PEUGEOT - OVERSTAPPEN NAAR ELEKTRISCH RIJDEN

Elektrisch rijden bij Peugeot - Overstappen naar elektrisch rijden

Overstappen naar elektrisch rijden

Overstappen naar elektrisch rijden kan interessant zijn voor u. Er zijn steeds meer elektrische auto’s verkrijgbaar en de oplaadmogelijkheden worden groter. Hieronder vertellen we wat u echt moet weten voordat u overstapt.

De rijervaring
U heeft vast wel eens een elektrische auto zien rijden. Maar wat maakt een elektrische auto speciaal en hoe werkt het? Hier behandelen we deze vragen. Om te beginnen heeft elke elektrische auto een automaat. Schakelen is daarom niet meer nodig. Daarnaast maakt de elektromotor vrijwel geen geluid en het is alleen nog het banden- en windgeruis wat u hoort. Zeker bij lage snelheid is de auto geruisloos. Tot slot: de snelheid. U heeft meteen maximale koppel ter beschikking en vliegt weg bij het stoplicht.

De actieradius
Hoe ver kunt u met een elektrische auto rijden? Dat verschilt per model en de omstandigheden. Hoe ver een elektrische auto kan rijden, is bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de capaciteit van zijn accu. De rijstijl en weeromstandigheden hebben ook veel invloed op het rijbereik. De meeste elektrische auto’s kunnen minimaal 250 kilometer ver rijden. De Peugeot e-208 en Peugeot e-2008 SUV hebben een bereik van respectievelijk 340km en 310 km (WLTP).

Het laden
De meeste elektrische auto’s zijn op drie manieren op te laden. Via een generiek stopcontact, een oplaadpaal of een snellaadstation. Oplaadpalen komen het meest voor en staan vaak bij supermarkten, restaurants of parkeergarages. Ook kunt u op aanvraag een oplaadpuntl bij u thuis laten installeren. De oplaadtijd hangt af van de grootte van de accu en het vermogen die de elektrische auto kan laden. De accu van een volledig elektrische auto wordt bij een snellaadstation in een half uur opgeladen tot 80 procent. Voor deze stations en laadpalen is een laadpas nodig.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Peugeot 3008 GT HYBRID4

De kosten
De aanschafwaarde van een elektrische auto ligt iets hoger dan bij een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Omdat de prijs voor een accu daalt worden ze wel steeds goedkoper. Zakelijk gezien geniet u in Nederland in momenteel van de aantrekkelijke vier procent bijtelling voor volledige elektrisch auto’s – mits onder de 50.000 euro. Vanaf 2020 zal dit veranderen naar acht procent bijtelling, mits onder de 45.000 euro. Ook zijn ze vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Verder is een elektrische auto 35% goedkoper in onderhoud (bron: ANWB) en kost het opladen (0,22 tot 0,59 euro per kWh) een paar euro per keer.

Het milieu
De milieuvriendelijkheid is vaak een grote drijfveer om een elektrische auto te kopen. Als de auto gebruikt maakt van 100 procent groene stroom, stoot hij geen schadelijke stoffen uit. En zelfs bij grijze stroom is hij nog altijd 40 procent schoner dan een auto die op benzine rijdt.

Het aanbod
Er worden steeds meer elektrische auto’s aangeboden. Veel automerken maken de overstap naar een volledig elektrische aandrijving en kondigen nieuwe elektrische en-of hybride modellen aan in elk segment.