DE GESCHIEDENIS VAN HET AUTOMERK PEUGEOT

De geschiedenis van het automerk Peugeot

DE GESCHIEDENIS VAN HET AUTOMERK PEUGEOT

Met de belangrijke innovaties en talrijke successen van het merk heeft Peugeot een groot gedeelte van de mooiste pagina's in de automobielhistorie geschreven. Met de nieuwe uitdagingen van de 21e eeuw gaat het avontuur van Peugeot verder.

1889

Presentatie van de stoomauto met drie wielen

Peugeot - Historie - 1889 - stoomauto met drie wielen

Op de wereldtentoonstelling van Parijs presenteert Armand Peugeot de eerste automobiel met de naam Peugeot: een stoomauto met drie wielen, gebouwd in samenwerking met de ingenieur Léon Serpollet. Deze auto werd niet op de markt gebracht.

1948

Introductie 203: eerste model met zelfdragende carrosserie

Peugeot - Historie - 1948 - Peugeot 203

De 203 is het eerste nieuwe model dat na de oorlog werd geïntroduceerd. Het is ook het eerste model met een zelfdragende carrosserie en een motor met aluminium cilinderkop met halfbolvormige verbrandingskamers en kleppen in V-opstelling. Het is ook de eerste Peugeot waarvan meer dan een half miljoen exemplaren zijn geproduceerd.

1960

Introductie 404

De 404 is ontworpen door Pininfarina. Zijn hoekige lijnen en grotere glasoppervlak weerspiegelen een modernisme en elegantie die een contrast vormen met de modellen van de jaren vijftig. In 1961 wordt de 404 de eerste Peugeot die leverbaar is met een motor met benzine-injectie.

1968

Introductie 504: volledig nieuwe styling en uitrusting

Peugeot - Historie - 1968 - Peugeot 504

De 504 is in 1969 in Europa verkozen tot Auto van het Jaar en heeft de langste carrière gehad van alle Peugeot-modellen (3.700.000 geproduceerde exemplaren tot 2006). Deze auto was bedoeld voor de middenklasse en is dankzij zijn uithoudingsvermogen tevens koning van de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse wegen geworden.

1972

Introductie 104: de kortste sedan ter wereld

Peugeot - Historie - 1972 - Peugeot 104

De slogan "Tout Peugeot en 3,58 m" (een echte Peugeot en toch maar 3,58 m) refereert aan het feit dat het de kleinste vierdeurs sedan was ter wereld.

1979

Introductie 604: Eerste Berline met 6 cilinders sinds de 601

Peugeot - Historie - 1979 - Peugeot 604

Zijn stijlvolle en statige voorkomen maakte hem gewild bij de hoogste overheidsinstanties.
De 604 was de eerste auto op de Europese markt die leverbaar werd met een turbodieselmotor.

1983

Introductie 205: het "sterke nummer"

Peugeot - Historie - 1983 - Peugeot 205

De reddende engel voor Peugeot. Hij werd twee keer wereldkampioen Rally en won twee keer Parijs-Dakar. Hij zou de best verkochte auto in Frankrijk en de meest geëxporteerde Franse auto ooit worden.

1987

Introductie 405

Peugeot - Historie - 1987 - Peugeot 405

Voor de tweede keer in de geschiedenis ontvangt Peugeot de Europese trofee voor de Auto van het Jaar dankzij de 405, de nieuwe gezinsauto van het merk, in 1988.

1997

Introductie van de door Pininfarina ontworpen 406 Coupé

Peugeot - Historie - 1997 - Peugeot 406

Dankzij zijn tijdloze uiterlijk is dit model een collector's item geworden. Het is de eerste coupé met een dieselmotor (2001).

1998

Introductie 206, waarvan 7.326.029 exemplaren geproduceerd

De 206 is drie keer wereldkampioen Rally geworden. De CC-uitvoering (2000) bracht de "transformeerbare coupés" weer terug op de markt. Een concept dat voor het eerst door Peugeot werd geïntroduceerd in 1934.

2016

Introductie van de 3008

Peugeot - Historie - 2016 - Peugeot 3008 SUV

De nieuwe Peugeot 3008 werd geroemd om zijn stijl, zijn interieurdesign en zijn prestaties en werd door een jury van 58 Europese journalisten verkozen tot Auto van het Jaar 2017.

Het is de eerste bekroonde SUV sinds de trofee in 1964 in het leven werd geroepen en de vijfde Peugeot die de titel kreeg na de 308 in 2014, de 307 in 2002, de 405 in 1988 en de 504 in 1969.