SKIP TO CONTENT
Stoffel Vandoorne: portret van de nieuwe Peugeot TotalEnergies coureur

November, 2023

Leestijd: 5 minuten

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je in

Stoffel Vandoorne:

portret van de nieuwe Peugeot TotalEnergies coureur

 

 

In 2023 sloot Stoffel Vandoorne zich aan bij het Peugeot TotalEnergies Team, eerst als reservecoureur en nu officieel als vaste rijder voor het seizoen 2024. De 31-jarige Belg belichaamt de perfecte balans tussen een passie voor snelheid en een doordachte benadering van autorijden. Met zijn indrukwekkende staat van dienst en diverse ervaringen in de autosport brengt Stoffel Vandoorne een schat aan expertise mee naar het team. Ontdek de man achter het stuur, zijn eerste indrukken van de Peugeot 9X8 en hoe hij zich voorbereidt op de Endurance races. Duik in de wereld van deze gepassioneerde coureur, klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en racegeschiedenis te schrijven met Peugeot.

Stoffel Vandoorne:

portret van de nieuwe Peugeot TotalEnergies coureur

 

In 2023 sloot Stoffel Vandoorne zich aan bij het Peugeot TotalEnergies Team, eerst als reservecoureur en nu officieel als vaste rijder voor het seizoen 2024. De 31-jarige Belg belichaamt de perfecte balans tussen een passie voor snelheid en een doordachte benadering van autorijden. Met zijn indrukwekkende staat van dienst en diverse ervaringen in de autosport brengt Stoffel Vandoorne een schat aan expertise mee naar het team. Ontdek de man achter het stuur, zijn eerste indrukken van de Peugeot 9X8 en hoe hij zich voorbereidt op de Endurance races. Duik in de wereld van deze gepassioneerde coureur, klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en racegeschiedenis te schrijven met Peugeot.

Een indrukwekkend trackrecord

 

Stoffel Vandoorne heeft een indrukwekkend trackrecord, waaronder de titel van wereldkampioen Formule E in 2022. Ook heeft hij al 41 Formule 1 Grands Prix gereden. In 2019 maakte hij zijn debuut in het Endurance-racen. Dat deed hij in de LMP1(i) LMP's, of "Le Mans Prototypes", zijn racewagens die bekend zijn van de 24 Uur van Le Mans. -klasse met SMP Racing en in 2021 nam hij met JOTA deel in de LMP2-klasse. Momenteel is hij een vaste coureur bij DS Penske (Formula E), een toonaangevend team in de Stellantis Motorsport-groep waartoe ook Team Peugeot behoort. Zijn introductie bij het Peugeot TotalEnergies Team lag dan ook voor de hand.

Een indrukwekkend trackrecord

 

Stoffel Vandoorne heeft een indrukwekkend trackrecord, waaronder de titel van wereldkampioen Formule E in 2022. Ook heeft hij al 41 Formule 1 Grands Prix gereden. In 2019 maakte hij zijn debuut in het Endurance-racen. Dat deed hij in de LMP1(i) LMP's, of "Le Mans Prototypes", zijn racewagens die bekend zijn van de 24 Uur van Le Mans. -klasse met SMP Racing en in 2021 nam hij met JOTA deel in de LMP2-klasse. Momenteel is hij een vaste coureur bij DS Penske (Formula E), een toonaangevend team in de Stellantis Motorsport-groep waartoe ook Team Peugeot behoort. Zijn introductie bij het Peugeot TotalEnergies Team lag dan ook voor de hand.

Stoffel Vandoorne x Peugeot 9X8

Makkelijk contact

 

Lang voordat hij bij het team kwam, had Stoffel Vandoorne al met de 9X8 gereden tijdens privétests. Toen hij tijdens de 6 uur van Fuji achter het stuur kroop om Nico Müller te vervangen, voelde hij zich al snel op zijn gemak. "Hypercars zijn heel anders dan LMP1's en alle auto's waar ik eerder in heb gereden, ze zijn zwaarder. De Peugeot 9X8 heeft veel aerodynamica, maar je voelt het gewicht van de auto. Hij beweegt een beetje in de bochten en je moet een bepaalde rijstijl aannemen. Gelukkig heb ik in mijn carrière in veel auto's gereden, dus het heeft me niet echt gestoord."

 
Nieuwe sensaties

 

Voor de gemiddelde bestuurder is het moeilijk voor te stellen hoe het is om een auto te rijden met 680 thermische pk én 272 elektrische pk, en dat met een leeggewicht van slechts 1030 kg! "Voor mij zit het echte verschil in de remprestaties. Hij remt erg laat, wat vrij ongebruikelijk is onder normale wegomstandigheden. En dan is er nog het schakelen in snelle bochten: hoe meer je gas geeft, hoe meer downforce er is en hoe beter de auto grip heeft. Van alle circuits was het circuit dat me onvergelijkbare sensaties gaf achter het stuur van de 9X8 ongetwijfeld Le Mans, met zijn Porsche-bochten."

Stoffel Vandoorne x Peugeot 9X8

Makkelijk contact

 

Lang voordat hij bij het team kwam, had Stoffel Vandoorne al met de 9X8 gereden tijdens privétests. Toen hij tijdens de 6 uur van Fuji achter het stuur kroop om Nico Müller te vervangen, voelde hij zich al snel op zijn gemak. "Hypercars zijn heel anders dan LMP1's en alle auto's waar ik eerder in heb gereden, ze zijn zwaarder. De Peugeot 9X8 heeft veel aerodynamica, maar je voelt het gewicht van de auto. Hij beweegt een beetje in de bochten en je moet een bepaalde rijstijl aannemen. Gelukkig heb ik in mijn carrière in veel auto's gereden, dus het heeft me niet echt gestoord."
 

