Historie

Ontdek de historie van Peugeot

terug
volgende
  • 1810

    • 1810 diapo

    Het begin van 200 jaar Peugeot-innovatie

    Jean-Pierre Peugeot, geboren in 1734, staat aan de basis van de industriële activiteiten van de familie Peugeot. Hij is wever van beroep en laat zijn erfgenamen een stoffenververij, een oliemolen en een graanmolen na. In het jaar 1810 richten zijn twee zonen Jean-Pierre II en Jean-Frédéric de firma Peugeot Frères op.

    De graanmolen, die het eigendom is van Jean-Frédéric, wordt omgebouwd tot een metaalgieterij. De familie Peugeot De industriële activiteiten van de familie Peugeot ontwikkelen zich op allerlei gebieden en brengen talrijke innovaties: natuurlijk de beroemde, in 1840 ontworpen koffiemolen, maar ook lintzagen, veren, parapluframes, enzovoort.

    Meer dan 200 jaar later staat het merk Peugeot nog altijd synoniem voor innovatie en diversiteit. Innovatie op het gebied van elektrische en hybrideauto's, met de introductie van de Peugeot iOn in 2010 en van de 3008 HYbrid4 in 2012. Diversiteit: Peugeot staat naast zijn auto's bekend om zijn scooters, fietsen en pepermolens, die wereldwijd het toonbeeld zijn van Franse innovatie en luxe.

  • 1889

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    country.common.next
    • 1889 diapo d
    • 1889 diapo c
    • 1889 diapo a
    • 1889 diapo b
    • 1889 diapo e

    Armand Peugeot, een Franse visie op de automobiel

    In 1889 toonde Armand Peugeot de eerste automobiel met de naam Peugeot: de Serpollet-Peugeot, een stoomauto met drie wielen die werd gebouwd in samenwerking met Léon Serpollet. In 1890 stapte Armand Peugeot over op benzine in plaats van stoom voor de eerste vierwieler met benzinemotor van Peugeot: de Type 2 met een Daimler-motor.

     

    Van stoom naar benzine, van recht stuur naar rond stuur, van houten wielen naar luchtbanden. Dankzij de industriële samenwerking met onder meer Serpollet, Daimler en Michelin gaat geen enkele technische innovatie van die periode aan Armand Peugeot voorbij. Ook twee eeuwwisselingen later is industriële samenwerking nog altijd een belangrijke factor in de toonaangevende rol van Peugeot als autofabrikant.

     

    Zo ontwikkelde Peugeot in samenwerking met Ford en BMW respectievelijk de HDi-dieselmotor met roetfilter en de THP- en VTi-motoren die niet alleen goede prestaties leveren, maar ook het milieu ontzien dankzij hun lage CO2-uitstoot. Via joint ventures met de Chinese fabrikanten Dongfeng en Chang'an verovert Peugeot belangrijke nieuwe markten.

     

    Peugeot blijft op die manier trouw aan het principe van Armand Peugeot om nieuwe markten te veroveren en de samenwerking aan te gaan met andere fabrikanten.

  • 1929

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    country.common.next
    • 1929 diapo b
    • 1929 diapo a
    • 1929 diapo c
    • 1929 diapo e
    • 1929 diapo d

    Peugeot 201, het begin van de massaproductie van auto's

    In 1929 introduceert Peugeot de 201, een auto in de 6 CV-klasse en de eerste Peugeot in de bekende cijferreeks met een nul in het midden, die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt voor de naamgeving van Peugeot-modellen. De in de fabriek van Sochaux-Montbéliard in serie geproduceerde 201 markeert voor Peugeot de overgang van handgemaakte auto's naar massaproductie. De succesvolle 201 werd in 1932 gevolgd door de 301 en in 1934 door de 401 en 601, en staat daarmee aan de basis van een compleet nieuwe serie Peugeot-modellen. Nog voor de Tweede Wereldoorlog maken de 401, 301 en 201 plaats voor de 402 in 1935, de 302 in 1936 en de 202 in 1938.

    Een naam met de nul in het midden en een compleet en altijd up-to-date modellengamma dat perfect aansluit op de snel veranderende verwachtingen van de consument: aan deze kernwaarden, die hun oorsprong vinden in de jaren 30 van de vorige eeuw, is het huidige succes van het merk Peugeot te danken.

    In 2011 bestaat het Peugeot-gamma uit onder meer twee afstammelingen van de 201: de Peugeot 206+ en de Peugeot 207 die in het voorjaar van 2012 zullen worden vervangen door de Peugeot 208. De Peugeot 208 completeert de generatie 08-modellen, die verder bestaat uit de 308, 308 SW, 308 CC, 508 en 508 SW.

