Concept 508 Peugeot Sport Engineered - Neo-Performance

Concept 508 Peugeot Sport Engineered

Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED

NEO-PERFORMANCE

18 oktober 2018 kondigde PEUGEOT SPORT aan een range van high-performance geëlektrificeerde sportauto's voor serieproductie te gaan ontwikkelen. Op de Geneva Motorshow 2019 beleeft nu de geëlektrificeerde Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED zijn wereldpremière, de voorbode van deze nieuwe range producten.

#UNBORING THE FUTURE is de allesbehalve saaie belofte van de toekomst aan boord van een PEUGEOT. En omdat een elektrische motor ook synoniem staat voor puur plezier, leek het vanzelfsprekend om een high-performance range te ontwikkelen. De ontwikkeling van de Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED werd toevertrouwd aan de expertise van de ingenieurs van PEUGEOT SPORT en is afgeleid van de radicale berline PEUGEOT 508 HYBRID. Deze high performance/low emission concept levert buitengewone prestaties, niet eerder gezien bij een PEUGEOT, en oogt strak en atletisch.

“Elektrificatie vormt een geweldige kans om nieuwe rijsensaties te ontwikkelen. We creëren een neo-performance: nieuwe energieën, nieuwe prestaties, nieuwe gebieden, nieuwe uitdagingen ... Puur rijplezier voor 49g CO2/km! “
Jean-Philippe IMPARATO, CEO PEUGEOT

PEUGEOT SPORT INSIDE
PEUGEOT biedt al een uitstekend prestatieniveau met de GT of GTI versies en straks met de HYBRID en de HYBRID4. De Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED gaat nog verder en vormt de voorbode van een nieuwe range high-performance, geëlektrificeerde producten.

Met deze strategie bewijst PEUGEOT dat elektriciteit de basis is voor een intelligente neo-performance die power en efficiency combineert.

Het ontwikkelen van deze range werd toevertrouwd aan het team van PEUGEOT SPORT, dat met het ontwerpen van sportmodellen al vele malen een bijdrage leverde aan het PEUGEOT gamma.

PEUGEOT SPORT staat inmiddels bekend om zijn prestaties in de internationale competitie op hoog niveau maar ook wedstrijden met klanten, en waar met name de 908 en de 3008 DKR zegevierden bij respectievelijk de 24 uur van Le Mans en de rally van Dakar. Overwinningen werden eveneens behaald met de 208 R2, de 308 Racing-Cup en 308 TCR.

Ook in het straatbeeld komt deze knowhow terug met de door PEUGEOT SPORT ontwikkelde PEUGEOT RCZ-R (2013), 208 GTi 30th (2014) en 308 GTi by PEUGEOT SPORT (2015).

Voor de nieuwe Concept gebruikte PEUGEOT SPORT de ervaring die is opgedaan bij twee geëlektrificeerde concept cars die ze eerder ontwikkelden:

  • De ultra-efficiënte 208 HYbrid FE (2013) liet GTI-waardige prestaties zien met een uitstoot en verbruik lager dan die van de destijds kleinste verbrandingsmotor. Talrijke verbeteringen leidden tot een uitstoot van 46 g CO2/km zonder dat dit afbreuk deed aan de prestaties met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 8 seconden,
  • de 308 R Hybrid Concept (2015) laat geweldige prestaties zien met zijn totale vermogen van 500 pk, 730 Nm koppel en een acceleratie van 0 tot 100km/h in 4 seconden.

De Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED gebruikt deze verworvenheden en daarnaast ook de nieuwste technologieën ten behoeve van efficiënte prestaties en unieke rijsensaties.

Concept 508 Peugeot Sport Engineered

Technologisch vermogen
De ingenieurs van PEUGEOT SPORT hebben drie motoren (PureTech 200, een elektrische motor met 110 pk voorin en met 200 pk achterin), twee energieën en vier aangedreven wielen gecombineerd en dit heeft geleid tot een spectaculair acceleratievermogen met een maximaal koppel van 500 Nm. Deze karakteristieken zorgen ervoor dat de prestaties van de Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED het niveau hebben van een auto met een verbrandingsmotor met 400 pk:

  • 0 tot 100km/h: 4.3 sec
  • 400 m rechtuit: 12.5 sec
  • 1000 m rechtuit: 23.2 sec
  • 80-120 km/h: 2.5 sec
  • 80-180 km/h: 9.3 sec
  • Topsnelheid: 250 km/h

Deze prestaties gaan gepaard met een uitstoot van slechts 49 g/km de CO2 (WLTP)!

