PEUGEOT - ELEKTRISCH OPLADEN

Elektrisch rijden bij Peugeot - Alles over opladen

Elektrisch opladen: hoe werkt het?

Oplaadpunten, u heeft ze vast wel eens zien staan. Het aantal oplaadpunten groeit snel en er zijn veel verschillende manieren om op te laden. Maar hoe gaat dit precies in zijn werking? Hier leest u alles wat u moet weten over het opladen van een elektrische auto.

Een elektrische auto opladen gaat intuïtief en gemakkelijk. Bovendien kan dit thuis, onderweg of op het werk. Er bestaan drie verschillende laadpunten: de oplaadpaal voor thuis, een snellaadstation en een publieke laadpaal. Door thuis een wallbox te installeren, kunt u thuis vrijwel even snel opladen als bij een openbare laadpaal.

Hoe werkt het opladen?
Het opladen van een elektrische auto gaat erg gemakkelijk. Een elektrische auto wordt opgeladen aan een laadpaal. U parkeert de auto bij de laadpaal en sluit de stekker aan. Bij een gewone oplaadpaal gebruikt u uw eigen laadkabel, bij snellaadstations de kabel van de snellader zelf. Het opladen begint wanneer u de laadpas voor de sensor houdt. Het opladen begint dan direct en de kosten worden achteraf automatisch van uw rekening afgeschreven die is gekoppeld aan de laadpas. Als u de auto afsluit wordt de stekker vergrendeld. Alleen u kan deze ontgrendelen.

Hoe lang duurt opladen?
Hoe lang het opladen duurt is afhankelijk van meerdere factoren. Niet iedere laadpaal heeft hetzelfde laadvermogen en ook het formaat van de batterij speelt mee. Het opladen bij een oplaadpaal duurt gemiddelde zes tot acht uur. Bij een snellader is het proces in een halfuur achter de rug en dan is de batterij al tot maximaal 80% opgeladen. Snelladen is daarom vooral handig als u snel moet opladen onderweg.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Elektrisch opladen

Heb ik een laadpas nodig?
Wanneer u langere afstanden aflegt, is het soms nodig om bij te laden. Dan kunt u terecht bij openbare laadpalen en snellaadstations. Hiervoor is een pas nodig. Deze zijn te koop bij aanbieders van laadpalen, maar ook bij onafhankelijke partijen. Bij sommige laadpasaanbieders kunt u een abonnement afsluiten. Betalen per oplaadbeurt is ook vaak mogelijk.

Laadpaalkleven
Met laadpaalkleven wordt het onnodig bezetten van een laadpunt bedoeld. Als het voertuig klaar is met opladen is, is het de bedoeling dat u de auto verplaatst. Zo kunnen andere reizigers hun auto opladen. Er zijn ook laadplekken waar u mag parkeren nadat de auto is opgeladen. Als dit niet mogelijk is, wordt dat aangegeven met een bord met de tekst ‘alleen parkeren voor elektrische voertuigen die zichtbaar worden opgeladen’ of een dergelijke boodschap.

Wat kost het opladen?
De kosten van het opladen verschillen per laadpunt. Thuis opladen is het meest voordelig en kost gemiddeld €0,20 per kWh. Bij publieke oplaadpunten of snellaadstations verschilt het tarief per aanbieder. Een kWh kost dan gemiddeld €0,22 tot €0,59.

Oplaadsnelheid

Hoelang het opladen van een elektrische auto duurt, is afhankelijk van meerdere factoren. Niet iedere laadpaal heeft hetzelfde laadvermogen en er zijn twee ‘soorten’ stroom.

Er zijn steeds meer laadpunten in Nederland en hun aantal blijft groeien. Het opladen gaat ook steeds sneller. Een accu kan worden opladen met twee ‘soorten’ stroom: wisselstroom (Alternating Current, AC) en gelijkstroom (Direct Current, DC).

Elektrisch rijden bij Peugeot - Accu elektrische auto

Standaard laden
Aan een standaard laadpunt laadt u de accu op met wisselstroom. Deze stroom is gemakkelijk via het stroomnet over lange afstanden te transporteren en eenvoudiger van hoogspanning te transformeren naar midden- en laagspanning. De accu van een elektrische auto kan echter geen wisselstroom opslaan en daarom is een omvormer in het systeem van de auto aanwezig. Die zet wisselstroom om in gelijkstroom, zodat de accu de elektriciteit kan opslaan.

Het vermogen van het laadpunt en de omvormer in de elektrische auto bepalen de snelheid van het AC-laden. Een standaard laadpaal heeft afhankelijk van het type, een vermogen van 3,7 tot 22 kW en levert per uur opladen 15 tot 90 kilometer extra actieradius. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 kW.

Snelladen
DC-laders leveren gelijkstroom. Dat heeft minder weerstand, zodat de accu sneller is op te laden. Wisselstroom uit het elektriciteitsnet wordt al in het snellaadstation omgezet naar DC-stroom. Dit gebeurt dus niet in de omvormer van de elektrische auto. Het opladen van de accu verloopt daardoor sneller, maar DC-laden is daarom ook duurder.

