Peugeot - Historie

Historie

Het merk Peugeot bestaat al meer dan 200 jaar. Weinig merken kunnen dat tegenwoordig zeggen.

Een sterke drang naar innovatie en een scherp oog voor design zijn een belangrijke basis voor het bestaansrecht van Peugeot. Het is een merk dat zich door 2 eeuwen heen steeds opnieuw heeft uitgevonden en een plek in de harten van velen heeft gewonnen. Hieronder vindt u beknopt de geschiedenis van Peugeot. Al zijn meer dan 200 jaar technische innovatie en passie voor design natuurlijk moeilijk te vangen in een paar regels.

De Peugeot-familie

Het jaar 1810 markeert het begin van 200 jaar Peugeot-innovatie. Jean-Pierre Peugeot laat zijn erfgenamen een stoffenververij, een oliemolen en een graanmolen na. Zijn twee zonen Jean-Pierre II en Jean-Frédéric richten de firma Peugeot Frères op. De graanmolen wordt omgebouwd tot een metaalgieterij, wat leidt tot talrijke innovaties: waaronder natuurlijk de beroemde, in 1840 ontworpen koffiemolen. Maar ook lintzagen, veren, parapluframes, enzovoort. In feite alles van staal en hout, twee grondstoffen die in overvloed te vinden zijn in het Oosten van Frankrijk. Dankzij diverse industriële samenwerkingsverbanden gaat geen enkele technische innovatie van die periode ongemerkt aan de firma voorbij. In 2010 werd het 200-jarig bestaan gevierd. Het nieuw ontworpen merkembleem, de Leeuw, past perfect bij de nieuwe slogan van het merk: ‘Motion & Emotion’. Op de salon van Genève toont Peugeot de 100% elektrische concept car EX1,. Bovendien zien de RCZ en iOn het levenslicht. Met de Peugeot 108, 208, 308 SW is het merk een vertrouwde verschijning in het moderne straatbeeld. Ook twee eeuwwisselingen later is industriële samenwerking nog altijd een belangrijke factor in de toonaangevende rol van Peugeot als autofabrikant die staat voor innovatie en diversiteit.

De Peugeot familie

.

Auto's

Peugeot - Automobielen

.

In 1889 verschijnt ‒ onder de bezielende leiding van Armand Peugeot ‒ de eerste automobiel met de naam Peugeot: de Serpollet-Peugeot, een stoomauto met drie wielen. Dan volgt de eerste vierwieler met benzinemotor van Peugeot: de Type 2. De Type 3 (1891) is de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld. In 1929 introduceert Peugeot de 201, wat de overgang van handgemaakte auto’s naar massaproductie betekent. Voor het eerst worden de driecijferige namen ingevoerd met dit model. Vijf jaar later brengt Peugeot de 401 en 601 Eclipse uit, voorzien van een wegklapbaar stalen dak. Peugeot zet de traditie van coupés en cabriolets na de oorlog voort: op de autosalon van Parijs in 1951 prijkt de 203 Cabriolet.
In 1960 ziet de 404 het levenslicht. Een zeer modern ogend model, als eerste auto leverbaar met directe benzine-inspuiting. Van de 504 (1968) rolden maar liefst 3.700.000 exemplaren de fabriek uit, terwijl in 1972 de 104 ’s werelds kleinste vierdeurs saloon was. Veel indruk maakten in 1997 de buitengewoon fraaie, door Pininfarina gecreëerde lijnen van de 406 coupé. Ook onze meer recente modellen, zoals de 108, 208, 308, 2008 en 3008 en 508 mogen zich vandaag de dag in de belangstelling van een groot publiek verheugen.

