De start van de racehistorie van Frank van der Rest

Frank van der Rest

In het dagelijks leven is Frank van der Rest (1961) IT-er. Maar misschien nog wel belangrijker: Frank is, zoals hij dat zelf omschrijft, ‘lifetime verslaafde’ aan de Peugeot 205 GTi. Sinds 1989 ook voorzitter van de Peugeot GTi Club. Vol passie vertelt de Peugeot-connaisseur over zijn racehistorie. Een bijzonder verhaa over hoe hij zijn carrière op het racecircuit begon.

“In 1989 kocht ik mijn eerste (gebruikte) Peugeot 205 GTi en werd ik uiteraard gelijk lid van de Peugeot GTi Club Nederland. Ik wilde pret maken met mijn trots en bij de Club lukte dat toen, en nu, erg goed. Al in 1989 hadden we een slalom in Twente op een openbare weg die was afgezet. Daarnaast brachten we ook een bezoek aan de Duitse GTi Club en de Nordschleife.”

“Maar het topevenement van dat jaar was de uitnodiging van Peugeot Nederland om samen met de Matra Club een bezoek te brengen aan circuit Zandvoort voor een korte cursus circuit rijden. Wat genoten we daarvan. Een topdag met een schreeuwende Arie Ansems – “Handen op tien voor 2!” en veel, heel veel leren over bochten nemen, laat remmen en anticiperen. Dat smaakte naar meer en daarom besloot ik info in te winnen over wat er kon en mocht op het circuit.”

Racen op het circuit
“Met de wintercursus van Raceschool Zandvoort (RSZ) kon ik 10 of 12 zondagochtenden een cursus volgen om op te gaan voor een racelicentie. Daar kon ik dus alles leren wat ik wilde. Leuk ook dat ik daar een andere Peugeot-rijder met een 309 GTi ontmoette. Hij is nog steeds één van m’n maten van onze later te vormen race club. De cursus was helemaal top en bijzonder leerzaam voor een leergierige scheurneus. Het examen was prima te doen, we slaagden beiden in één keer voor theorie en voor praktijk.”

“Daar stonden we dan: trappelend om van start te gaan, met een licentie om deel te mogen nemen aan nationale races. In die tijd was er niet zoveel keuze in race klassen of evenementen. Trackdays waren zeldzaam en een instapklasse als de zomeravondcompetitie (tegenwoordige de DNRT) zou pas in 1995 van start gaan. En dan was er nog het basale probleem dat er een raceauto zou moeten komen en budget voor deelname aan de races. Het inschrijfgeld, een setje slicks en een setje remblokken waren ontzettend duur. Maar het was dát of niets in die tijd. Niet is niks, dus moest het dát wel worden.”

De eerste raceauto
“In die goede oude tijd nam Peugeot Nederland deel aan het Nederlands Rallykampioenschap. Van 1987 tot en met 1989 met een 4 tal 205 GTi’s 1.9 (RL-35-FJ t/m RL-38-FJ) en vanaf 1990 met - geloof ik - 2 keer een 309 GTi-16. Chiel Bos, Frank Caron en anderen streden namens Peugeot om het Nationaal Kampioenschap.”

“Toen Peugeot de overstap naar de 309 maakte, werden de 205 GTi’s verkocht. Eén van de auto’s, de RL-38-FJ, werd verkocht aan Eddy van den Hoorn. Hij reed er in het seizoen van 1990 het Rallykampioenschap mee. Vervolgens ging hij op zoek naar meer succes en vermogen in de legendarische Ford Escort Cosworth. Via Walter Stoof, een vriend van Eddy van den Hoorn, hoorde ik dat er een 205GTi met rallyverleden beschikbaar kwam. Na een schrikbarend snel proefritje in de bossen rond Putten werd mij duidelijk dat dit een geschikt wapen voor mijn raceaspiraties was. En zo begon mijn avontuur in het racen…”

Bent u net als Frank liefhebber van de GTi's of RCZ van Peugeot en wilt u meer dan alleen woon-werkverkeer? Dan bent u van harte welkom bij de Peugeot GTi Club Nederland op www.peugeotgticlub.nl

De Peugeot GTi Club is een actieve rijdersclub voor Peugeot-bestuurders, waarbij sportiviteit hoog in het vaandel staat. De club draait om gezelligheid, enthousiasme, het delen van kennis en bijzondere meetings.