COVID-19 | Onze showrooms zijn grotendeels nog open, lees meer over onze beschikbare diensten MEER INFORMATIE

DE ACTIERADIUS VAN UW GEËLEKTRIFICEERDE AUTO

De actieradius van uw geëlektrificeerde auto

De actieradius kan potentiële kopers van een geëlektrificeerde auto afschrikken. De gebruikers willen dat de door de fabrikanten opgegeven rijbereikwaarden de praktijk zo dicht mogelijk benaderen. Factoren die bepalend zijn voor de actieradius, het opladen, rijtips: wij geven u alle nuttige informatie die u nodig hebt om zorgeloos te kunnen genieten van het rijplezier dat uw geëlektrificeerde Peugeot u biedt.

DE WERKING VAN EEN GEËLEKTRIFICEERDE AUTO

De werking van geëlektrificeerde auto's

Tot de ""geëlektrificeerde auto's"" behoren verschillende categorieën auto's (plug-in hybrides, auto's met een range extender, 100% elektrische auto's) die als overeenkomst hebben dat ze allemaal voor de aandrijving (deels) gebruikmaken van een elektromotor. Deze categorieën auto's verschillen onderling vooral door hun actieradius en CO2-uitstoot.

Er bestaan homologatienormen om deze waarden te meten (gemiddeld verbruik, CO2-uitstoot,  actieradius). Het WLTP-protocol (Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure of in het Nederlands ""wereldwijd gehanteerde geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen"") geeft een realistischer beeld van het verbruik en de actieradius van een geëlektrificeerde auto.

Dit protocol is in de plaats gekomen van het voorheen gebruikte homologatieprotocol NEDC (New European Driving Cycle of ""nieuwe Europese rijcyclus""). De via het NEDC-protocol berekende verbruikswaarden stonden ver af van de realiteit."

FACTOREN DIE DE ACTIERADIUS VAN UW AUTO BEÏNVLOEDEN

Naast de laadcapaciteit van de tractiebatterij zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de actieradius van uw geëlektrificeerde auto.

Factoren actieradius - De snelheid

De snelheid

Bij 130 km/h bedraagt de actieradius van een 100% elektrische auto slechts de helft van de via het WLTP-protocol berekende actieradius.

Factoren actieradius - De verwarming

De verwarming

De door de verbrandingsmotor afgegeven warmte wordt gebruikt om het interieur van de auto te verwarmen. Een elektromotor geeft onvoldoende warmte af om het interieur van de auto op een aangename temperatuur te brengen. De tractiebatterij moet daarom een elektrische verwarming van stroom voorzien.

Factoren actieradius - De weersomstandigheden

De weersomstandigheden

Los van het gebruik van de verwarming of airconditioning heeft de buitentemperatuur rechtstreeks effect op de actieradius van uw auto. Bij 0°C is het rijbereik 10% kleiner.

Factoren actieradius - De hoogteverschillen op de route

De hoogteverschillen op de route

Tijdens hellingop rijden neemt het verbruik toe, wat de actieradius negatief beïnvloedt. Maar tijdens een afdaling kunt u dankzij het regeneratieve remsysteem energie terugwinnen.

De snelheid
De verwarming
De weersomstandigheden
De hoogteverschillen op de route

Andere factoren die de actieradius beïnvloeden

De rijstijl
De rijstijl

Met een soepele en beheerste rijstijl kunt u de actieradius optimaliseren.

De bandenspanning
De bandenspanning

Het is van groot belang om minimaal één keer per maand de bandenspanning te controleren. Op de wang van de band is de maximaal toegestane spanning aangegeven. Bij een te lage bandenspanning neemt de rolweerstand toe, met als gevolg een hoger energieverbruik.

Het gebruik van stroomverbruikers
Het gebruik van stroomverbruikers

De verwarming en airconditioning kunnen verantwoordelijk zijn voor 10 tot 30% van het stroomverbruik van de tractiebatterij. Andere comfortvoorzieningen (zoals de radio, de verlichting en de ruitenwissers) hebben echter nauwelijks invloed op het verbruik.

De belading van de auto
De belading van de auto

Rijden met bagage op het dak of met geopende ruiten zorgt voor een hogere luchtweerstand en dus voor een hoger verbruik. Ook zware lading kan invloed hebben op de actieradius.

De rijstijl
De rijstijl

Met een soepele en beheerste rijstijl kunt u de actieradius optimaliseren.

De bandenspanning
De bandenspanning

Het is van groot belang om minimaal één keer per maand de bandenspanning te controleren. Op de wang van de band is de maximaal toegestane spanning aangegeven. Bij een te lage bandenspanning neemt de rolweerstand toe, met als gevolg een hoger energieverbruik.

Het gebruik van stroomverbruikers
Het gebruik van stroomverbruikers

De verwarming en airconditioning kunnen verantwoordelijk zijn voor 10 tot 30% van het stroomverbruik van de tractiebatterij. Andere comfortvoorzieningen (zoals de radio, de verlichting en de ruitenwissers) hebben echter nauwelijks invloed op het verbruik.

De belading van de auto
De belading van de auto

Rijden met bagage op het dak of met geopende ruiten zorgt voor een hogere luchtweerstand en dus voor een hoger verbruik. Ook zware lading kan invloed hebben op de actieradius.

BEREKEN DE ACTIERADIUS VAN DE NIEUWE E-208

TIPS VOOR HET OPTIMALISEREN VAN DE ACTIERADIUS

De vermogensindicator

Optimaliseren actieradius - De vermogensindicator

Uw energieverbruik wordt in real time weergegeven op het instrumentenpaneel. U kunt deze informatie gebruiken om uw actieradius te optimaliseren.

De ECO-modus

Plug-in hybride-technologie - Electric-modus

Als u het gaspedaal loslaat, werkt de elektromotor als generator: hij remt de auto af en wint energie terug waarmee de tractiebatterij wordt bijgeladen. De Brake-modus kan worden geactiveerd door de selectiehendel naar achteren te bewegen.





MEER INFORMATIE PLUG-IN HYBRIDEMODELLEN

Regeneratief remmen

Optimaliseren actieradius - Regeneratief remmen

Wanneer u de "Brake"-modus inschakelt door de selectiehendel naar achteren te bewegen, wordt de motorrem geactiveerd om de tractiebatterij tijdens vaart minderen bij te laden. Zodra u het gaspedaal loslaat, wekt de elektromotor stroom op. Dankzij de drie rijmodi - Sport, Normal en Eco - kunt u uw favoriete rijmodus selecteren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden.

MEER INFORMATIE TECHNOLOGIE ELEKTRISCHE AUTO'S

e-Remote Control

MyPeugeot-applicatie - Beheers de lading en de voorconditionering met de service Remote Control

Als u het gaspedaal loslaat, werkt de elektromotor als generator: hij remt de auto af en wint energie terug waarmee de tractiebatterij wordt bijgeladen. De Brake-modus kan worden geactiveerd door de selectiehendel naar achteren te bewegen.

MEER INFORMATIE REMOTE-CONTROL

HET OPLADEN

Het opladen van uw geëlektrificeerde auto

Profiteer van de volledige actieradius van uw geëlektrificeerde auto (340 km (WLTP) voor de nieuwe Peugeot e-208 en tot wel 59 km (WLTP) voor de 3008 SUV HYBRID4 in de 100% elektrische modus) dankzij de vele oplaadmogelijkheden die de auto u biedt.