Nieuwe Peugeot 308

Peugeot 308 - exterieur

Nieuwe PEUGEOT 308, technologisch offensief

PEUGEOT komt met een vervolg op de bestseller waarvan er sinds de lancering meer dan 760.000 auto’s zijn verkocht. De nieuwe PEUGEOT 308 is de hoofdpersoon in een nieuw verhaal met als rode draad de permanente zoektocht naar excellentie.

De nieuwe PEUGEOT 308 is een belangrijke stap in de upscale van PEUGEOT met een reeks nieuwe technologieën in een nieuwe vorm, met een nog sprekender stijl.

Hij is volledig gericht op de toekomst en het connectiviteitsaanbod wordt dan ook aangevuld met  Mirrorlink®, Android Auto™ en Apple Carplay™. en het ingebouwde Peugeot Connect 3D navigatiesysteem met capacitief touchscreen, voorzien van connected services.

De nieuwe PEUGEOT 308 bevat rijhulpsystemen die onlangs op de nieuwe PEUGEOT 3008 en 5008 SUV's werden onthuld. Hiermee positioneert dit model zich op het hoogste niveau op de markt.

De nieuwe PEUGEOT 308 wordt later dit jaar leverbaar met nieuwe aandrijflijnen. De nieuwe EAT8 8-traps automaat gekoppeld aan de 2.0 BlueHDi 180 S&S Dieselmotor en ook de gloednieuwe 1.5 BlueHDi 130 S&S Dieselmotor laten geweldige rijprestaties zien in de PEUGEOT 308. Met zijn nieuwe efficiënte motoren loopt PEUGEOT met nieuwe emissiesystemen voor zowel benzine- als dieselmotoren vooruit op de introductie van de Euro 6.c norm.

Een dynamischer silhouet
De nieuwe PEUGEOT 308 behoudt zijn vloeiende en zuivere stijl. Hij komt in zes afwerkingsniveaus: Access, Active, Allure, GT Line, GT en GTi. Zowel de Berline als de SW versie hebben fraai uitgebalanceerde carrosserieverhoudingen. Met de korte overbouwen blijft de nieuwe PEUGEOT 308 zijn bekende perfecte wendbaarheid houden. Vorm en inhoud zijn op elkaar afgestemd en geven de auto een robuuste en dynamische flair.

Aan de voorkant zien we een strakke horizontale motorkap met daaronder een rechtop geplaatste grille. Op het hele gamma prijkt de leeuw in het midden van de grille en de merknaam op de bovenste strip van de grillelijst. Bij ieder afwerkingsniveau zorgt de LED-dagrijverlichting in de koplampen voor een strakke blik bij de nieuwe PEUGEOT 308.. De hogere niveau's GT Line, GT en GTi hebben full LED-koplampen.

Twee nieuwe voorbumpers versterken het karakter van de nieuwe PEUGEOT 308; een type bumper voor afwerkingsniveaus Access, Active, Allure en een tweede bumper voor de GT Line, GT en GTi. De motor wordt gekoeld via drie royale luchthappers onder de bumper. De mistlampen zijn ondergebracht in de luchthappers aan de zijkanten.

Voor de Allure versie van de nieuwe PEUGEOT 308 is keuze uit drie nieuwe lichtmetalen wielen:

  • Standaard: 16 inch ‘ZYRCON’. Dit wiel heeft een opmerkelijke Cx-waarde waarmee het bijdraagt aan de efficiency en dus ook aan de beperking van het brandstofverbruik
  • Optioneel: 16 inch ‘JADE’, een nieuw tweekleurig wiel met diamantglans
  • Optioneel: 18 inch ‘SAPHIR BLACK’ tweekleurig met diamantglans.

Voor de nieuwe Euro 6.c motoren is de tankklep van de nieuwe PEUGEOT 308 van vorm veranderd: die is niet meer rond maar vierkant om het tanken van AdBlue® mogelijk te maken.

De achterlichten van de auto branden voortaan permanent na het starten van de motor. Bij de Berline is de reflector donkerder uitgevoerd voor een dynamischer look.