    De 1007 was de eerste Peugeot met een dubbele nul in het midden, die Peugeot sindsdien gebruikt voor speciale modellen zoals de SUV 4007, de crossover 3008 en de monospace 5008. Het Peugeot-gamma wordt in 2012 verder uitgebreid met twee innovatieve hybrideauto's met één of twee nullen in het midden: de 508 RXH en de 3008 HYbrid4.

  • 1953

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    country.common.next
    • 1953 diapo c
    • 1953 diapo b
    • 1953 diapo a
    • 1953 diapo d
    • 1953 diapo e

    Introductie van de eerste scooter van Peugeot, de S55

    Sinds de constructie van de vélocipède Grand Bi in 1882, de eerste Peugeot-fiets, zijn allerlei soorten rijwielen van het merk Peugeot verschenen: tandems, driewielers, racefietsen, motorfietsen, bromfietsen en scooters. Peugeot Scooters is al 113 jaar toonaangevend op het gebied van stadsmobiliteit in Europa en is daarmee de oudste fabrikant van gemotoriseerde tweewielers ter wereld.

     

    De basis hiervoor werd gelegd in de fabriek van Beaulieu in de Franse regio Franche-Comté, waar vanaf 1898 veel succesvolle motorfietsen zijn vervaardigd. De eerste scooter van Peugeot, de S55, wordt geïntroduceerd in 1953. Peugeot heeft ook naam gemaakt als succesvolle bromfietsfabrikant, met in 1974 een recordverkoop van 550.000 bromfietsen waarvan de meeste van het legendarische type 103, dat in 2011 zijn 40-jarige jubileum viert. Als toonaangevende fabrikant van gemotoriseerde tweewielers blijft Peugeot het gamma uitbreiden met revolutionaire modellen, zoals in 1982 de 80 cc SC/SX, de eerste scooter met kunststof body, de Scoot'Elec, een van de eerste elektrische scooters in 1995, de Elystar, in 2002 de eerste scooter met ABS, en de op de autowereld geïnspireerde 125 tot 500 cc Grand Tour scooters Peugeot Satelisen Géopolis in 2006.

     

    Peugeot Motocycles wordt in 2010 Peugeot Scooters en verkoopt sinds dat jaar zijn producten ook op de Chinese markt. In 2011 zorgt Peugeot Scooters opnieuw voor een revolutie in de wereld van de stadsmobiliteit dankzij de introductie van de scooter e-Vivacity,, een 100% elektrische scooter van de nieuwe generatie, en het als wereldprimeur op de 69e internationale motorbeurs in Milaan getoonde prototype van een driewielige scooter: de Peugeot Metropolis Project 400i. Deze twee nieuwe modellen zijn een aanvulling op het toch al complete gamma van 20 modellen met een cilinderinhoud van 50 tot 500 cc.

     

    Tegenwoordig kunt u via de mobiliteitsservice Mu by Peugeot een Peugeot scooter huren, voor een week of voor een weekend.

  • 1962

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    country.common.next
    • 1962 diapo b
    • 1962 diapo c
    • 1962 diapo d
    • 1962 diapo a

    Van de 404 Cabriolet tot de RCZ: elegantie in de stijl van Peugeot

    Peugeot is de eerste fabrikant die coupé-cabriolet uitvoeringen van zijn modellen op de markt bracht.In 1934 brengt Peugeot de 401 en 601 Eclipse uit, die naar een ontwerp van de stylist Georges Paulin zijn voorzien van een wegklapbaar stalen dak.Peugeot zet de traditie van coupés en cabriolets na de oorlog voort: op de autosalon van Parijs in 1951 prijkt de 203 Cabriolet en in 1962 gaan de coupé- en cabrioletuitvoeringen van de 404 in productie. De door Pininfarina ontworpen 404 Cabriolet behoort tot de fraaiste Franse auto's uit de jaren zestig. Vandaag de dag is hij nog zeer gewild bij verzamelaars.

     

     

    In 2011 houdt Peugeot de traditie van de coupés in ere met de 207 CC, de 308 CC en natuurlijk de in het voorjaar van 2010 gepresenteerde Peugeot RCZ. Sinds de introductie zijn er van de sportieve coupé RCZ al meer dan 30.000 exemplaren verkocht in Europa. Hij is in 80 landen leverbaar.

