Efficiëntie: beter en schoner is van groot belang

Een schoner milieu is voor Peugeot van het grootste belang, maar dit hoeft niet ten koste te gaan van het rijplezier. De ingenieurs en ontwerpers van Peugeot hebben de uitdaging aangenomen en een breed gamma motoren ontwikkeld.

PureTech motoren

PureTech-motoren

Alle 3-cilinder PureTech-benzinemotoren van Peugeot zijn een toonbeeld van efficiency en hoogwaardige technologie. Deze motoren, die in hun categorie tot Engine of the Year 2015 en 2016 zijn verkozen, worden geleverd in alle modellen van het Peugeot-gamma, van de 108 tot en met de 5008.

BlueHDi motoren

BlueHDi-motoren

Peugeot heeft het meest efficiënte emissieregelsysteem van de markt ontwikkeld en bouwt zo zijn toonaangevende positie op het gebied van uitstootvermindering verder uit. De Euro 6-dieselmotoren van Peugeot, die hoge prestaties combineren met een lage uitstoot van schadelijke stoffen, hebben de naam BlueHDi gekregen.

EAT6

Automatische transmissie EAT6

De EAT6-transmissie is een 6-traps automaat die garant staat voor een laag brandstofverbruik en optimaal rijplezier. Deze transmissie is ontworpen om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen en tegelijkertijd een optimaal gebruikscomfort te bieden.

STOP & START

Het Stop & Start-systeem, dat zowel op benzine- als dieselmotoren beschikbaar is, combineert milieuvoordelen met rijplezier!

Het Stop & Start-systeem zet de motor automatisch af zodra de auto stilstaat, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht of een kruising. Ideaal in stadsverkeer. Als de bestuurder verder wil rijden, wordt de motor onmiddellijk en bijna onmerkbaar weer gestart.

Dit systeem heeft meerdere voordelen: een lager brandstofverbruik (tot -15% in druk stadsverkeer, vergeleken met een auto zonder Stop & Start), een lagere CO2-uitstoot (geen uitstoot als de motor is afgezet) en geen motorgeluid als de auto stilstaat.

Desgewenst kan het Stop & Start-systeem ook worden uitgeschakeld.

EMP2 PLATFORM

EMP2 platform

Het EMP2-platform heeft een modulair ontwerp en wordt toegepast bij alle nieuwe (hogere) middenklassers van de PSA Groupe. Het heeft de volgende voordelen:

  • Dankzij het modulaire ontwerp kan het platform aan de specifieke eisen van de belangrijkste wereldmarkten (4- en 5-deurs berline, SW, MPV, sedan, SUV, cabriolet en coupé) worden aangepast
  • Het platform is geschikt voor een scala aan motoren en versnellingsbakken (4-cilindermotoren, hybride-aandrijflijnen, vierwielaandrijving enz.)
  • Dankzij innovatieve lichte materialen zoals staal, composietmaterialen en aluminium, en ultramoderne processen (warmpersen en laserlassen) zorgt het platform voor een lager gewicht, en daardoor een lagere CO2-uitstoot, en heeft het een stijvere constructie, wat de veiligheid en het rijplezier ten goede komt.
  • Innovatieve technologische oplossingen staan garant voor een beter stuurgevoel, een optimaal rijgedrag en meer comfort en veiligheid (laadvloer van composietmateriaal, banden met ultralage rolweerstand enz.)
  • Het platform biedt de ontwerpers meer designvrijheid (grote wielen, verschillende wielbases, lage motorkap en lage zitpositie enz.), ongeacht de carrosserievariant (SUV, berline enz.)

Het EMP2-platform, dat in 2013 met de Peugeot 308 zijn debuut maakte, wordt ook gebruikt voor de nieuwe Peugeot 3008 SUV en 5008 SUV, en de nieuwe Traveller en Expert.

ELEKTRISCH VERVOER

Peugeot is het enige merk ter wereld met een compleet gamma van duurzame mobiliteitsoplossingen:

  • Peugeot iOn, een stadsauto
  • Peugeot Partner Tepee Electric, een compacte MPV
  • Peugeot Partner Electric, een bestelauto
  • Peugeot GenZe (Zero Emission Generation), een elektrische scooter
  • een gamma elektrische fietsen voor alle gebruiksdoeleinden (stadsfiets, hybridefiets, mountainbike), waaronder de voor 2017 nieuwe eF01 en Eu01s
  • Peugeot e-Kick, een elektrische step

De e-Kick en de eF01 zijn twee aanvullende mobiliteitsoplossingen waarmee, na het parkeren van de auto, gemakkelijk de laatste (kilo)meters naar de eindbestemming kunnen worden afgelegd. Dankzij een Docking Station kunnen ze in de bagageruimte worden opgeborgen en, als de auto rijdt, worden opgeladen. Dit Docking Station kan worden gemonteerd in auto's met een 12V-aansluiting in de bagageruimte, zoals de Partner Tepee, de nieuwe Partner Tepee Electric, de 308, de 308 SW, de nieuwe 3008, de nieuwe 5008, de 508 SW en de 508 RXH . Ze kunnen ook thuis worden opgeladen via een standaard stopcontact.

  • MEER INFORMATIE

Overeenkomstig haar verplichtingen om de milieueffecten van haar voertuigen aan het einde van hun leven te beperken, werkt de PSA Groupe samen met SNAM (Société Nouvelle d'Affichage des Métaux), het toonaangevende Europese bedrijf voor het verzamelen en recyclen van accu's. De overeenkomst die eind maart in het kader van het partnerschap met SNAM sinds 2012 in Frankrijk is aangegaan, garandeert de kwaliteit van de processen die worden gebruikt voor het verzamelen en recyclen van accu's uit de voertuigen van de Groupe, zowel elektrisch als hybride, op het einde van hun leven, in het gehele verkoopnetwerk en op de productielocaties in Europa.

SNAM behaalt een score van 70% efficiëntie van gerecycled gewicht voor Li-ion accu's voor elektrische voertuigen en 84% voor Ni-MH accu's voor hybride voertuigen. Deze niveaus zijn aanzienlijk hoger dan de drempels van de Europese verordening die een recyclingpercentage van 50% oplegt.

WAT IS HET GEMIDDELDE VERBRUIK* VAN UW PEUGEOT?

Om haar klanten van zo goed mogelijke informatie te voorzien stelt de PSA Groep voor om gebruik te maken van onafhankelijke en gecertificeerde metingen van het brandstofverbruik in representatieve gebruiksomstandigheden.

*Gemiddeld geschat werkelijk verbruik op basis van het gebruik van het voertuig in de praktijk, afkomstig van de gegevens verkregen in het meetprotocol of berekend uit deze gegevens. Deze schatting wordt ter indicatie gegeven en kan variëren naargelang de feitelijke gebruiksomstandigheden. De schatting moet onderscheiden worden van de meer algemene/theoretische verbruiksweergave gemeten aan de hand van de EU-typegoedkeuring (de enige officiële waarden), en hangt af van de hypotheses en voorwaarden van het meetprotocol. De schatting van het werkelijk verbruik heeft dus geen algemene waarde. Het meetprotocol is beschikbaar op de website van de PSA Groep, www.groupe-psa.com