De nieuwe PEUGEOT 308 is verkrijgbaar in tien carrosseriekleuren waaronder één nieuwe: Beige Pyrite in plaats van het Gris Aluminium. De symbolische GTi is leverbaar in een nieuwe versie van het exclusieve Coupe Franche die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert.

Een rijk uitgeruste en strak vormgegeven cockpit
Het zeer gewaardeerde, strakke interieur van de nieuwe PEUGEOT 308 borduurt voort op zijn sterkste punten:

  • een exclusieve bestuurdersruimte dankzij de PEUGEOT i-Cockpit®. Het compacte stuur en het head-up display bieden ongekende rijsensaties,
  • een EAT8 automaat met Shift & Park by wire,
  • een nieuw capacitief touch screen waarmee onder meer de airco of het nieuwe Peugeot Connect 3D Nav navigatiesysteem kan worden bediend,
  • materialen en een afwerking waarvoor geen enkel compromis is gesloten,
  • nieuwe bekledingen bij twee afwerkingsniveaus:
    • Active: Meco Mistral stof voor een klassiek effect,
    • Allure: Oxford kunstleder / Stof voor een dynamisch effect (leverbaar in een lichte of donkere ambiance).

Connectiviteit en telematica
Vanaf afwerkingsniveau Active is de nieuwe PEUGEOT 308 uitgerust met het allernieuwste touch screen. Het is capacitief, reageert snel en is makkelijk in gebruik net als de meeste smartphones. Het is centraal geplaatst, waardoor zowel de bestuurder als passagier  de informatie snel kan lezen en ook makkelijk toegang heeft tot de aangeboden functies.

Verbonden met TomTom® Traffic maakt het navigatiesysteem met stemherkenning het in de nieuwe PEUGEOT 308 mogelijk om zo snel mogelijk op je bestemming te komen doordat de route wordt bepaald aan de hand van de drukte op de weg, maar ook om in real time informatie te krijgen over bijvoorbeeld het weer, de dichtstbijzijnde tankstations of parkeergarages. Dankzij de TomTom® community kunnen tijdelijk gevaarlijke gebieden worden weergegeven via een betaald abonnement.

De nieuwe PEUGEOT 308 heeft ook Mirror Screen. Deze software zorgt ervoor dat het scherm van uw smartphone kan worden gekopieerd op het touch screen van uw auto zodat alle compatible apps kunnen worden gebruikt. In een tijdperk waarin de smartphone een verlengstuk van ons is geworden, zorgt Mirror Screen ervoor dat je deze niet hoeft te missen in de auto. In het kader van veiligheid kan de telefoon in het opbergvak van de middelste armsteun worden gelegd terwijl alle favoriete apps beschikbaar blijven. Met stemherkenning krijgt u toegang tot alle bedieningen. Hiervoor druk je simpelweg op een knop op het uiteinde van de richtingaanwijzerbediening. Met de stemherkenning van de smartphone (S-Voice bij Android en Siri bij Apple) kan je dus bellen, sms´en opstellen of een adres inspreken voor het navigatiesysteem. Dit ‘triple play’ aanbod is compatible met de protocollen van Mirrorlink®, Android Auto™ en Apple Carplay™.

De allernieuwste rijhulpsystemen
De nieuwe PEUGEOT 308 bevat rijhulpsystemen die onlangs op de nieuwe PEUGEOT 3008 en 5008 SUV's werden onthuld.

Waarschuwing bij kans op aanrijding en Automatisch noodremsysteem
De waarschuwing bij kans op aanrijding waarschuwt de bestuurder als een aanrijding dreigt met een voorligger of een voetganger binnen het detectiegebied.

Als de bestuurder niet snel genoeg reageert op de waarschuwing, treedt het Automatisch noodremsysteem  onmiddellijk in werking. Zo kan het risico van een aanrijding worden voorkomen of aanzienlijk worden verkleind door de auto flink af te laten remmen. Het systeem ziet voertuigen in het verkeer die stilstaan of in dezelfde richting rijden maar ook voetgangers op de rijweg. Fietsen, motoren, dieren of objecten op de weg worden daarentegen niet gezien.

