SKIP TO CONTENT
Maud Rondot: de kleur- en materiaalexpert van Peugeot

Oktober, 2023

Leestijd: 6 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Maud Rondot:

de kleur- en materiaalexpert van Peugeot

 

 

De ontwikkeling van een nieuw automodel vereist de kennis van veel experts. Ontwerpers, modelleurs en ingenieurs werken nauwgezet samen om ervoor te zorgen dat de elementen die door de één worden bedacht, vorm krijgen in de handen van anderen. De ‘Colors, Materials and Finishes’-ontwerper (CMF) speelt een centrale rol in dit proces. Maak kennis met Maud Rondot, hoofd van Peugeots CMF-ontwerpstudio.

Maud Rondot:

de kleur- en materiaalexpert van Peugeot

 

De ontwikkeling van een nieuw automodel vereist de kennis van veel experts. Ontwerpers, modelleurs en ingenieurs werken nauwgezet samen om ervoor te zorgen dat de elementen die door de één worden bedacht, vorm krijgen in de handen van anderen. De ‘Colors, Materials and Finishes’-ontwerper (CMF) speelt een centrale rol in dit proces.

Maak kennis met Maud Rondot, hoofd van Peugeots CMF-ontwerpstudio.

Een ontwerper met een unieke carrière

 

 

De achtergrond van Maud Rondot is bijzonder. Ze is van jongs af aan groot liefhebber van design, met een bijzondere voorliefde voor creativiteit en kleding. Haar carrière begint in de mode-industrie, maar tijdens haar stage bij Première Vision, een handelsshow voor de textielindustrie, merkt ze al snel iets op: wat haar zo aantrekt in kleding, meer dan het volume of hoe de stof over het lichaam valt, zijn juist de materialen waarmee alle stukken worden gemaakt. Vanaf dat moment begint ze zichzelf te specialiseren in textiel. Eerst behaalt ze haar bachelor, en vervolgens een master in textiel- en materiaalontwerp.

Een ontwerper met een unieke carrière


De achtergrond van Maud Rondot is bijzonder. Ze is van jongs af aan groot liefhebber van design, met een bijzondere voorliefde voor creativiteit en kleding. Haar carrière begint in de mode-industrie, maar tijdens haar stage bij Première Vision, een handelsshow voor de textielindustrie, merkt ze al snel iets op: wat haar zo aantrekt in kleding, meer dan het volume of hoe de stof over het lichaam valt, zijn juist de materialen waarmee alle stukken worden gemaakt. Vanaf dat moment begint ze zichzelf te specialiseren in textiel. Eerst behaalt ze haar bachelor, en vervolgens een master in textiel- en materiaalontwerp.

De eerste stappen in automotive



Als ze is afgestudeerd in Arts Deco zet ze in 2015 haar eerste stappen in de auto-industrie. Ze begint met een functie als CMF-ontwerper bij een toeleverancier, die modulaire interieursystemen ontwerpt en produceert.

“Toen ik in de automotive begon, had ik nog veel te leren”, vertelt ze. “Het is een sector die een breed scala aan transformatieprocessen en materialen biedt, van zacht tot hard… Maar door voor een toeleverancier te gaan werken, kreeg ik de mogelijkheid om deze industrie van de grond af aan te ontdekken en leerde ik al snel hoe alles werkte. In het begin heb ik mij enorm moeten aanpassen, maar als je van je werk houdt, lukt dat ook.”

Als eerste CMF-ontwerper op de afdeling van deze toeleverancier, leert ze al snel strategieën te ontwikkelen.

“Wat mij enorm interesseerde, was het onderzoeken, de verschillende processen leren kennen en natuurlijk de materialen: hoe breng je dat allemaal samen in één product om een unieke ervaring te creëren?”

In 2019 maakt ze de overstap naar PEUGEOT en gaat ze aan de slag als Project Manager op de afdeling CMF-design.

De eerste stappen in automotive

 

Als ze is afgestudeerd in Arts Deco zet ze in 2015 haar eerste stappen in de auto-industrie. Ze begint met een functie als CMF-ontwerper bij een toeleverancier, die modulaire interieursystemen ontwerpt en produceert.

“Toen ik in de automotive begon, had ik nog veel te leren”, vertelt ze. “Het is een sector die een breed scala aan transformatieprocessen en materialen biedt, van zacht tot hard… Maar door voor een toeleverancier te gaan werken, kreeg ik de mogelijkheid om deze industrie van de grond af aan te ontdekken en leerde ik al snel hoe alles werkte. In het begin heb ik mij enorm moeten aanpassen, maar als je van je werk houdt, lukt dat ook.”

