RIJHULPSYSTEMEN
Ontdek de vele PEUGEOT veiligheidshulpsystemen:
Deze functie is met name geschikt voor gebruik op enigszins rustige snelwegen: de cruise control hoeft dan niet steeds uitgeschakeld te worden als er een voorligger opdoemt. Zodra de radar een voertuig detecteert, houdt het systeem een constante afstand tot de voorligger aan door af te remmen op de motor (tot maximaal 20 km/u) en te accelereren. Als de rijstrook weer vrij is, accelereert de auto naar de ingestelde snelheid. Als een snelheidsvermindering van 20 km/u niet voldoende is om de afstand te bewaren, waarschuwt de cruise control de bestuurder die dan weer zelf de snelheid moet regelen.
Hij houdt de snelheid van de auto automatisch op de door de bestuurder ingestelde waarde
Hij past de afstand tot de voorligger automatisch aan (3 vooraf bepaalde niveaus: ver, normaal en dichtbij)
Dit systeem detecteert voertuigen vóór de auto die in dezelfde richting rijden. Het past de snelheid van de auto automatisch aan die van de voorligger aan, door op de motor af te remmen en het remsysteem te gebruiken (de remlichten gaan dan branden), zodat een constante afstand tot de voorligger kan worden bewaard. Het systeem kan de auto volledig tot stilstand brengen (uitvoeringen met een automatische transmissie) of afremmen tot een snelheid van 30 km/u (uitvoeringen met een handgeschakelde versnellingsbak)Standaard beschikbaar of optioneel beschikbaar, afhankelijk van het model en de motor .
De Grip Control, die met een draaiknop op de middenconsole kan worden bediend, vergroot de gebruiksmogelijkheden van de auto sterk doordat ook bij weinig grip de tractie optimaal wordt geregeld. Dit gepatenteerde systeem wordt geleverd in combinatie met specifieke banden.
- De stand "Standaard" is bestemd voor normale rijomstandigheden. Het spinnen van de wielen wordt slechts beperkt toegestaan.
- In de stand "Sneeuw" wordt het spinnen van beide voorwielen direct onafhankelijk van elkaar afgestemd op de mate van grip van elk wiel. Zodra de auto sneller rijdt dan 50 km/u, schakelt het systeem automatisch over op de stand "Standaard".
- In de stand "All-Way" kan de auto op een gladde ondergrond (modder, nat gras enz.) gemakkelijker vooruitkomen. Deze stand zorgt ervoor dat de auto in deze lastige omstandigheden kan wegrijden door zo veel mogelijk koppel over te brengen op het wiel met de meeste grip. Het systeem werkt als een differentieel met beperkte slip en is met name geschikt voor onverharde wegen. Deze stand is actief tot een snelheid van 80 km/u.
- In de stand "Zand" wordt het spinnen van beide voorwielen toegelaten om ervoor te zorgen dat de auto niet vast komt te zitten in mul terrein. Deze stand werkt tot een snelheid van 120 km/u. Boven deze snelheid wordt overgeschakeld op de stand "Standaard".
- Met de stand "ESP Off" kan de bestuurder het ESP en de Grip Control tot een snelheid van 50 km/u volledig uitschakelen. Het spinnen van de wielen wordt dan niet meer door een systeem beperkt.
De "Advanced Grip Control", die de aandrijving verbetert, bestaat uit de volgende elementen:
- Een geoptimaliseerde antispinregeling met vijf standen (Normaal, Sneeuw, Modder, Zand, ESP Off) die met een draaiknop op de middenconsole wordt bediend
- Speciale 18 inch M+S-banden (Mud & Snow)
- Hill Assist Descent Control (HADC), een nieuwe functie voor het afdalen van een steile helling, die het de bestuurder vergemakkelijkt de koers van de auto perfect onder controle te houden. Een innovatief systeem: het zorgt er namelijk voor dat de snelheid van de auto tijdens de afdaling bijzonder laag blijft (3 km/u), zodat ook in moeilijke omstandigheden de controle over de auto is verzekerd. Een veilig gevoel!
Deze functie kan bij snelheden tot 70 km/u worden ingeschakeld via een specifieke drukknop op de middenconsole. Als de snelheid daalt tot onder de 30 km/u, wordt het systeem actief.
Op een niet te steile helling of in een gemakkelijke afdaling kan de bestuurder het gas- en rempedaal loslaten. Als de eerste of tweede versnelling is ingeschakeld, wordt de snelheid geregeld.
Op een steile helling en/of in een moeilijke afdaling kan de HADC worden geactiveerd door de versnellingsbak in de neutraalstand te zetten. Er wordt dan, om de veiligheid te verbeteren, een lagere snelheid aangehouden bij de afdaling.
De HADC past zich aan het hellingspercentage aan:
Bij hellingen tussen 5 en 8% zorgt de functie ervoor dat de snelheid ongeveer 17 km/u bedraagt
Bij hellingen van meer dan 8% zorgt de functie ervoor dat de snelheid tussen 3 en 17 km/u ligt
De Active Safety Brake (automatisch noodremsysteem) grijpt pas na een waarschuwing in, als de bestuurder niet snel genoeg reageert en het rempedaal niet intrapt. Zo kan het systeem, zonder dat de bestuurder ingrijpt, een aanrijding voorkomen of de zwaarte ervan beperken door de wagensnelheid te verminderen. Het systeem detecteert voertuigen die in dezelfde richting rijden, stilstaande voertuigen en voetgangers op de rijstrook (fietsers, motorrijders, dieren en voorwerpen op het wegdek worden niet gedetecteerd). De Active Safety Brake werkt:
- Bij een wagensnelheid van 5 km/u tot 140 km/u, als een bewegend voertuig wordt gedetecteerd.
- Bij een wagensnelheid tot 80 km/u, als een stilstaand voertuig wordt gedetecteerd.
- Bij een wagensnelheid tot 60 km/u, als een voetganger wordt gedetecteerd.
Dit systeem werkt samen met het Active Lane Departure Warning System: naast het permanent brandende pictogram in de buitenspiegel aan de desbetreffende zijde, is dan ook een stuurcorrectie voelbaar als een wegmarkering wordt overschreden terwijl de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld, om zo de bestuurder voor een aanrijding te behoeden.