  • 1977

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    country.common.next
    • imagevelo1
    • imagevelo2
    • imagevelo3
    • imagevelo4
    • imagevelo5

    Het Peugeot-team zegeviert voor de tiende maal in de Ronde van Frankrijk

    In 1977 wint het Peugeot-team voor de tiende en laatste keer de Ronde van Frankrijk met kopman Bernard Thévenet. Dit recordaantal zeges is tot op de dag van vandaag niet geëvenaard en heeft ervoor gezorgd dat de naam Peugeot nog altijd een legendarische klank heeft in de wereld van de wielersport. Hiervoor werd reeds in 1886 de basis gelegd met de serieproductie van de Grand Bi en later, onder leiding van Armand Peugeot, van fietsen met kettingaandrijving. In 1904 wint Peugeot zijn eerste Ronde van Frankrijk met Louis Trousselier, de eerste van een reeks legendarische zeges in een van de zwaarste sportieve beproevingen ter wereld.

     

    Het in september 2011 door Peugeot Cycles geïntroduceerde gamma LEGEND doet, voorzien van moderne techniek, de legendarische modellen uit de Ronde van Frankrijk herleven.

     

    Maar Peugeot Cycles blikt slechts terug op de geschiedenis van de fiets om zich nog beter te richten op de toekomst. Peugeot Cycles innoveert en spreekt tot de verbeelding met nieuwe, moderne sportieve fietsen, zoals met de nieuwe modellen ALLURE en RS. Vandaag de dag staat de fiets centraal in de betrokkenheid van Peugeot bij een schoner milieu. Een goed voorbeeld daarvan is de elektrische fiets E-bike. In de fiets komt ook het nieuwe design van Peugeot tot uitdrukking. Met het gamma DESIGN LAB en de in een beperkte oplage op de markt gebrachte revolutionaire DL121 bewijst Peugeot Cycles dat een terugblik op de fietshistorie nuttig kan zijn om de toekomst gestalte te geven.

  • De Peugeot 205, een sterk nummer

    In 1983 lanceert Peugeot de 205, in 1984 gevolgd door de legendarische GTI. Met de 205 Turbo 16 wint Peugeot twee keer de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally, in 1985 en 1986. Van de Peugeot 205 zijn meer dan 5 miljoen exemplaren geproduceerd. In 1998 werd hij opgevolgd door de Peugeot 206, die, met een productie van 6,5 miljoen exemplaren, het record van de 205 brak.

    Dankzij het commerciële succes van de 205 en de 206 heeft Peugeot zijn industriële activiteiten naar meerdere landen kunnen uitbreiden. In 1998 tekende Peugeot een akkoord met de staat Rio de Janeiro in Brazilië voor de bouw van een fabriek in Porto Real, waar in december 2010 de productie van de 206 is gestart. De in 2006 geïntroduceerde Peugeot 207 wordt vanaf 2007 de best verkochte auto in Europa.

    De success story van het merk Peugeot in de 2-serie wordt in 2012 vervolgd met de introductie van de nieuwe Peugeot 208. Met de 208 wordt een succesvolle reeks (205, 206, 207) voortgezet, maar wordt gelijktijdig het concept van de stadsauto volledig herzien. De nieuwe 208 is een exponent van de nieuwe generatie Peugeots: een nieuwe voorzijde met "zwevende" grille, een uitermate ergonomische cockpit met een modern touchscreen en een lage CO2-uitstoot (87 g/km met een dieselmotor en 99 g/km met een benzinemotor). De 208 heeft alles in zich om net als zijn illustere voorganger een sterk nummer te worden.

  • Peugeot zet zich in voor de bescherming van het milieu

    In 1999 introduceert Peugeot de 607 die leverbaar wordt met een HDi-dieselmotor met roetfilter (FAP). Een wereldprimeur. Het roetfilter is een zelfreinigend systeem dat de uitstoot van roetdeeltjes door dieselmotoren met 99,9% vermindert. Het roetfilter is tegenwoordig standaard bij de meeste HDi-motoren van Peugeot. Samen met de voordelen van de HDi-technologie draagt het roetfilter bij tot een beter milieu.

    In hetzelfde jaar start Peugeot in Brazilië het koolstofbufferproject in samenwerking met het Office National des Forêts (ONF) en een Frans-Braziliaanse non-gouvernementele organisatie. Dit project is erop gericht het broeikaseffect terug te dringen. Na ruim tien jaar kunnen we stellen dat dit project een groot succes is: er zijn 2 miljoen bomen aangeplant, goed voor een netto opname van 111.000 ton CO2.

    Peugeot gaat ook de komende jaren verder met het ontwikkelen van nieuwe technologie om de CO2-uitstoot te verminderen. In 2011 introduceert Peugeot de microhybridetechnologie e-HDi** in combinatie met het Stop & Start-systeem* van de nieuwe generatie. Na de Peugeot 508 zullen ook andere modellen van deze nieuwe technologie worden voorzien: de 308, de Partner Tepee, de 3008 en de 5008. Vanaf 2012 zal 30% van de Peugeot-modellen met HDi-motor zijn voorzien van de microhybridetechnologie e-HDi. Peugeot heeft een ambitieus doel voor ogen: in 2013 moet de miljoenste auto met e-HDi-technologie verkocht zijn.