Als eerste CMF-ontwerper op de afdeling van deze toeleverancier, leert ze al snel strategieën te ontwikkelen.

“Wat mij enorm interesseerde, was het onderzoeken, de verschillende processen leren kennen en natuurlijk de materialen: hoe breng je dat allemaal samen in één product om een unieke ervaring te creëren?”

In 2019 maakt ze de overstap naar PEUGEOT en gaat ze aan de slag als Project Manager op de afdeling CMF-design.

 

Ieder project is een nieuwe uitdaging



Voor Maud brengt ieder project nieuwe uitdagingen met zich mee.

“Het ontwerpproces verloopt telkens op een andere manier, afhankelijk van de ervaring die we willen bieden voor bepaalde segmenten en doelgroepen. Zo is het B-segment (stadauto’s) enorm interessant, omdat de auto’s gericht zijn op zowel jonge, als oudere klanten.”

Afhankelijk van de markt, moeten de gekozen materialen ook opgewassen zijn tegen extreme weersomstandigheden. Bovendien heb je het over een duurzaam object dat pas over een paar jaar op de markt verschijnt, je hebt dus een vooruitziende blik nodig.

“Een project in de automotive duurt zo’n 2 tot 3 jaar. En elektrische auto’s hebben een langere levenscyclus. De auto-industrie is enorm veeleisend, maar voor mij betekent goed design, dat ik erin slaag om de grenzen te verleggen door nieuwe voorstellen te doen en andere wegen in te slaan.”

Ieder project is een nieuwe uitdaging

 

Voor Maud brengt ieder project nieuwe uitdagingen met zich mee.

“Het ontwerpproces verloopt telkens op een andere manier, afhankelijk van de ervaring die we willen bieden voor bepaalde segmenten en doelgroepen. Zo is het B-segment (stadauto’s) enorm interessant, omdat de auto’s gericht zijn op zowel jonge, als oudere klanten.”

Afhankelijk van de markt, moeten de gekozen materialen ook opgewassen zijn tegen extreme weersomstandigheden. Bovendien heb je het over een duurzaam object dat pas over een paar jaar op de markt verschijnt, je hebt dus een vooruitziende blik nodig.

“Een project in de automotive duurt zo’n 2 tot 3 jaar. En elektrische auto’s hebben een langere levenscyclus. De auto-industrie is enorm veeleisend, maar voor mij betekent goed design, dat ik erin slaag om de grenzen te verleggen door nieuwe voorstellen te doen en andere wegen in te slaan.”

Verschillende inspiratiebronnen

 

 

Op de hoogte blijven van trends is essentieel. "Om mij heen kijken is essentieel voor mijn dagelijks werk”, legt Maud uit, “Het neemt een groot deel van mijn dag in beslag. Van meubels tot interieurarchitectuur en – vooral vanwege de innovatie – luchtvaart, zijn enkele belangrijke inspiratiebronnen voor mij". Maar ook sneakers. “PEUGEOT was een van de eerste merken die kwam met mix van alcantara en mesh 2.0 voor haar stoelen. De inspiratie voor dit materiaal was afkomstig uit de sneakerwereld.” Soms vertaalt ze ook trends uit het verleden door naar vandaag. “Zo was fluweel was vroeger enorm populair, maar verloor het daarna zijn allure. Inmiddels is dit materiaal helemaal terug van weggeweest. Als designers lenen we vaak ideeën uit het verleden en de toekomst voor een nieuw plan of materiaal. En eigenlijk stelden de ontwerpers van weleer dezelfde vragen als wij vandaag de dag doen. Alleen hadden zij niet dezelfde tools voorhanden om een antwoord te krijgen.”

Verschillende inspiratiebronnen

 

Op de hoogte blijven van trends is essentieel. "Om mij heen kijken is essentieel voor mijn dagelijks werk”, legt Maud uit, “Het neemt een groot deel van mijn dag in beslag. Van meubels tot interieurarchitectuur en – vooral vanwege de innovatie – luchtvaart, zijn enkele belangrijke inspiratiebronnen voor mij". Maar ook sneakers. “PEUGEOT was een van de eerste merken die kwam met mix van alcantara en mesh 2.0 voor haar stoelen. De inspiratie voor dit materiaal was afkomstig uit de sneakerwereld.” Soms vertaalt ze ook trends uit het verleden door naar vandaag. “Zo was fluweel was vroeger enorm populair, maar verloor het daarna zijn allure. Inmiddels is dit materiaal helemaal terug van weggeweest. Als designers lenen we vaak ideeën uit het verleden en de toekomst voor een nieuw plan of materiaal. En eigenlijk stelden de ontwerpers van weleer dezelfde vragen als wij vandaag de dag doen. Alleen hadden zij niet dezelfde tools voorhanden om een antwoord te krijgen.”