Het Automatisch noodremsysteem in de nieuwe PEUGEOT 308 werkt onder de volgende voorwaarden:

  • als er een ander rijdend voertuig wordt gezien: rijsnelheid tussen de 5 km/h en 140 km/h,
  • als er een stilstaand voertuig wordt gezien: rijsnelheid minder dan 80 km/h,
  • als er een voetganger wordt gezien: rijsnelheid minder dan 60 km/h.

Lane Departure Warning
Een camera die doorgetrokken of onderbroken strepen op de weg herkent, waarschuwt het Lane Departure Warning systeem als de auto onbedoeld een in de lengte lopende streep op de rijweg overschrijdt. Als de bestuurder dit niet in de gaten heeft en de auto harder dan 80 km/h rijdt, weerklinkt een geluidssignaal en wordt ook een visueel signaal gegeven.

Bij snelheden tussen 65 en 180 km/h corrigeert Lane Departure Warning via de stuurinrichting geleidelijk de koers van de auto als wordt geregistreerd dat de kans bestaat dat een rijbaanmarkering onbedoeld wordt overschreden. Zo wordt de auto op de oorspronkelijke rijbaan gehouden. Het systeem wordt onderdrukt als de bestuurder bij het wisselen van rijbaan zijn richtingaanwijzer heeft gebruikt. Desgewenst kan het systeem met een knop worden uitgeschakeld.

Vermoeidheidsherkenning
De nieuwe PEUGEOT 308 is standaard uitgerust met Rijtijdwaarschuwing: na twee uur onafgebroken harder dan 65 km/h rijden wordt er een visueel- en geluidssignaal afgegeven om de bestuurder te waarschuwen dat een pauze raadzaam is.

Dit systeem wordt aangevuld met de functie Vermoeidheidsherkenning. Met een camera bovenin de voorruit analyseert de auto zijn eigen koers. Het systeem beoordeelt de alertheid van de bestuurder via een analyse van afwijkingen in de koers in vergelijking met de rijbaanmarkeringen. Verschillende gradaties in waarschuwingen kunnen visueel dan wel hoorbaar worden weergegeven (bijvoorbeeld: “Let op!” of  “Neem een pauze!”).

Grootlichtassistent
Een camera bovenin de voorruit analyseert lichtbronnen en schakelt automatisch tussen groot- en dimlicht afhankelijk van het licht en het verkeer. Zo kan vaker met grootlicht worden gereden zonder dat andere voertuigen worden verblind.

Herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking
De camera bovenin de voorruit ziet en leest de verkeersborden met een maximumsnelheid en verkeersborden die het einde van de snelheidsbeperking aangeven en stuurt deze informatie naar het instrumentenpaneel voor weergave. Bovendien kijkt het systeem naar de informatie over snelheidsbeperkingen op de kaarten van het navigatiesysteem. Bijzondere snelheidsbeperkingen (bestemd voor vrachtwagens bijvoorbeeld) worden niet weergegeven. De functie Cruise control met snelheidsbegrenzer maakt het systeem compleet: de bestuurder kan ervoor kiezen om de geprogrammeerde snelheid van de auto te vervangen door geregistreerde snelheid van de camera door op de knop ‘MEM’ van de snelheidsregelaar/-begrenzer te drukken.

Adaptieve Cruise Control met Stop functie (in combinatie met automaat) of 30 km/h functie (met handgeschakelde versnellingsbak)
In het midden van de voorbumper zit een camera met een maximaal bereik van 150 meter. De Adaptieve Cruise Control vervult twee functies:

  • automatisch behouden van de rijsnelheid die de bestuurder heeft ingesteld,
  • automatisch aanpassen van de afstand tot de voorligger.

Dit systeem ziet de voorligger die in dezelfde richting rijdt. Het past automatisch de rijsnelheid aan de voorligger aan door af te remmen op de motor of in te grijpen in het remsysteem (in het laatste geval lichten de remlichten op):

  • als de voorligger trager rijdt, remt het systeem de auto af of stopt het de auto helemaal met de Stop functie,
  • als de voorligger versnelt of van rijbaan verandert, neemt de snelheid van de auto geleidelijk aan toe tot de ingestelde snelheid is bereikt,
  • als de bestuurder zijn richtingaanwijzer gebruikt om een trager rijdende voorligger in te halen, laat het systeem het tijdelijk toe om de voorligger te naderen om het inhaalmanoeuvre mogelijk te maken, zonder echter ooit de geprogrammeerde snelheid te overschrijden.

