SKIP TO CONTENT

DE PEUGEOT 9X8: BEGONNEN ALS DIGITAAL PROJECT

Nog voordat hij het circuit op ging voor zijn pre-homologatie tests, begon de Peugeot 9X8 Hypercar zijn bestaan als een digitaal project van 51,1 GB, in totaal 15.267 bestanden die op een harde schijf waren opgeslagen. Hierdoor zijn de designers van Peugeot Sport in staat geweest het baanbrekende ontwerp van de Peugeot 9X8 Hypercar – die in vergelijking tot zijn concurrenten geen achtervleugel heeft – te visualiseren en valideren nog voordat er ook maar één onderdeel geproduceerd was.

 

Moderne digitale software maakt het mogelijk om diepgaande technologische studies uit te voeren en tegelijkertijd veel geld, tijd en middelen te besparen. De Peugeot 9X8 Hypercar leefde eerst – voordat hij ook maar een wiel op de weg had gezet – een volledig digitaal bestaan. De teams van Peugeot Sport hebben twee jaar besteed aan het modelleren en simuleren van de digitale 9X8 Hypercar. Hierbij maakten ze gebruik van zowel bestaande software – waar nodig aangepast aan de specifieke vereisten van het project – als computerprogramma’s die volledig in eigen beheer werden ontwikkeld.

 

“Een van onze sterke punten is dat we zelf de tools kunnen creëren voor het ontwerp van de componenten die we nodig hebben”, vertelt François Coudrain, Powertrain Director van het FIA World Endurance Championship (WEC) programma binnen Peugeot Sport.

Vindingrijkheid geboren uit digitale innovatie

Bij het digitale project van de Peugeot 9X8 waren enkele tientallen medewerkers betrokken, van computerexperts tot race-ingenieurs, allemaal gefocust op dat ene doel: de productie van de ultieme langeafstandsracer. Om het best mogelijke resultaat te behalen, volgt de afdeling Engineering van Peugeot Sport altijd dezelfde procedure:
 

  • Nauwkeurig doornemen van het reglement om absoluut helder te krijgen van wat wel en niet mag, maar vooral om een beeld te krijgen van alle mogelijkheden.
  • Opstellen van de ontwerpopdracht, waarbij de prestatiedoelstellingen en de eisen met betrekking tot het reglement worden bepaald en vastgelegd. Deze taak wordt vervolgens onderverdeeld in een aantal onderling gerelateerde specificatiedocumenten.
  • Formuleren van de ontwerpideeën: op basis van de hoofdopdracht visualiseren de ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de creatie van de auto verschillende concepten. Dit is waar de vindingrijkheid van de ingenieurs van Peugeot Sport – evenals die van de Style PEUGEOT-ontwerpers die vanaf het begin bij het 9X8-project zijn betrokken – echt tot zijn recht komt. Een kanttekening hierbij is dat digitale technologie nooit de menselijke creativiteit kan vervangen. Een programma als dat van de Peugeot 9X8 is in de eerste plaats een enorme menselijke inspanning. De meest veelbelovende digitale concepten worden bewaard waarna hun pluspunten worden geëvalueerd om uiteindelijk één winnaar te kiezen.
  • Het uitvoeren van CFD-simulatie (Computational Fluid Dynamics): CFD-simulatie wordt vaker gebruikt in aerodynamica en dient als referentie van hoe vloeistof stroomt. Hierbij wordt rekening gehouden met fysische of chemische effecten zoals turbulentie en thermische effecten.

 

“Met behulp van onze software kunnen we in een breed scala aan afmetingen, vormen en materialen voorzien en werken aan het gewicht van de auto in overeenstemming met de technische voorschriften”, zegt François Coudrain. “Bovendien zijn we – net als bij de keuze voor het basisconcept – in staat een puur digitale benadering te kiezen voor het testen van systemen en componenten. Ook kunnen we een groot aantal oplossingen beoordelen die in de echte wereld onmogelijk te realiseren zijn. Voordat we het circuit op gingen, was onze Hypercar lange tijd een project dat op een harde schijf was opgeslagen. Hierbij vertegenwoordigde elk van de 15.267 bestanden een onderdeel!”

 

“Er is nog iets dat ik onder de aandacht wil brengen: kunstmatige intelligentie is van onschatbare waarde voor het ontleden van de enorme hoeveelheid gegevens die in een raceauto te vinden is”, voegt Jean-Marc Finot, Director van Stellantis Motorsport, toe. “Onze ‘big data’-verwerkingstoepassingen stellen ons in staat om een groot aantal hypothesen te simuleren. Dit helpt ons om te zien of we het ontwerp van bepaalde onderdelen moeten aanpassen om aan onze streefwaarden te voldoen. Pas als we met een volledig digitale raceauto de eigenschappen en nagebootste prestaties in verschillende omgevingen hebben gedefinieerd, beginnen met de productie van de fysieke onderdelen.”

Van kabeldoorsneden tot drone-motoren

Sommige data kunnen worden verzameld zonder enig onderzoek naar materiaalsoort, vorm of aantal onderdelen. De carrosserie is bijvoorbeeld altijd van carbon, de motor van aluminium en er zijn altijd vier wielen aanwezig. Digitale tools gebruiken we voor het berekenen van de afmetingen en het simuleren van de werking van essentiële componenten.

 

De ingenieurs van de Peugeot 9X8 Hypercar – die is uitgerust met een drievoudig elektrisch systeem: een 900V-batterij met 48V- en 12V-componenten – konden met behulp van digitale technologie de elektromagnetische omgeving volledig begrijpen en zo sleutelen aan de optimale afmetingen voor de kabelbomen. Om het risico op interferentie (storing) te minimaliseren, was het noodzakelijk om een nauwe relatie tot stand te brengen tussen de fysieke componenten en de software. Dit was een ingrijpende klus die alleen met behulp van digitale technologie kon worden uitgevoerd. Op deze manier stelde het team vast dat het beter was om kleinere kabelbomen met 48V in plaats van 12V te gebruiken. Dit bespaart ruimte en gewicht en verbetert de compatibiliteit tussen de fysieke kabelbomen en de calculators/computers.

 

Andere componenten – uit de magazijnen van Stellantis Sport of afgeleid van massaproducten – werken juist heel goed zonder dat ze op enigerlei wijze hoeven te worden gewijzigd, een benadering waar boekhouders ook blij van worden! Bepaalde 48V-motoren die in de 9X8 gebruikt worden, komen bijvoorbeeld rechtstreeks van drones. Het mag vanzelfsprekend heten dat de effectiviteit in de auto hiervan werd gesimuleerd en gevalideerd met behulp van speciale software. Ze vereisten echter geen structurele aanpassingen.

 

Digitale simulaties maken ook maatwerk mogelijk. Bijvoorbeeld met betrekking tot welk materiaal rond de uitlaatopeningen moest worden gebruikt. Juist hier is er ontzettend veel hitte en simulaties toonden aan dat hier de koolstofcarrosserie beschermd of zelfs vervangen moest worden door aluminium of titanium. De ontwerp-opdracht vestigde al de aandacht hierop maar simulaties bevestigden dit en vervolgens gebeurde dat nog een keer door de reallife testsessies.

 

Na de digitale ontwikkeling van de Peugeot 9X8 vormde de harde schijf met alle technische gegevens de basis voor het eerste 1:1 schaalmodel voor tests in de windtunnel en vervolgens voor de fysieke raceauto waarvan de verdere voortdurende ontwikkeling plaatsvindt op het circuit.