Teamwork

 

 

De CMF-ontwerper is één van de drijvende krachten in het ontwerpproces en werkt nauw samen met de teams die werken aan het in- en exterieur, de marketing en zelfs de technici, voornamelijk ingenieurs. Maud vindt het enorm belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen deze drie schakels om het project succesvol af te sluiten, zeker in deze tijd. “Wanneer we een bepaald materiaal voorstellen, moet het voldoen aan de verwachtingen van de ontwerpafdeling, de technici en de marketingafdeling. We zoeken graag naar de perfecte combinatie tussen functionaliteit en esthetiek, wat leidt tot innovatieve en aantrekkelijke resultaten. Maar daarnaast kijken we tegenwoordig ook naar de duurzaamheid en CO2-voetafdruk van materialen. Vanzelfsprekend heeft ook dat zijn invloed op het creatieve proces. Binnen PEUGEOT is hier ook veel aandacht voor.”

Teamwork

 

De CMF-ontwerper is één van de drijvende krachten in het ontwerpproces en werkt nauw samen met de teams die werken aan het in- en exterieur, de marketing en zelfs de technici, voornamelijk ingenieurs. Maud vindt het enorm belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen deze drie schakels om het project succesvol af te sluiten, zeker in deze tijd.

“Wanneer we een bepaald materiaal voorstellen, moet het voldoen aan de verwachtingen van de ontwerpafdeling, de technici en de marketingafdeling. We zoeken graag naar de perfecte combinatie tussen functionaliteit en esthetiek, wat leidt tot innovatieve en aantrekkelijke resultaten. Maar daarnaast kijken we tegenwoordig ook naar de duurzaamheid en CO2-voetafdruk van materialen. Vanzelfsprekend heeft ook dat zijn invloed op het creatieve proces. Binnen PEUGEOT is hier ook veel aandacht voor.”

Grote trots

 

 

Tot op de dag van vandaag is Maud enorm trots op haar werk voor de PEUGEOT Inception-conceptcar. Ze deed diverse designvoorstellen, testte materialen en verlegde continu de grenzen om met iets verrassends te komen. “We kozen voor een holistische benadering. Hoe ziet de CMF-handtekening van PEUGEOT er in de toekomst uit? We vroegen ons af wat er al bestond op het gebied van beglazing en spuitwerk en besloten om het helemaal anders te doen. Onder andere met kleur in het glas en een enkellaags lak voor de carrosserie, met als resultaat minder CO2-uitstoot. De ruiten kregen een speciale behandeling die door NASA is ontwikkeld om astronauten te beschermen tegen de zon, en regelmatig wordt gebruikt in de architectuur. Dankzij die aanpak zijn de ruiten een levend materiaal geworden dat speelt met licht en warme, zonnige kleuren reflecteert aan de buitenzijde, terwijl in het interieur alleen koele, rustige kleuren worden doorgelaten.”

 

Een jarenlang project met een levensgroot object als resultaat en een bijzonder moment voor Maud: “De emotie die ik voel bij elke onthulling is onbeschrijflijk. En als het ons al zo raakt, de mensen die het object al kennen, dan zeggen we tegen onszelf dat we ons doel hebben bereikt.”

Grote trots

 

Tot op de dag van vandaag is Maud enorm trots op haar werk voor de PEUGEOT Inception-conceptcar. Ze deed diverse designvoorstellen, testte materialen en verlegde continu de grenzen om met iets verrassends te komen.

“We kozen voor een holistische benadering. Hoe ziet de CMF-handtekening van PEUGEOT er in de toekomst uit? We vroegen ons af wat er al bestond op het gebied van beglazing en spuitwerk en besloten om het helemaal anders te doen. Onder andere met kleur in het glas en een enkellaags lak voor de carrosserie, met als resultaat minder CO2-uitstoot. De ruiten kregen een speciale behandeling die door NASA is ontwikkeld om astronauten te beschermen tegen de zon, en regelmatig wordt gebruikt in de architectuur. Dankzij die aanpak zijn de ruiten een levend materiaal geworden dat speelt met licht en warme, zonnige kleuren reflecteert aan de buitenzijde, terwijl in het interieur alleen koele, rustige kleuren worden doorgelaten.”

 

Een jarenlang project met een levensgroot object als resultaat en een bijzonder moment voor Maud:

“De emotie die ik voel bij elke onthulling is onbeschrijflijk. En als het ons al zo raakt, de mensen die het object al kennen, dan zeggen we tegen onszelf dat we ons doel hebben bereikt.”

Ontdek al onze artikelen