    *Stop & Start: systeem dat automatisch de motor afzet en weer start. **De e-HDi-technologie zorgt ten opzichte van een conventionele auto voor een 15% lager brandstofverbruik in druk stadsverkeer. Daarnaast wordt de motor 40% sneller gestart dan bij een systeem met versterkte startmotor.

  • 2009

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    country.common.next
    • 2009 diapo c
    • 2009 diapo g
    • 2009 diapo a
    • 2009 diapo f
    • 2009 diapo e
    • 2009 diapo d
    • 2009 diapo b

    Historische dubbele zege in de 24 uur van Le Mans

    In 2009 schrijft Peugeot Sport geschiedenis met een dubbele zege in de 24 uur van Le Mans met de 908 HDi FAP. Deze overwinning is de bekroning op de passie van Peugeot voor de auto- en motorsport: rally, rally-raid, racerij en endurance. In 1985 en 1986 wint Peugeot de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally, met de 205 Turbo 16. Peugeot wint de rally Parijs-Dakar in 1987 en 1988 met de 205 T16 en herhaalt dit in 1989 en 1990 met de 405 T16. In november 2011 triomfeert Peugeot opnieuw met de 908 HDi FAP door het ILMC-kampioenschap te winnen en dit kampioenschap te besluiten met een prachtige dubbele zege op het circuit van Zhuhai in China. Peugeot blijft autosportgeschiedenis schrijven en laat zijn klanten meeprofiteren van de innovaties door de technische knowhow uit de rally- en racewereld in productiemodellen te verwerken.

     

    Peugeot is eveneens actief op het gebied van voetbal, golf, tennis en rugby. De in 1928 door Peugeot opgerichte voetbalclub FC Sochaux-Montbéliard, waarvan het merk de enige aandeelhouder is, won in 1935 en 1938 de Franse landstitel en veroverde in 1937 en, enkele jaren terug, in 2007 de Coupe de France. Als officiële sponsor sinds 14 jaar van het Peugeot Frans Open en, tot 2003, van de Trophée Lancôme investeert Peugeot in de golfsport. In 2010 start Peugeot met de Peugeot RCZ Cup.

     

    In 1989 wordt Peugeot officiële sponsor en transporteur van de Open Franse tenniskampioenschappen. Vanaf 1989 brengt Peugeot speciale Roland Garros-uitvoeringen van zijn modellen uit, bijvoorbeeld van de 205 en de huidige 207 CC en 308 CC.

     

    Peugeot sponsort bovendien al sinds 15 jaar het rugbyteam van Toulouse en komt in november 2011 met een gelimiteerde serie van de 207, de 207 Stade Toulousain.

  • 2010

    country.common.previous
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    country.common.next
    • 2010 diapo f
    • 2010 diapo c
    • 2010 diapo d
    • 2010 diapo g
    • 2010 diapo b
    • 2010 diapo e
    • 2010 diapo a

    200 jaar Peugeot

    In 2010 wordt ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het merk Peugeot het beroemde merkembleem, de Leeuw, opnieuw gestileerd. De Peugeot-designers maken hem strakker en dynamischer dankzij een nieuwe postuur en een nieuwe beweging. Deze nieuwe leeuw past perfect bij de nieuwe slogan van het merk "Motion & Emotion"! Bij zijn 200-jarige jubileum blikt Peugeot vooruit op de toekomst: op de salon van Genève van 2010 toont Peugeot de concept car EX1, een 100% elektrische auto die diverse wereldrecords op het gebied van acceleratie vanuit stilstand heeft gebroken.

     

    Om het 200-jarig bestaan te vieren introduceert Peugeot bovendien de sportcoupé RCZ en de iOn, een innovatieve 100% elektrische stadsauto. Peugeot versterkt zijn internationale concurrentiepositie dankzij de introductie van de 408 in China en Zuid-Amerika en de Hoggar in Brazilië. Peugeot breidt niet alleen zijn modellengamma uit, maar ook zijn serviceaanbod. Sinds 2010 biedt Mu By Peugeot in de belangrijkste Europese steden de mogelijkheid door de week of in het weekend een auto, scooter, fiets of accessoires te huren.

     

    Met een bagage van 200 jaar geschiedenis en innovatie gaat Peugeot vol vertrouwen de toekomst tegemoet, die nieuwe uitdagingen zal brengen in het kader van duurzame mobiliteit. Na de introductie van de 508 in 2011 bereidt Peugeot zich voor op nieuwe uitdagingen in 2012, met de komst van de 208, de 3008 HYbrid4, de 508 RXH en de 4008.