Het remsysteem is afgestemd op deze prestaties met vóór geventileerde schijven van 380 mm gemonteerd op een aluminium naafgedeelte. Ze worden afgeremd door vier zuigers (met een diameter van 38 en 41) die in een vaste remklauw schuiven.

Het excellente chassis van de nieuwe PEUGEOT 508 heeft voor de concept specifieke afstellingen (verlaagd, nieuwe dempkarakteristieken en spoorbreedtes vergroot met 24 mm voor en 12 mm achter) alsook een preciezere stuurinrichting die zorgt voor meer efficiency en meer rijplezier.

Onze partner Michelin leverde voor de Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED high-performance Pilot Sport 4S 245/35 R20 banden, gekozen voor de grensoverschrijdende grip die ze bieden.

“We gaan de meest sportieve range ontwikkelen die PEUGEOT ooit heeft gekend! Daar droomden we van. Elektrificatie biedt ons nu de mogelijkheid om het waar te maken. “
Bruno FAMIN, CEO PEUGEOT SPORT

Het beste van twee werelden
Perfect passend bij de filosofie achter deze nieuwe range high-performance geëlektrificeerde producten, introduceert de Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED een wereld van multi-registers en multi-sensaties.

De compromisloze prestaties worden gekoppeld aan de voordelen van een plug-in hybride. De batterij van 11,8 kWh biedt een reëel rendement van tot 50 km (WLTP) aan ritten in de 100% elektrische modus.

In de Sport-modus kan met het extra thermisch en elektrisch vermogen een topsnelheid van 190 km/h worden gehaald en zijn indrukwekkende acceleraties onder alle omstandigheden gegarandeerd!

Ongelofelijk veel plezier met een nieuwe referentie op het gebied van CO2 uitstoot.

Nog sportiever
Deze concept definieert sportiviteit opnieuw en legt bovendien de basis voor een nieuwe stilistische expressie van geëlektrificeerde prestaties door PEUGEOT SPORT.

Naar de aerodynamica is op een geheel andere manier gekeken en dat heeft geleid tot verrassende oplossingen op het gebied van het design:

  • met behulp van de 3D-printtechnologie is de grille versterkt met zwevende ribben die klaar lijken om de lucht te gaan versnijden. Hun plaatsing laat niets aan het toeval over en zorgt ervoor dat de lucht rechtstreeks naar de radiateur wordt geleid,
  • de voorbumper is spitser en bevat grote luchthappers voor het koelen van de mechanische delen,
  • flaps op de zijkanten van de bumper en bij de dorpels leiden de luchtstromen zo goed mogelijk weg om de luchtweerstand te verlagen en de aerodynamica te verbeteren,
  • om de oppervlakken waar gewoonlijk de monogrammen bij de GT Line en GT versies prijken, te stroomlijnen en kracht bij te zetten zijn er bij de zijpanelen achter winglets geplaatst,
  • de achterspoiler is verdwenen, want die deed afbreuk aan het evenwicht in en de finesse van het originele ontwerp,
  • de nieuwe diffuser is behalve doeltreffend ook een onderdeel dat het gespierde karakter van de achterkant versterkt.

De carrosserie sprankelt in de speciaal voor deze concept gekozen tint ‘Gris Selenium’, die door toevoeging van parelmoer deeltjes afhankelijk van de lichtval varieert.

Felgekleurde inserts vormen een fraai contrast met de carrosseriekleur en zorgen voor een energieke en charismatische noot, waarmee de concept duidelijk deel uitmaakt van deze sportieve en moderne range.

De 20 inch lichtmetalen wielen zorgen voor een dynamischer stijl en een betere koeling van de remmen. De gebeitelde afwerking combineert de tinten Noir Onyx en Gris Selenium met sportieve elegantie. De naafkap is voortaan stervormig om de bouten geheel te bedekken en laten zien hoeveel zorg er aan details is besteed. Door de velgen heen zijn de remklauwen van PEUGEOT SPORT ENGINEERED in de fraaie kleur Kryptonite zichtbaar.

Voor een expressiever karakter zijn de chromen delen uitgevoerd in hoogglans zwart en zijn de Leeuw en de monogrammen geanodiseerd zoals bij de recente PEUGEOT e-Legend Concept.

De zijspiegels hebben fraaie carbonfiber kappen en staan symbool voor tijdloze sportiviteit.

“De Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED versterkt het radicale karakter van de PEUGEOT 508 door innovatieve aerodynamische oplossingen te gebruiken. Deze concept weerspiegelt onze visie op nieuwe sportiviteit waar efficiency staat voor nieuwe elegantie”
Gilles VIDAL, Directeur Design bij PEUGEOT