SKIP TO CONTENT

NIEUW: ACCESSOIRES PEUGEOT 308 GEMAAKT MET 3D PRINTER

PEUGEOT stapt over naar innovatieve 3D printtechnologie voor de productie van accessoires. De eerste artikelen zijn al beschikbaar in de PEUGEOT LIFESTYLE shop, zoals een houder voor zonnebrillen, een bekerhouder en een telefoonhouder voor de nieuwe Peugeot 308. Het is voor het eerst dat 3D printtechnologie wordt toegepast voor auto-accessoires. Volgens PEUGEOT is deze technologie veelbelovend voor de gehele auto-industrie.

 

De productie van accessoires met een 3D printer is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van de design-, product- en R&D-teams van PEUGEOT en de bedrijven HP Inc., Mäder en ERPRO. Voor het printen wordt gebruikgemaakt van de nieuwe HP Multi Jet Fusion (MJF) 3D Printing om accessoires te maken die fijn aanvoelen, licht van gewicht zijn en toch solide en eenvoudig in gebruik zijn. Het gaat om artikelen die ook naadloos passen bij het interieur van de nieuwe Peugeot 308 en zijn PEUGEOT i-Cockpit®.

Industriële innovatie

De designers zien volop mogelijkheden om met deze technologie accessoires aantrekkelijker en fraaier te maken met modernere materialen. Daarbij is ook gekeken naar de manier waarop mensen spullen opbergen en gebruiken in hun auto. Het PEUGEOT Design ‘Colours and Materials’-team werkte met de diverse partners samen om een materiaal te ontwikkelen dat met 3D printen een product oplevert met een innovatieve uitstraling.
 

Flexibel en milieuvriendelijk
3D printen wordt gezien als aanjager van de vierde industriële revolutie. De technologie maakt flexibele productie mogelijk, waarmee snel  is in te spelen op de steeds sneller veranderende marktomstandigheden. Tal van objecten en accessoires zijn te produceren zonder dure spuitgietmallen en specifieke gereedschappen. De technologie is ook beter voor het milieu en daarmee zeer welkom gezien de toenemende aandacht voor duurzame productieprocessen met minder grondstoffen en afval. 3D printen krijgt al voeten aan de grond in diverse industrieën als aanvullende productiemethode.

 

Waarom we deze keuze maken?

3D printen biedt extra voordelen:

Ontwerpvrijheid

Minder productietechnische belemmeringen en oneindig veel mogelijkheden (omdat geen spuitgieten nodig is met mallen). De technologie biedt designers meer creativiteit.

Geoptimaliseerde structuren

Lager gewicht, grotere sterkte, minder montage, flexibel door gebruik van draadstructuur.

Snellere productie

Oneindig veel mogelijkheden voor maatwerk, kortere voorbereidingstijd voor massaproductie en geen voorraad nodig door productie ‘on demand’.
Bovendien is de technologie nog volop in ontwikkeling, zowel qua productiemethodes als materiaalgebruik. De productiekosten gaan daarbij steeds verder omlaag.

Zeer innovatief materiaal

Voor het 3D printen van onderdelen is in slechts enkele maanden tijd een nieuwe polymeer ontwikkeld, genaamd Ultrasint thermoplastic polyurethane (TPU). Het is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen HP Inc. en BASF. Dit materiaal is duurzaam, sterk en flexibel. Het is perfect voor onderdelen die tegen een stootje moeten kunnen en dus in hoge mate elastisch moeten zijn, zoals de flexibele garenachtige structuren van de nieuwe accessoires voor de Peugeot 308. Het nieuwe polymeer biedt drie belangrijke voordelen:
 

  • Flexibel: goed vormbare en robuuste polymeer.
  • Snelheid: kort productieproces en gemaakt voor maatwerk.
  • Verwerkingskwaliteit: zeer scherpe details dankzij verfijnde moleculen.


Het gebruik van TPU in het interieur van een auto is een nieuwe toepassing die is gepatenteerd door de STELLANTIS Group.

Het geheim achter deze revolutionaire productie

PEUGEOT heeft gekozen voor HP Multi Jet Fusion (MJF) 3D printtechnologie: een volledig nieuwe methode waarbij laag voor laag wordt aangebracht op poederbasis. PEUGEOT was een van de eerste die deze technologie toepaste voor accessoires.

Hoe werkt het?

Het begint met de transfer van een digitale CAD (computer aided design) file naar een 3D printer, in dit geval een HP Multi Jet Fusion 3D printer. Bij het printproces worden een bindmiddel en een poeder gebruikt:

  • Het bindmiddel smelt samen met het poeder.
  • Een specifiek additief, bekend als detailer om het oppervlak zacht te maken.


Printfase:

  • HP Multi Jet Fusion gebruikt een printkop om met hitte selectief laagjes poeder te versmelten met de polymere ondergrond.
  • Na elke laag (80µm dik) wordt meer poeder toegevoegd op de vorige laag. Dit proces herhaalt zich als het onderdeel klaar is.


Post-printfase: 

  • Als de bouw is afgerond, wordt het resterende poeder van het component gezogen.
  • Vervolgens worden de onderdelen gezandstraald voordat die naar de lakafdeling gaan voor het aanbrengen van de kleuren en detailleringen.


3D printen is de toekomst bij PEUGEOT

3D printen staat nog in de kinderschoenen in de auto-industrie. De technologie zal echter binnen afzienbare tijd zijn weg vinden naar de productie, en dan niet alleen voor accessoires, maar ook voor technische componenten van toekomstige modellen van PEUGEOT. De voordelen van deze technologie zijn immers oneindig als het gaat om flexibiliteit in het productieproces, korte ontwerp- en ontwikkelingstrajecten, lagere kosten en minder grondstofgebruik en afval.