Nieuwe sensaties

 

Voor de gemiddelde bestuurder is het moeilijk voor te stellen hoe het is om een auto te rijden met 680 thermische pk én 272 elektrische pk, en dat met een leeggewicht van slechts 1030 kg! "Voor mij zit het echte verschil in de remprestaties. Hij remt erg laat, wat vrij ongebruikelijk is onder normale wegomstandigheden. En dan is er nog het schakelen in snelle bochten: hoe meer je gas geeft, hoe meer downforce er is en hoe beter de auto grip heeft. Van alle circuits was het circuit dat me onvergelijkbare sensaties gaf achter het stuur van de 9X8 ongetwijfeld Le Mans, met zijn Porsche-bochten."

Een piloot in de stad

 

Terwijl hij geniet van het plezier van snelheid op het circuit, is Stoffel Vandoorne in de stad een relaxte rijder. Hij heeft dan niet de behoefte om hard te rijden en neemt liever de tijd en geniet van het landschap. "Ik hou vooral van het moment waarop ik thuiskom na een lange reis. Ik neem de weg van La Turbie naar Monaco. Die loopt langs de kust, met een subliem uitzicht en mooi weer. En weten dat ik thuiskom is altijd een goed gevoel."

Een piloot in de stad

 

Terwijl hij geniet van het plezier van snelheid op het circuit, is Stoffel Vandoorne in de stad een relaxte rijder. Hij heeft dan niet de behoefte om hard te rijden en neemt liever de tijd en geniet van het landschap. "Ik hou vooral van het moment waarop ik thuiskom na een lange reis. Ik neem de weg van La Turbie naar Monaco. Die loopt langs de kust, met een subliem uitzicht en mooi weer. En weten dat ik thuiskom is altijd een goed gevoel."

Endurance racing: a state of mind

 

Voor Stoffel Vandoorne vereist Endurance-racen een andere mentaliteit en voorbereiding dan de Formule E: "Voorheen zat ik voor de sprint alleen in de auto. Nu werk ik samen met een heel team van ingenieurs en coureurs en ieder van ons heeft zijn eigen rijstijl. We moeten compromissen sluiten over de afstelling van de auto, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt." Een uitstekende fysieke conditie is ook essentieel."We brengen veel tijd door in de auto en het is heet. Hydratatie en voeding zijn van het grootste belang en daarom worden we gecontroleerd door coaches en fysiotherapeuten. Zo kunnen we tijdens de hele race hetzelfde energieniveau behouden en geen zwakke momenten hebben."

 

Stoffel Vandoorne is benoemd tot officiële coureur voor het FIA World Endurance Championship van 2024. Het seizoen begint in maart in Qatar, op het Lusail International Circuit. Daarna volgen de andere zeven rondes van het seizoen, met als hoogtepunt de 24 Uur van Le Mans op 15 en 16 juni 2024.

Met de officiële aanstelling van Stoffel Vandoorne kiest Team Peugeot TotalEnergies voor consistentie en stabiliteit, met maar één doel voor ogen: vechten voor de winst in de felbevochten Hypercar-klasse, waaraan niet minder dan tien fabrikanten deelnemen. De coureur kijkt ernaar uit om weer het circuit op te gaan en PEUGEOT de winst te bezorgen. Laten we hem al het succes wensen dat hij verdient!

Ga naar Peugeot-sport.com om op de hoogte te blijven van het Peugeot TotalEnergies Team.

Endurance racing: a state of mind

 

Voor Stoffel Vandoorne vereist Endurance-racen een andere mentaliteit en voorbereiding dan de Formule E: "Voorheen zat ik voor de sprint alleen in de auto. Nu werk ik samen met een heel team van ingenieurs en coureurs en ieder van ons heeft zijn eigen rijstijl. We moeten compromissen sluiten over de afstelling van de auto, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt." Een uitstekende fysieke conditie is ook essentieel."We brengen veel tijd door in de auto en het is heet. Hydratatie en voeding zijn van het grootste belang en daarom worden we gecontroleerd door coaches en fysiotherapeuten. Zo kunnen we tijdens de hele race hetzelfde energieniveau behouden en geen zwakke momenten hebben."

 

Stoffel Vandoorne is benoemd tot officiële coureur voor het FIA World Endurance Championship van 2024. Het seizoen begint in maart in Qatar, op het Lusail International Circuit. Daarna volgen de andere zeven rondes van het seizoen, met als hoogtepunt de 24 Uur van Le Mans op 15 en 16 juni 2024.

Met de officiële aanstelling van Stoffel Vandoorne kiest Team Peugeot TotalEnergies voor consistentie en stabiliteit, met maar één doel voor ogen: vechten voor de winst in de felbevochten Hypercar-klasse, waaraan niet minder dan tien fabrikanten deelnemen. De coureur kijkt ernaar uit om weer het circuit op te gaan en PEUGEOT de winst te bezorgen. Laten we hem al het succes wensen dat hij verdient!

Ga naar Peugeot-sport.com om op de hoogte te blijven van het Peugeot TotalEnergies Team.

Ontdek al onze artikelen