Tweewielers

Sinds de constructie van de vélocipède Grand Bi in 1882, de eerste Peugeot-fiets, zijn allerlei soorten rijwielen van het merk Peugeot verschenen: tandems, driewielers, racefietsen, motorfietsen, bromfietsen en scooters. Peugeot Scooters is al 113 jaar toonaangevend op het gebied van stadsmobiliteit in Europa en is daarmee de oudste fabrikant van gemotoriseerde tweewielers ter wereld. Vanaf 1898 zijn veel succesvolle motorfietsen vervaardigd. De eerste scooter van Peugeot, de S55, werd geïntroduceerd in 1953. Daarnaast werden in 1974 niet minder dan 550.000 bromfietsen verkocht. Waar het gaat om fietsen kan Peugeot Cycles terugkijken op grote successen in de wielersport ‒ met name in de Tour de France ‒ om zich nog beter te richten op de toekomst. Dit komt onder meer tot uiting in het gamma elektrische fietsen, dat staat voor de betrokkenheid van Peugeot bij een schoner milieu.

Peugeot -  Tweewielers

.

Bedrijfsauto's

Peugeot - Bedrijfsauto's

.

Vanaf het eerste begin profiteren diverse beroepsgroepen van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de bedrijfswagens van Peugeot. Reeds in 1895 verscheen Type 13, een breed inzetbare bestelbus. Vooral op het platteland werd vanaf 1938 gretig gebruikgemaakt van de modellen met huif van de 02-, 03- en 04-generatie. 1950 wordt gemarkeerd door de komst van de eerste voorwielaangedreven bestelauto met laadruimte zonder zijruiten. Peugeot heeft een naam hoog te houden als het gaat om bedrijfsauto’s. Iedere Peugeot bedrijfsauto is functioneel, zuinig en doordacht. Van de Bipper tot Partner, Expert en Boxer, een Peugeot is een verlengstuk voor iedere ondernemer.

Sport

In 1985 en 1986 wint Peugeot de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally, en Parijs-Dakar in 1987 t/m 1990 én 2016. In 2009 schrijft Peugeot Sport geschiedenis met een dubbele zege in de 24 Uur van Le Mans met de 908 HDi FAP, de bekroning op de passie van Peugeot voor de auto- en motorsport. In 2015 keert Peugeot terug in Dakar. Het eerste jaar is een leerjaar en in 2016 wint de Peugeot 2008 met machtsvertoon Dakar 2016. De leeuw is terug. Meer zeges volgen, waarmee Peugeot autosportgeschiedenis blijft schrijven en zijn klanten laat meeprofiteren van de opgedane knowhow. Peugeot is eveneens actief op het gebied van golf en tennis. Ook is het merk lokaal actief binnen de voetballerij.
De in 1928 door Peugeot opgerichte voetbalclub FC Sochaux-Montbéliard won in 1935 en 1938 de Franse landstitel en veroverde in 1937 en in 2007 de Coupe de France. Als officiële sponsor sinds veertien jaar van het Peugeot Frans Open en, tot 2003, van de Trophée Lancôme investeert Peugeot ook in de golfsport. In 2010 startte Peugeot met de Peugeot RCZ Cup. In 1989 werd Peugeot officiële sponsor en transporteur van de Open Franse Tenniskampioenschappen. En vanaf 1989 brengt Peugeot speciale Roland Garros-uitvoeringen van zijn modellen uit. Peugeot sponsort bovendien al sinds vijftien jaar het rugbyteam van Toulouse en kwam in 2011 met een gelimiteerde serie van de 207, de 207 Stade Toulousain.

Peugeot - Sport

.

Innovatie

Peugeot - innovatie

.

Door te focussen op research en development loopt Peugeot steeds vooruit op de wensen zoals die in deze tijd bestaan. Meer dan ooit is innovatie de sleutel tot succes. Zo is meer dan 200 jaar na zijn ontstaan het merk Peugeot nog altijd synoniem voor innovatie en diversiteit. Voorbeelden daarvan zijn de terugkeer van de GTi-uitvoeringen van de 208 en 308. Nieuwe modellen als de 2008 en 3008, voorzien van de meest vooruitstrevende technologieën. Maar ook de introductie van de 308 R HYbrid, een studiemodel dat de prestaties van een supercar levert. Daarnaast maakt het visionair concept van de Exalt indruk, evenals de auto-innovatie pur sang: de Peugeot Fractal.

Met een bagage van meer dan 200 jaar geschiedenis en innovatie gaat Peugeot vol vertrouwen de toekomst tegemoet, die nieuwe uitdagingen zal brengen in het kader van duurzame mobiliteit.