Van vroeger naar nu: Peugeot bedrijfsauto door de jaren heen

Peugeot Bedrijfauto

Als ondernemersfamilie met  ruime historie en ervaring (sinds 1895)in bedrijfsauto’s weet Peugeot waar een bedrijfsauto aan moet voldoen. Denk aan genoeg laadvermogen en wendbaarheid om overal te kunnen laden en lossen. Om de ideale bedrijfsauto te creëren zijn er door de jaren heen heel wat innovaties doorgevoerd. Lees over de rijke historie van de Peugeot bedrijfsauto en ontdek de nieuwste telg op de tijdlijn: de Nieuwe Peugeot Expert.

1895: Peugeot Type 13
De vraag naar vernieuwende bedrijfsvoertuigen was er al vroeg. Het antwoord van Peugeot kwam in 1895, met Peugeot Type 13: een omnibus om goederen te bezorgen. De wagen werd getrokken door paarden en kon ongeveer 500 kilo laadvermogen aan. De zijkanten van de omnibus waren zeer geschikt om reclame op te drukken en was nog niet voorzien van een motor.

1941 – 1946 Peugeot DMA
Dat kwam in 1941 met de Peugeot DMA. De eerste bedrijfsauto met een stuurcabine waarbij de bestuurder rechts aan de voorzijde van het voertuig zat. De bestuurder deelde zijn cabine met de motor en was voorzien van achterwielaandrijving. Veel van de 11.045 geproduceerde DMA’s waren in gebruik door het Duitse leger toen Frankrijk door dit land bezet was.

1948 – 1950 Peugeot Q3A
De DMA werd vervangen door de Peugeot Q3A, die werd gemaakt op basis van de wensen van de Duitse militairen in de Tweede Wereldoorlog. De veranderingen ten opzichte van zijn voorganger waren een verbeterd chassis, achterschokdempers, een langere wielbasis en een laadvermogen van 1400 kilo. Deze lichte vrachtwagen behaalde een topsnelheid van 65 kilometer per uur.

1950 – 1965 Peugeot D3 en Peugeot D4
Kort na de Bevrijding werd de Peugeot D3 geïntroduceerd. Een gesloten bestelbus, gebaseerd op bekend design uit de oorlog, met een zijdeur om spullen te laden en lossen. Dit was de eerste bestelwagen met voorwielaandrijving. De eerste uitgave van de D3 was voorzien van tweecilinder watergekoelde tweetaktmotor van slechts 1021 cc. Om een viercilinder motor met meer kracht toe te voegen, werd de neus van de D3 veranderd. De opvolger, de Peugeot D4, werd beschikbaar met een dieselmotor. Op dat moment een grootse innovatie op autogebied.

1965 – 1980 Peugeot J7
De Peugeot J7 werd op de markt gebracht in verschillende versies. O.a. een bestelwagen en een minibus. Afhankelijk van de versie had de J7 een maximaal laadvermogen van 1600 kilo.

1981 – 1991 Peugeot J9
De Peugeot J9 valt onder de noemer ‘lichte bedrijfsvoertuigen’ en werd vooral gebruikt als bus om 10 of meer mensen in te vervoeren. In Turkije werd deze bus langer geproduceerd dan in Frankrijk, omdat deze erg populair was bij bedrijven in de toeristische sector. De J9 werd door de Turkse autofabrikant Karsan later vervangen door de Karsan J10.

1981-1993 Peugeot J5
De Peugeot J5 vloeide voort uit een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroen en Fiat, genaamd Société Européenne de Véhicules Légers (Sevel Nord). De J5 was een bus met een capaciteit van 2,5 ton die vooral in Frankrijk commercieel succes kende. In 1994 werd deze vervangen door de Peugeot Boxer.

Vanaf 1995 - Peugeot Expert
De Peugeot Expert kennen we allemaal. Maar wist u dat deze auto voort is gekomen uit de Citroën  Jumpy? Sevel Nord bracht deze bedrijfsauto op de markt in 1994 en herintroduceerde deze met minimale aanpassingen als de Peugeot Expert in 1995. Hetzelfde geldt voor de Fiat Scudo in 1996. Dit was voor het eerst dat er op grote schaal een herintroductie (rebading) plaatsvond. De Expert onderging een kleine facelift in 2004, waaronder veranderingen aan de bumper en de motorkap. Voor het eerst werden de koplampen gecombineerd met de indicatielampen. De tweede generatie van het model kwam in 2007. Vanwege het succes van dit model wordt dit jaar de vernieuwde versie geïntroduceerd.

Vanaf 1994 - Peugeot Boxer
De voorloper van de Peugeot Boxer is de Peugeot J5. Qua design hebben ze veel van elkaar weg. Maar ook de Boxer is gebaseerd op een model dat voortkwam uit de joint venture tussen Citroën, Peugeot en Fiat: de Fiat Ducato. De Boxer is groots in vele opzichten: laadvermogen tot wel 1600 kilogram, laadvolume tot 17 m3, hoogte van 2.76 meter en een lengte van meer dan 6 meter. Kortom: een geschikte bedrijfsauto om bijvoorbeeld pakketten mee te bezorgen.

Vanaf 1997 - Peugeot Partner
De Peugeot Partner is wellicht een wat bescheiden versie van de Peugeot Boxer te noemen en bestaat uit twee generaties. De auto is ontworpen in samenwerking met Citroën, die het model Citroën Berlingo heeft genoemd. In Italië wordt hij verkocht onder de naam Peugeot Ranch. De derde generatie staat gepland voor 2018. De huidige Partner is voorzien van de nieuwste techniek en uitrusting zoals een touchscreen en een achteruitrijcamera. Feit: de Peugeot Partner is ook verkrijgbaar op CNG (rijden op aardgas) en als elektrische auto.

Vanaf 2007 - Peugeot Bipper
De Peugeot Bipper is een bestelwagen, ontwikkeld in een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën, FIAT en Tofaş. De Bipper wordt geassembleerd door Tofaş in Turkije en wordt onder andere gebruikt voor koeltransport.

De nieuwste Peugeot Expert
De laatste telg op de tijdlijn van de bedrijfsauto’s is de vernieuwde Peugeot Expert en is ontwikkeld om aan al de eisen van het bedrijfsleven te voldoen. Dit model is gebouwd op een nieuw platform, weegt minder dan zijn voorganger en is verkrijgbaar met BlueHDi-motor van 95 tot wel 180 pk en 400 Nmi koppel. Een mogelijkheid is de handsfree schuifdeuren, waardoor laden en losser nog gemakkelijker wordt. Voeg hier rijhulpsystemen en een 3D-navigatiesysteem aan toe en u heeft de meest innovatieve bedrijfsauto die er verkrijgbaar is. Of wellicht is een van de andere bedrijfswagens van Peugeot een passende optie? Bekijk ze hier.