Elektrisch rijden bij Peugeot - Actieradius

Actieradius

Het aantal kilometers dat u kunt rijden op een volle accu noemen we de actieradius. Hoe groot de actieradius is, hangt af van diverse factoren. In dit artikel bespreken we de factoren die invloed hebben op de actieradius.

De capaciteit van de accu bepaalt voor een groot deel de actieradius. Hoe groter de accucapaciteit, des te groter de actieradius. De accucapaciteit wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). De weersomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder hebben óók invloed op de actieradius. De meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen ongeveer 250 kilometer rijden op een volle accu.

De actieradius wordt gemeten en berekend met de WLTP-test. Die is bedoeld om het verbruik, en dus de actieradius, en de emissies van alle nieuwe auto’s officieel vast te stellen en geeft een realistisch beeld van het bereik van een elektrische auto in de praktijk.

Elektrisch rijden bij Peugeot - Accu elektrische auto

Weersomstandigheden
De actieradius wordt ook beïnvloed door de weersomstandigheden en de temperatuur. Bij kamertemperatuur presteert een accu optimaal. In de winter komt een elektrische auto minder ver op een volle accu dan in de zomer, omdat de accu minder goed functioneert en minder vermogen kan leveren. In de winter wordt het accupakket in de meeste elektrische auto’s actief verwarmd, zodat de accu toch het gewenste vermogen kan leveren.

Wanneer de buitentemperaturen dalen, maakt u meer gebruik van de verwarming in de auto. Die gebruikt veel energie en dat heeft een negatief effect op de actieradius. Door de verwarming minder te gebruiken en in plaats daarvan alleen de stoel of stuurverwarming in te schakelen, kunt u tot wel 25 procent energie besparen.

In de zomer lopen de temperaturen op. Ook dat is niet ideaal voor de accu en de actieradius. U maakt meer gebruik van de airco en ook het koelsysteem voor het accupakket is vaker actief en verbruikt dus meer stroom. U bespaart veel energie uit de accu door de auto voor vertrek al op temperatuur te brengen, wanneer die nog met het laadpunt verbonden is.

Rijstijl
Een aangepaste rijstijl is heel belangrijk voor een grotere actieradius. Bij een zuinige rijstijl anticipeert u op het overige verkeer en eventuele obstakels. Ook maakt u zoveel mogelijk gebruik van het regeneratief remmen – afremmen op de motor, zodat u energie terugwint. Die energie slaat de auto op in het accupakket en is later weer te gebruiken.

Een elektrische auto heeft in de praktijk een grotere actieradius in de stad. De rijsnelheden zijn lager en de auto verbruikt weinig stroom als hij in druk stadsverkeer stilstaat. Ook het regeneratief remmen is extra effectief. Op de snelweg verbruikt een elektrische auto juist veel energie. Om de hoge snelheden te bereiken, moet de motor hard werken vanwege de hogere lucht- en rolweerstand en dat zorgt voor een hoger verbruik. Het wordt dan ook aangeraden om een gematigde snelheid aan te houden op de snelweg.