Peugeot stoelen: bijzondere historie

PEUGEOT stoelen: van eenvoud naar hypermodern

PEUGEOT stoelen: van eenvoud naar hypermodern

Competitie bij ontwikkelingen speelt een belangrijke rol binnen de auto-industrie. En die richt zich ook op het interieur dat voor veel klanten immers een belangrijke rol speelt bij hun keuze. PEUGEOT heeft met de i-Cockpit® in bijna alle modellen gezorgd voor een revolutie in interieurdesign. Aan het ontwerp van de stoelen wordt evenveel aandacht besteed, waardoor die steeds complexer en technologischer zijn geworden. Stoelen moeten opgewassen zijn tegen diverse en zware dagelijkse belastingen. Ze moeten beantwoorden aan uiteenlopende verwachtingen: indruk maken met een gedistingeerd uiterlijk en ook veiligheid en comfort bieden aan een grote diversiteit aan inzittenden wereldwijd.

Een stukje historie
In de jaren zestig zijn met autostoelen belangrijke technologische mijlpalen gevestigd. In 1955 werd de verstelbare stoel (rugleuning, hoogte etc) gemeengoed. PEUGEOT introduceerde ook de slaapstand voor de stoelen in het toenmalige vlaggenschip: de 403.

Een voorziening voor een betere instap achterin was voor het eerst te zien bij commerciële voertuigen in 1957. Andere innovatieve oplossingen zijn van recentere datum, zoals de in de verhouding tweederde, eenderde neerklapbare achterbank (Peugeot 306 bijvoorbeeld) of een derde zitrij van opklapbare stoelen helemaal achterin (Peugeot 5008).

Begin 2007 heeft PEUGEOT, bij de lancering van het nieuwe EMP2-platform, de kans gegrepen om versterkingen aan te brengen in het frame van de voorstoelen. Het betreft een modulaire kruiselingse versteviging, die is te vinden bij de eerste generatie van de Peugeot 308 uit 2014. Het frame maakt de stoelen lichter, meer technologisch en minder kostbaar, terwijl veiligheid en comfort ook toenemen. Dit frame is ook gebruikt voor het CMP-platform en in productie genomen in Europa, China en Latijns-Amerika.

Meest uiteenlopende verwachtingen wereldwijd
Stoelen vormen nu een wezenlijk onderdeel in alle modellen van PEUGEOT. Dat brengt een sterke commerciële uitdaging met zich mee doordat de kostprijzen tot enkele duizenden euro’s kunnen oplopen. Een stoel is opgebouwd uit 150 componenten en daarnaast zijn er ook nog verschillen in stoelsamenstelling voor de bestuurder, en de passagiers voorin en achterin (achterbank).

De stoelen moeten beantwoorden aan zwaar en divers dagelijks gebruik:

  • Weerstand (verschillen in lichaamsbouw en gewicht van de persoon);
  • Slijtage (een stoel slijt door er duizenden keren op te gaan zitten gedurende een reeks van jaren of zelfs decennia);
  • Temperatuur (in de auto kan het zeer koud of heel heet worden).

Wereldwijd zijn er grote geografische verschillen in de beleving van zitcomfort:

  • In Europa is een focus op comfort voorin. Klanten willen stoelen die aansluiten bij lichaamspostuur, zijdelingse steun bieden en vermoeidheid voorkomen bij langere ritten. De achterbank moet bij voorkeur neerklapbaar zijn.
  • In China geven klanten een voorkeur aan comfort voorin en een zacht aanvoelende achterbank met minder zijdelingse steun.

Voor de hogere segmenten komen daar verwachtingen omtrent uitrusting en accessoires op de achterbank bij.

  • In Zuid-Amerika letten klanten op optimale demping van trillingen en comfort bij de zitplaatsen voor- en achterin.

Merk DNA als visueel en zintuigelijk aspect
Uit het oogpunt van de consument bezien moeten stoelen aan drie essentiële functies voldoen: “Positie, Plezier en Protectie”.

Ze dragen in belangrijke mate bij aan de voertuigtypologie, die elk merk kenmerkt. Sinds 2013 hebben de merken binnen de Groupe PSA een eigen strategie bepaald waarin duidelijk het DNA van elk merk tot uiting komt. De klant moet dat direct kunnen identificeren zodra hij of zij op de stoel gaat zitten.

Voor het merk PEUGEOT ervaart de consument de stoelen als dynamisch en verticaal met stevige support.

De stoelen van morgen: modieus en zeer behaaglijk
De autostoelen van de toekomst zullen in toenemende mate worden beïnvloed door modetrends bij kleding. Dat geldt met name voor kleuren en materialen.

Behaaglijkheid is evenzeer een aandachtsveld voor designers. Recente innovaties zijn de integratie van luchtkamers in de schuimvulling om de stoelen aan te passen op de lichaamsbouw van de passagiers. Peugeot biedt voor veel modellen een rugmassagesysteem als optie. Klanten waarderen de ontspannende werking en stimulering van de rugspieren.

In het komende tijdperk van autonoom rijden zullen stoelen meer dan ooit centraal staan in het interieurdesign. Een hoge mate van aanpassen op het passagierscompartiment moet mogelijk zijn, zoals dat is voorgesteld in de e-LEGEND concept car. Inzittenden krijgen talrijke mogelijkheden om de tijd in de auto in te vullen met relax momenten Composiete materialen zullen straks ook meer en meer de metalen frames van de stoelen overbodig maken en zorgen voor meer verfijning en het scheppen van ruimte in het passagierscompartiment.

De bijzondere historie van de stoelen van PEUGEOT is duidelijk nog niet voorbij!