Innovaties en technologieën

Een beter milieu is voor PEUGEOT van het grootste belang, maar dit hoeft niet ten koste te gaan van het rijplezier.

PureTech-MOTOREN

/image/99/6/1_2lpuretech_1408tech002bis.16996.jpg

PEUGEOT introduceert de PureTech-motoren, een nieuwe familie van driecilinder benzinemotoren die een toonbeeld van efficiency en hoogwaardige technologie zijn.

Deze benzinemotoren hebben een beter rendement dankzij het lagere gewicht en de kleinere afmetingen. Dankzij de verbeterde verbranding en de verminderde inwendige wrijving combineren deze motoren hoge prestaties met een laag brandstofverbruik.

De PureTech-motoren bieden bovendien een ongekende souplesse en trekkracht bij lage toerentallen. Het maximumkoppel van 230 Nm (in de krachtigste uitvoering) wordt al bereikt bij 1750 t/min, de beste verhouding tussen koppel bij lage toerentallen en vermogen van de markt. Bovendien is tussen 1500 en 3500 t/min 95% van dit koppel beschikbaar, voor een optimale souplesse onder alle omstandigheden.

Behalve krachtig zijn deze nieuwe motoren ook bijzonder zuinig. Ten opzichte van een viercilindermotor met hetzelfde vermogen zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot wel 25% lager. Zo bespaart u ongeveer 1,5 liter benzine per 100 km zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Het is dan ook met een PureTech-motor dat de nieuwe Peugeot 308 het wereldrecord voor de grootste afgelegde afstand op één volle tank heeft gevestigd.

BlueHDi-MOTOREN

i

Als ontwikkelaar van het meest efficiënte emissieregelsysteem van de markt bouwt PEUGEOT zijn toonaangevende positie op het gebied van de bescherming van het milieu verder uit.

BlueHDi is de naam van de Euro 6-dieselmotoren van PEUGEOT die hoge prestaties combineren met een minimale belasting van het milieu.

Deze BlueHDi-technologie combineert op unieke wijze het SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) met het roetfilter met additief (FAP), zodat de NOx-uitstoot met tot wel 90% wordt beperkt, een CO2-uitstoot vanaf 82 g/km mogelijk wordt gemaakt, het brandstofverbruik wordt verminderd en 99,9% van de roetdeeltjes wordt tegengehouden.

De BlueHDi-technologie voldoet ruimschoots aan de Euro 6-normen die in september 2014 voor nieuwe modellen en in september 2015 voor alle nieuwe auto's van kracht worden. Deze technologie zal worden toegepast op alle dieselmodellen van het merk en biedt het beste potentieel voor de toekomstige emissienormen.

AUTOMATISCHE TRANSMISSIE EAT6

/image/99/8/eat6_1408tech001bis.16998.jpg
/image/99/9/308sw_1401pc066.16999.jpg

De nieuwe automatische transmissie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) is een automatische transmissie met 6 versnellingen die zowel het brandstofverbruik vermindert als het rijplezier vergroot.

Deze automatische transmissie is ontwikkeld om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen  terwijl hij een optimaal gebruikscomfort biedt.

Dankzij de Quickshift-technologie behoort deze automatische transmissie tot de soepelst  en snelst schakelende automatische transmissies van de markt.

Zo wordt het verschil in CO2-uitstoot ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak verminderd tot 5 g/km (bij identieke banden): de EAT6 is dus zowel qua comfort als qua brandstofverbruik bijzonder aantrekkelijk.

STOP AND START

Na de e-HDi-motoren worden nu ook de benzinemotoren van de nieuwste generatie voorzien van een Stop & Start-systeemi.

Dankzij dit systeem wordt de motor automatisch afgezet als de auto stilstaat, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht of een stopbord. Ideaal in stadsverkeer. Als de bestuurder verder wil rijden, wordt de motor onmiddellijk en bijna onmerkbaar weer gestart.

Deze technologie biedt vele voordelen: een lager brandstofverbruik (15% in stadsverkeer ten opzichte van een auto zonder dit systeem), een lagere CO2-uitstoot (geen uitstoot als de motor door het systeem is afgezet) en geen motorgeluid als de auto stilstaat.

Het Stop & Start-systeem draagt niet alleen bij tot een beter milieu, maar verhoogt ook het rijcomfort!

De bestuurder kan op elk gewenst moment het Stop & Start-systeem uitschakelen.

EEN LAGER GEWICHT

i

Weg met al het overbodige gewicht! Bij de nieuwste modellen van PEUGEOT wordt alle knowhow van het merk toegepast om de auto's compacter en lichter te maken. Bij elk element dat werd ontworpen, bij elke techniek die werd toegepast en bij elk onderdeel werd gestreefd het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden.

