klanten heel erg belangrijk: wat vinden ze goed aan de auto en wat kan er op het vlak van technologie en infotainment verbeterd worden? Danzij deze kwalitatieve en kwantitieve onderzoeken, krijgen we meer inzicht hoe we presteren ten opzichte van de concurrentie."

Alles draait om de juiste timing

Marion Bouvier: 
"Meestal krijgt een auto 4 jaar na lancering een opvolger. Na het eerste jaar, waar veel aandacht is voor marketingactiviteiten, kijken we naar de commerciële prestaties. Vervolgens bereiden we een briefing en diverse stijlplannen voor en wordt in 2 jaar tijd een nieuw model ontwikkeld.  Onze productplannen worden ruim van tevoren vastgelegd, zodat het hele PEUGEOT-gamma dat in de showroom staat altijd consistent is. Echter, afhankelijk van technologische ontwikkelingen en de feedback van onze klanten, kunnen we de omvang van een geplande facelift uitbreiden. Tijdens de ontwikkeling van de E-2008 besloot PEUGEOT dat al onze auto's in 2030 100% elektrisch moeten zijn. Onze uitdaging werd toen om de algemene efficiëntie van de auto te verbeteren en de technologie te ontwikkelen die nodig is om te voldoen aan deze doelstelling."


Pierre-Paul Mattei: 
"Daar wil ik graag aan toevoegen dat het belangrijk is dat het hele modelprogramma consistent is. Als klanten de showroom binnenlopen, mogen zij niet het idee krijgen dat aan de ene kant van de showroom oude auto's staan, terwijl aan de andere kant alleen de nieuwste modellen staan."

Achter de schermen bij de creatie van de nieuwe E-2008

Niets gaat verloren, niets wordt gecreeërd: alles wordt getransformeerd

Pierre-Paul Mattei:
 "Als we een auto gaan vernieuwen is de homogeniteit van de auto onze belangrijkste beperking. Een facelift begint niet op een blanco pagina: 80% van de auto wordt vernieuwd. Het is echter belangrijk dat de vernieuwing in lijn is met het oorspronkelijke model. Dat bepaalt grotendeels onze grenzen, al proberen we daar natuurlijk zo creatief mogelijk mee om te gaan. Ik houd echt van de uitdaging die dit proces met zich meebrengt. Ik vergelijk het soms wel met de korte kur in het kunstschaatsen: de verplichte figuren moeten deel uitmaken van het programma, maar er is ook ruimte voor je persoonlijke touch. Het is echt een intellectuele discipline."

Stap-voor-stap vernieuwen

Pierre-Paul Mattei:
"Een autodesign gaat ongeveer 8 jaar mee en halverwege deze cyclus starten we met het vernieuwingsproces. Voordat we hiermee aan de slag gaan, krijgen we een briefing. Het merk legt hierin de verwachtingen uit en de aanpassingen die ze wil doen aan het bestaande model. Vervolgens wordt een designwedstrijd uitgeschreven: hieruit volgen diverse ontwerpvoorstellen en zodra een keuze is gemaakt, worden eventuele beperkingen uit het design gehaald. In de fabrieken wordt ondertussen het industriële gereedschap voorbereid op het nieuwe model. Dit proces duurt zo'n 2 jaar. In het tweede levensjaar van een model wordt dus al begonnen met de vernieuwing."

Marion Bouvier:

"We hebben 2 jaar de tijd om te kijken hoe de auto op de verschillende markten presteert en om de nieuwe stijlbriefing voor te bereiden. Die tijd gebruiken we om te bepalen wat we gaan veranderen."

Doelen stellen

Marion Bouvier: 
Voor de nieuwe E-2008 waren er 3 belangrijke doelstellingen: 
 
  • Het design moest geüpdatet worden om de SUV aantrekkelijker te maken, maar ook om beter aan te sluiten op het huidige modelprogramma. Het design is namelijk een belangrijk koopargument voor onze klanten.
  • De technologie en connectiviteit moest opnieuw worden vormgegeven.
  • Onze hele modellijn moet in 2030 100% elektrisch zijn. Een elektrische aandrijflijn met minimaal 400 km rijbereik was daarom het uitgangspunt voor de E-2008.

Merkwaarden perfectioneren

Allure, Excellence, Emotion: een nieuwe focus


 
Het nieuwe embleem brengt Allure volledig tot uiting. De verlichting draagt bovendien bij aan het state-of-the-art design, met name dankzij de drie grote klauwen en de grille in carrosseriekleur.
De belangrijkste emotie is rijplezier. Daarom is de i-Cockpit verder gemoderniseerd: stijlvoller en nog innovatiever met 10"-HD schermen. Ook het 3D-instrumentencluster is grafisch vernieuwd, 100% aanpasbaar en volledig connected. 

De nieuwe, krachtigere 100% elektrische motor levert hogere prestaties, onder meer dankzij het aangepaste accupakket. Hierdoor nam het totale vermogen met 15% toe, van 136 naar 156 PK. De actieradius bedraagt maximaal 406 kilometer.
ONTDEK AL ONZE ARTIKELEN