De leeuw van Peugeot

U herkent een Peugeot aan zijn kracht, het onmiskenbare design en aan ons universele symbool: de leeuw. Er schuilt een bijzonder verhaal achter de keuze voor de koning der dieren. Maar daar moeten we honderden jaren voor terug in de tijd. Naar 1858 om precies te zijn.

De keuze voor een leeuw
Stel iemand de vraag wie koning der dieren is en menig persoon zal antwoorden: de leeuw. Bekend om zijn kracht, souplesse en zijn snelheid. Het is daarom niet vreemd dat Emile Peugeot ervoor koos om dit dier tot het logo van Peugeot te vormen. Op 20 november 1858 registreerde hij de allereerste afdruk van het merklogo: een leeuw met of zonder pijl. De belangrijkste eigenschappen van dit dier hebben sterke overeenkomsten met de zagen van Peugeot.

Van op een zaag tot op een auto
Door de jaren heen heeft de leeuw heel wat veranderingen ondergaan. Het begon als een statige leeuw, die over een pijl van rechts naar links loopt. Deze werd groter en zijn manen indrukwekkender in 1882. Het logo was toen al het enige handelsmerk van Peugeot. Naast gereedschappen en zaagbladen, werden ook de koffiemolens van het logo voorzien. Kort daarna volgden de fietsen en uiteraard verscheen de leeuw vanaf 1898 ook op de brom- en motorfietsen. De leeuw prijkte pas vanaf 1906 op de auto’s van Peugeot.

Na de fusie van Peugeot Frères en Armand Peugeot in 1910, gingen zij verder onder de naam Société automobiles et cycles Peugeot. Deze samenwerking duurde tot aan de Eerste Wereldoorlog. De Peugeot Béé uit 1912 was de laatste auto uit die periode met een leeuw als logo. Daarna werd het een ouderwetse belettering aan de bovenkant van de grille. Peugeot-rijders gebruikten in de jaren ’20 het embleem van de leeuw als decoratie voor hun radiatordop. Er waren twee varianten: een brullende leeuw (ontworpen door beeldhouwer Marx) en een leeuw die op het punt staat om zijn prooi te bespringen (ontworpen door beeldhouwer Baudichon).

Een definitieve plek op de Peugeot
In 1933 werd de beroemd aerodynamische lijn op auto’s geïntroduceerd. Bijvoorbeeld bij de Peugeot 301 CR en de Peugeot 401. Voor het eerst verscheen alleen de statige kop van een leeuw bovenaan de grille. Deze kwam in een gestroomlijnde versie terug op onder andere de Peugeot 402 in 1935. In 1948 kreeg de leeuw nog scherpere lijnen en verscheen deze op de motorkap van de Peugeot 203. In september van het jaar 1958 verdween dit logo weer van de motorkap uit veiligheidsoverwegingen. Deze zouden een gevaar vormen bij bijvoorbeeld een aanrijding. Er werd gezocht naar nieuwe manieren om het logo op de modellen te plaatsen.

De heraldische leeuw van de Franche-Comté en het graafschap Montbéliard was voor het eerst te zien op de Peugeot 203 tussen half 1958 en begin 1960. Deze zelfde versie was ook te zien op de brom- en motorfietsen uit die periode. Daarna verscheen de leeuw vanaf de Peugeot 403 in een klein wapenschild op het midden van de grille in 1955. In de jaren ’60 werd er een groter wapenschild op alle modellen getoond.

Hierna volgden een vergulde of verchroomde leeuw in reliëf, los van zijn achtergrond. Daarna een nieuwe leeuw met alleen omtreklijnen op de Peugeot 604 in 1975. Ook dat bleek niet de laatste variant te zijn. In 1982 verscheen voor het eerst een leeuw tegen een zwarte achtergrond op de Peugeot 205. Dit was het eerste merklogo dat dicht in de buurt ligt van het logo zoals we deze nu kennen. In 1998 verscheen een stijlvolle en strakke leeuw zoals we die vandaag de dag tegenkomen op de voor- en achterkant van de auto’s van Peugeot.