Na een remactie die leidt tot stilstand van de auto zorgt de Stop functie ervoor dat de auto helemaal stil blijft staan. De snelheidsregelaar wordt in dat geval tijdelijk uitgeschakeld.

Bij de 30 km/h functie wordt na een remactie die de rijsnelheid heeft doen dalen onder de 30 km/h, de snelheidsregelaar tijdelijk uitgeschakeld en moet de bestuurder de auto weer overnemen, ontkoppelen en remmen tot de auto stilstaat. Deze functie werkt tot 180 km/h.

(Actieve) Dodehoekbewaking
Tussen de 12 km/h en 140 km/h waarschuwt dit systeem de bestuurder voor de aanwezigheid van een andere auto in één van zijn dode hoeken, zodra dit een potentieel gevaar vormt.

In de zijspiegel van de betreffende hoek gaat een waarschuwingslampje branden, zodra er een voertuig (auto, vrachtwagen, fiets) wordt opgemerkt in een dode hoek.

Dit systeem werk samen met Lane Departure Warning: naast het lampje dat gaat branden in de zijspiegel wordt een koerscorrectie gevoeld als er een rijbaanmarkering wordt overschreden ook al heeft de bestuurder zijn richtingaanwijzer geactiveerd, om een aanrijding te voorkomen.

Achteruitrijcamera 180° Visiopark 1
De auto is uitgerust met een 180° videocamera op de achterklep. Deze stuurt de beelden van de omgeving rondom de auto voor weergave naar het touch screen. De parkeersensoren zorgen voor een complete informatievoorziening over het zicht boven de auto. De nabije omgeving boven de auto wordt tijdens het manoeuvreren weergegeven zodat de bestuurder een 360° beeld heeft. Dit vergemakkelijkt parkeren doordat alle obstakels in de buurt zichtbaar worden gemaakt.

Actieve parkeerhulp
Met behulp van ultrasone sensoren op de hoeken wordt actieve hulp geboden tijdens het parkeren:

  • vinden van een parkeerruimte waar de auto in past met behulp van sensoren in de voor- en achterbumpers,
  • automatisch insturen in deze parkeerruimte.

Met een handgeschakelde versnellingsbak heeft de bestuurder controle over het versnellen, het remmen, het schakelen en het koppelen. Bij de automaat EAT8 hoeft de bestuurder alleen het remsysteem te bedienen. Tijdens het in- en uitparkeren geeft het systeem zichtbare en hoorbare informatie aan de bestuurder om de manoeuvres veilig te laten verlopen. De bestuurder kan te allen tijde de controle over het stuur hernemen door het vast te pakken.

De actieve parkeerhulp helpt bij fileparkeren (in of uit) of haaks op de rijrichting parkeren.

Vernieuwde aandrijflijnen
Naast een heel uitgebreid gamma is de nieuwe PEUGEOT 308 leverbaar met steeds efficiëntere diesel- en benzinemotoren. Bestuurders profiteren daarmee van de bekende rijkwaliteiten en een beperkt brandstofgebruik!

Pure Efficiency, bewust voorlopen op de toekomstige Euro 6 normen
De toekomstige Euro 6.c norm gaat pas in vanaf september 2017 en schrijft voor dat de emissie van stikstofoxide (Nox) van motoren bij reëel gebruik niet 2,1 keer hoger mogen zijn dan de gemeten emissie op de testbanken. Nu al toont de PSA Groep zich ambitieus met gloednieuwe motoren die factor 1,5 halen, een norm die pas gaat gelden in 2020. Drie jaar vooruitlopend op de norm bijt de nieuwe Dieselmotor de spits af met een nabehandelingssysteem voor stikstofoxide met een Selective Catalytic Reduction (SCR) van de 2e generatie en een roetfilter (DPF) die zo dicht mogelijk bij de motor zijn geplaatst. Naast de 3-wegs katalysator hebben de direct ingespoten turbo benzinemotoren ook een roetfilter (GPF) voor de verwerking van koolwaterstoffen, kooldioxiden, stikstofoxiden en eveneens roetdeeltjes.

