Update COVID-19 | Wij staan voor u klaar, op afstand. Onze werkplaatsen blijven open. MEER INFORMATIE

PEUGEOT - ACTIERADIUS elektrische auto

Elektrisch rijden bij Peugeot - Actieradius

Actieradius

Het aantal kilometers dat u kunt rijden op een volle accu noemen we de actieradius. Hoe groot de actieradius is, hangt af van diverse factoren. In dit artikel bespreken we de factoren die invloed hebben op de actieradius.

De capaciteit van de tractiebatterij bepaalt voor een groot deel de actieradius. Hoe groter de batterijcapaciteit, des te groter de actieradius. De batterijcapaciteit wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). De weersomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder hebben óók invloed op de actieradius.

De actieradius wordt gemeten en berekend met de WLTP-testi. Die is bedoeld om het verbruik, en dus de actieradius, en de emissies van alle nieuwe auto’s officieel vast te stellen en geeft een realistischer beeld van het bereik van een elektrische auto in de praktijk dan in voorgaande testprocedures.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Accu elektrische auto

Weersomstandigheden
De actieradius wordt ook beïnvloed door de weersomstandigheden en de temperatuur. Bij kamertemperatuur presteert een tractiebatterij optimaal. In de winter komt een elektrische auto minder ver op een volle tractiebatterij dan in de zomer, omdat de tractiebatterij minder goed functioneert en minder vermogen kan leveren. In de winter wordt het batterijpakket in de meeste elektrische auto’s actief verwarmd, zodat de tratiebatterij toch het gewenste vermogen kan leveren.

Wanneer de buitentemperaturen dalen, maakt u meer gebruik van de verwarming in de auto. Die gebruikt veel energie en dat heeft een negatief effect op de actieradius. Door de verwarming minder te gebruiken en in plaats daarvan alleen de stoel of stuurverwarming in te schakelen, kunt u tot wel 25 procent energie besparen.

In de zomer lopen de temperaturen soms ver op ten opzichte van kamertemperatuur. Ook dat is niet ideaal voor de tractiebatterij en de actieradius. U maakt meer gebruik van de airco en ook het koelsysteem voor het batterijpakket is vaker actief en verbruikt dus meer energie. U bespaart veel energie uit de tractiebatterij door de auto voor vertrek al op temperatuur te brengen, wanneer die nog met het laadpunt verbonden is. Dit geldt voor zowel afkoelen als voorverwarmen van de auto.

Rijstijl
Een aangepaste rijstijl is heel belangrijk voor een grotere actieradius. Bij een zuinige rijstijl anticipeert u op het overige verkeer en eventuele obstakels. Tijdens uw rit kunt u ook gebruik maken van het regeneratief remmen – afremmen op de motor, zodat u energie terugwint. Die energie slaat de auto op in het batterijpakket en is later weer te gebruiken.

Een elektrische auto heeft in de praktijk een groter actieradius in de stad. De rijsnelheden zijn lager en de auto verbruikt weinig stroom als hij in druk stadsverkeer stilstaat. Ook het regeneratief remmen is extra effectief. Op de snelweg verbruikt een elektrische auto juist meer energie. Om de hoge snelheden te bereiken, moet de motor hard werken vanwege de hogere lucht- en rolweerstand en dat zorgt voor een hoger verbruik. Het wordt dan ook aangeraden om een gematigde snelheid aan te houden op de snelweg.