Het resultaat: een gewichtsreductie die ten goede komt aan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid en de prestaties.

BRANDSTOFVERBRUIK ONDER PRAKTIJKOMSTANDIGHEDEN

Om klanten beter te informeren maakt de PSA Groupe de resultaten van onafhankelijke en gecertificeerde metingen van het brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden openbaar. Dit initiatief is opgezet in samenwerking met de NGO Transport & Environment en France Nature Environnement. Deze partijen hebben samen een meetprotocol voor het brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden opgesteld dat door Bureau Veritas is goedgekeurd

Dit protocol beschrijft het meten van het reële brandstofverbruik van auto's onder praktijkomstandigheden, over een traject van 92,3 km waarbij in de stad, op buitenwegen en op snelwegen wordt gereden. De gemeten auto's rijden op de openbare weg in de gebruikelijke verkeerssituaties. Er bevinden zich passagiers en bagage aan boord. Ook wordt de airconditioning of de verwarming gebruikt en zitten er hellingen in het traject.

Hiermee bewijst de PSA Groupe de klanten helderheid te willen geven.

De bekendgemaakte cijfers, die onderscheiden moeten worden van het verbruik gemeten door het EU-goedkeuringssysteem, hangen af van deze veronderstellingen en voorwaarden. Ze hebben dus geen algemene waarde. Het meetprotocol is beschikbaar / toegankelijk op de website van de Groupe PSA, www.groupe-psa.com.

*Onder praktijkomstandigheden

HYbrid Air

/image/00/1/208hybridfe_1302cgi002.17001.jpg

HYbrid Air is een nieuwe hybride-aandrijflijn waarbij een driecilindermotor van de nieuwste generatie wordt gecombineerd met een persluchtsysteem.

Het intelligente en innovatieve HYbrid Air-systeem past zich aan elke rijstijl aan.

Afhankelijk van de rijomstandigheden en uw rijstijl kiest de motor namelijk zelf de meest geschikte rijmodus: Perslucht (Zero Emission), Benzine of Gecombineerd.

In stadsverkeer is voor 80% van de tijd de rijmodus Perslucht actief. Als de auto op een autoweg of snelweg rijdt, zal in de meeste gevallen de rijmodus Benzine worden gebruikt.

Deze technologie zorgt voor spectaculair lagere waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot en is een van de belangrijkste troeven voor het behalen van de doelstelling van 2,0 l/100 km.

ELEKTRISCH

/image/00/2/ion_2010_041_fr.17002.jpg

Met lichte bedrijfswagens, personenauto's, scooters en fietsen is PEUGEOT op dit moment het merk met het compleetste aanbod van elektrische mobiliteit.

Geen uitstoot van schadelijke stoffen en geen CO2-uitstoot tijdens het rijden, zeer lage gebruikskosten... bovendien rijden deze milieuvriendelijke voertuigen uiterst comfortabel, stil en trillingsvrij.

Als u geïnteresseerd bent in een elektrische auto, maak dan kennis met de iOn, de compacte 100% elektrische stadsauto, en de Peugeot Partner Electric die is ontwikkeld voor bedrijven in de stad.

Voor de aandrijving van deze auto's wordt gebruikgemaakt van lithium-ion accu's van de nieuwste generatie. Deze auto's zijn oplaadbaar via het lichtnet of een speciale laadpaal, hebben een grote actieradius en leveren een koppel dat direct beschikbaar is.

Bovendien wordt bij de iOn en Partner Electric energie teruggewonnen tijdens het snelheid minderen en remmen. Daardoor beschikt u over een actieradius van 150 km (170 voor de Partner), ruim voldoende voor de afstand die gemiddeld per dag wordt afgelegd.

Roetfilter

Het roetfilter (FAP) met additiefsysteem is de oplossing van PEUGEOT om de uitstoot van roetdeeltjes tegen te gaan. Bijna alle HDi-motoren van PEUGEOT zijn met dit systeem uitgerust.

Het zelfreinigende roetfilter reinigt de uitlaatgassen van de motor en houdt tot wel 99,9% van de roetdeeltjes tegen, ongeacht de grootte van de deeltjes en de gebruiksomstandigheden van de auto.

Deze technologie werkt in twee fases: de roetdeeltjes worden eerst opgevangen door een filter van siliciumcarbide met een poreuze structuur. Vervolgens worden deze deeltjes, met een interval van een paar honderd kilometer, tijdens de regeneratie op een zeer hoge temperatuur verbrand. Dit proces werkt automatisch en is volledig onmerkbaar.