Nieuwe PureTech 130 S&S BVM6: dubbele winst qua prestaties en verbruik
De nieuwe PEUGEOT 308 zal later dit jaar op de markt komen met een nieuwe generatie benzinemotor 1.2 PureTech 130 S&S met directe inspuiting. Deze nieuwe versie levert meer prestaties, rijdt sportiever, verbruikt minder en is daarmee efficiënter.

Deze motor is grondig doorontwikkeld om nog minder vervuilende stoffen uit te stoten ongeacht de gebruiksomstandigheden. De emissie wordt bij de bron en bij de uitlaat behandeld:

  • gebruik van een zogenaamde Gasoline Particulate Filter om de emissie van roetdeeltjes terug te dringen (filterefficiency meer dan 75%),
  • een emissiesysteem dat in alle situaties nog efficiënter werkt door gebruik van hittebestendiger materialen, een betere temperatuurregeling en het invoeren van nieuwe katalysatortechnologieën,
  • betere verbranding dankzij een nieuwe generatie lambdasondes die zorgen voor een zeer nauwkeurige afstemming van de verhouding van het lucht/brandstofmengsel.

Naast het bieden van betere prestaties en kortere reactietijden is het brandstofverbruik met 4% gedaald vergeleken met de huidige 1.2 PureTech 130 S&S Euro 6.b door betere rendementen: cyclus met hoge mate van uitlaatgasrecirculatie, inspuitdruk verhoogt tot 250 bar, minder interne wrijving, nieuw ontwerp turbocompressoren.

Deze nieuwe 1.2 PureTech 130 S&S wordt in de nieuwe PEUGEOT 308 geleverd met een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze laatste is compleet digitaal ontworpen! Daardoor is de ontwerptijd aanzienlijk verkort en kon het gebruik door de consument maximaal worden gesimuleerd.

Behalve dat hij lichter is en een beter rendement biedt, is deze handgeschakelde 6-versnellingsbak net zo compact als een vergelijkbare handgeschakelde 5-versnellingsbak. Na veel werk aan de verbetering van de efficiency van ieder onderdeel, gaat schakelen nu soepeler en nauwkeuriger.

Eind 2017 zal deze nieuwe aandrijfgroep leverbaar zijn voor de nieuwe PEUGEOT 308.

Nieuwe Dieselmotor BlueHDi 130 S&S: compact, krachtig, efficiënt
De nieuwe PEUGEOT 308 is de eerste auto van de PSA Groep die wordt uitgerust met de nieuwe 1.5 BlueHDi 130 S&S. Net als de nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak is deze nieuwe 4 cilinder motor 100% digitaal ontworpen. Voor deze nieuwe aandrijfgroep werden bijna 200 nieuwe patenten aangevraagd door de PSA Groep.

‎Met prestaties die vergelijkbaar zijn met de motoren van een hoger gamma (2 liter motoren) heeft de nieuwe 1.5 BlueHDi 130 S&S 10 pk meer dan de 1.6 BlueHDi 120 S&S die hij vervangt. Het vermogen blijft in de hoge toerentallen behouden dankzij een nieuwe cilinderkop met 16 kleppen waardoor het rijgevoel dicht bij dat van een benzinemotor komt. Hij is niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger. Er wordt zo’n 4 tot 6% minder verbruikt in vergelijking met de 1.6 BlueHDi 120 S&S, dankzij een kleinere cilinderinhoud, een nieuwe, high efficiency compressor en een nieuw verbrandingssysteem met een gepatenteerde geometrie (geometrie van de zuigers van de PEUGEOT 908 die de 24 uur van Le Mans won).