Er zijn diverse aanbieders van snelladers. Moderne elektrische auto’s zijn geschikt voor snelladen, voor oudere modellen geldt dat niet altijd. Het laadvermogen van een snellader varieert van 50 tot 175 kW. Op lange ritten is het handig om de accu aan een DC-lader op te laden, want dat gaat snel zodat u snel weer verder kunt. U vindt ze dan ook voornamelijk langs de snelweg.

Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het?

Er komen steeds meer oplaadpunten bij in Nederland en er zijn verschillende manieren van laden. Wat zijn de verschillen en hoe gaat dit in zijn werking? Hier behandelen we de mogelijkheden.

Openbare laadpaal
U kunt de auto opladen aan een openbare laadpaal. Dit wordt ook wel publiek laden genoemd. Er zijn in Nederland al veel openbare laadpalen en er komen er steeds meer bij. Publieke laadpalen worden aangeboden door verschillende aanbieders, maar het systeem is hetzelfde. Elke elektrische auto kan dus aan een openbare laadpaal worden opgeladen. Ook de benodigde laadpas werkt bij (vrijwel) alle openbare laadpalen. Bij een openbare laadpaal maakt u voornamelijk gebruik van uw eigen laadkabel. Wanneer de laadstekker is aangesloten kunt u de laadpaal activeren met de laadpas. De kosten worden automatisch van uw rekening afgeschreven.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Opladen elektrische auto

Snelladen
Wanneer u een lange reis maakt of op vakantie gaat, is een snellader een uitkomst. Het laden is vaak al in een halfuur achter de rug. De snellader vult de accu meestal tot 80% om de accu van de auto te beschermen. Snelladers zijn heel praktisch en er komen er steeds meer bij.

Thuis opladen
De auto thuis opladen is de meest gemakkelijke en voordelige optie. Bij thuiskomst sluit u de laadstekker aan en in de ochtend is de accu weer vol. Het nadeel van het opladen via een normaal stopcontact is de laadduur. Deze kan soms wel twaalf uur of langer zijn. Daarom is het verstandig om een laadpaal of wallbox op eigen terrein te laten installeren of om de gemeente te vragen een laadpaal voor het huis te plaatsen. Een wallbox is een privélaadpunt die is bevestigd aan de muur van uw huis, carport, schuur of garage.

Soorten stekkers en aansluitingen
In Europa zijn er twee typen laadstekkers, de zogenoemde Type 1 (Yazaki-aansluiting) en de Type 2 (Mennekes-aansluiting). De Type 2 aansluiting is in Europa het meest in gebruik en is de officiële standaardaansluiting. Alle laadpalen hebben dan ook een Type 2-aansluiting.

Ook is er de CCS-stekker, ofwel Combo-stekker), die op zowel gelijkstroom (DC) als op wisselstroom (AC) werkt. Daarmee is de CCS-stekker geschikt voor zowel ‘gewoon’ als snelladen. Ook een Type 2-stekker past op een CCS-aansluiting.

Laadpunten

Het aantal laadpunten in Nederland groeit snel, het zijn er inmiddels ruim 122.000. Er zijn verschillende typen laadpunten en manieren om de accu op te laden. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Er zijn vier typen laadpunten: het privélaadpunt thuis, openbare en semi-openbare laadpalen en snellaadpunten – vooral langs de snelweg. Laadpalen zijn er met verschillende laadvermogens; hoe snel een accu kan worden opgeladen, hangt mede af van het gebruikte laadpunt.

Privélaadpunt
Het is handig om een privélaadpunt te laten installeren als u thuis uw elektrische auto wilt opladen. Met zo’n laadpunt kunt u aanzienlijk sneller laden dan wanneer u gebruikmaakt van een normaal huishoudelijk stopcontact. Bovendien is het veiliger. Een privélaadpunt is meestal een model dat aan een muur hangt – een zogenoemde wallbox. Zo’n laadpunt heeft een vermogen van 3,7 tot 22 kW en en zorgt per uur opladen voor 15 tot 90 kilometer extra actieradius.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Laadpunten

Openbare laadpaal
Openbare laadpalen bevinden zich – de naam zegt het al – in de openbare ruimte. Ze zijn veelal door de gemeente geplaatst en gelukkig komen er steeds meer bij. Iedereen met een zogenoemde laadpas kan gebruikmaken van dergelijke laadpalen. Die worden weliswaar door verschillende partijen geëxploiteerd, maar zijn voorzien van dezelfde aansluiting. Iedere elektrische auto kan dus aan een openbare laadpaal worden opgeladen.

Semi-openbare laadpaal
Semi-openbare laadpalen treft u vooral bij retail- en horecagelegenheden, in parkeergarages en op het terrein van supermarkten aan. Ze staan dus vaak in feite op privéterrein, maar iedereen mag ervan gebruikmaken. De beschikbaarheid is wel afhankelijk van openingstijden.

Snellaadpunt
Een snellaadpunt is de krachtigste optie. Snellaadpunten vindt u voornamelijk langs snelwegen. Ze zijn vaak handig als u snel uw reis weer wilt vervolgen. Met een snellader is het laadproces vaak al in een halfuur achter de rug. Een snellader laadt de accu echter tot maximaal 80 procent van zijn capaciteit op, ter bescherming van de accu.