Het emissiesysteem dat wordt ingewijd bij deze 1.5 BlueHDi 130 S&S is dusdanig geëvolueerd dat drie jaar eerder dan nodig al wordt voldaan aan de norm voor stikstofoxide (NOx) van 1,5 die pas in 2020 van kracht wordt. Ook dit systeem behandelt de emissie bij de bron en bij de uitlaat. Dankzij een innovatieve plaatsing en constructie is de efficiency van de behandeling van NOx verhoogd en wordt er minder brandstof verbruikt. Het emissiesysteem is compacter doordat de katalysator, de SCR (Selective Catalytic Reduction) en de SCR op FAP (roetfilter) bij elkaar zijn geplaatst als één geheel. Doordat ze zo dicht mogelijk bij de motor zijn geplaatst, vindt de nabehandeling sneller plaats. Doordat er geen additief meer wordt gebruikt voor het roetfilter zijn de gebruikskosten voor de klant lager en is het onderhoud voor de klant makkelijk gemaakt door de AdBlue® tank vlakbij de brandstoftank te plaatsen.

Automatische versnellingsbak EAT8 met Shift and Park by wire: ongekend in dit segment
Exclusief voor de nieuwe PEUGEOT 308 GT wordt de 2.0 BlueHDi 180 S&S Dieselmotor voortaan gekoppeld aan de nieuwe generatie automaten EAT8 die ontwikkeld werd in samenwerking met de Japanse specialist Aisin. Deze nieuwe automaat zorgt voor een beperking van het brandstofverbruik tot wel 7% in vergelijking met de EAT6 dankzij:

  • de overgang naar 8 versnellingen,
  • de verbetering van het rendement met de uitbreiding van de Stop & Start tot 20 km/h,
  • minder gewicht en een compacter geheel (tot 2 kg in vergelijking met de EAT6 bij eenzelfde omtrek).

Maar deze nieuwe automaat heeft veel meer te bieden dan 8 versnellingen. Tijdens het rijden valt het schakelcomfort meteen op dat mogelijk is gemaakt door een verbetering van de koppelomvorming tussen motor en versnellingsbak, door de overgang naar 8 versnellingen waardoor de toerentalsprong bij het schakelen wordt beperkt. In het dagelijkse verkeer biedt de soepele koppelomvormer veel rijcomfort bij het wegrijden en bij het in- en uitparkeren.

De nieuwe automaat Shift & Park by wire is gebruiksvriendelijk, intuïtief door de ergonomische elektrische bediening en schakelt moeiteloos. Met de standaard aanwezige schakelflippers op het stuur kan handmatig worden geschakeld zonder dat de automatische functie verloren gaat. Om veiligheidsredenen wordt de functie Park automatisch geactiveerd bij het uitzetten van de motor. De rijrichting wordt nu automatisch beheerd bij het gebruik van rijhulpsystemen Active parkeerhulp of Adaptieve Cruise Control met Stop-functie, zonder dat de bestuurder ook maar iets hoeft te doen.

308 GTi by PEUGEOT SPORT: compromisloos sportief
De nieuwe PEUGEOT 308 GTi biedt ultieme rijsensaties zonder dat dit ten koste gaat van efficiency of het comfort van de inzittenden.

De GTi versie heeft de nieuwe stijlelementen van de nieuwe PEUGEOT 308 en weerspiegelt sportiviteit en exclusiviteit zonder te opvallend te zijn: hij is 11 millimeter verlaagd en heeft een unieke voor- en achterkant. Het interieur is ook sportief met een speciaal stuur en specifieke kuipstoelen.

Met de geweldige 1.6 e-THP S&S met 270 pk blijft deze versie zeer netjes qua uitstoot van slechts 139 g/km, ofwel 6,0 l/100 km. Met een voor dit segment ongekend goede verhouding tussen gewicht en vermogen, slechts 4,46 kg/pk heeft de PEUGEOT 308 GTi slechts 6 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/h en 25,3 seconden om vanuit staande start 1000 m af te leggen.

De nieuwe PEUGEOT 308 GTi is uitgerust met een differentieel met beperkte slip van Torsen® en 19’’ wielen Carbone19 met Michelin Pilot Super Sport banden. Deze versie heeft voor schijfremmen met een diameter van 380 mm en roodgelakte remklauwen en PEUGEOT SPORT markering, en achter schijven met een diameter van 268 mm.

Exclusief voor de nieuwe PEUGEOT 308 GTi 270 is een nieuwe Coupe Franche kleur leverbaar die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert.

De nieuwe PEUGEOT 308 Berline en PEUGEOT 308 SW worden in de fabriek van Sochaux in Frankrijk geproduceerd.