PEUGEOT 308 Berline

Vanaf 21.029

114g i

5l i

De Peugeot 308 baart opzien met verschillende technologische innovaties. Deze komen ten goede aan het rijplezier, het comfort en het gemak en zijn op elk moment van toegevoegde waarde.

PureTech

/image/58/5/peugeot_308_berline_puretech_960x460.19585.jpg

De Peugeot 308 kan worden uitgerust met ultramoderne en vooral zuinige driecilinder benzinemotoren. Het aanbod start met de 1.2 PureTech 82. Daarna volgt de 1.2 PureTech 110 met turbocompressor. De 1.2 PureTech 130 is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen of de automatische transmissie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) eveneens met 6 versnellingen. Modulair en compact: deze motor is een toonbeeld van efficiency en hoogwaardige technologie.

BlueHDi

/image/58/6/peugeot_308_berline_bluehdi_960x460.19586.jpg

BlueHDi is de naam van de Euro6-dieselmotoren van Peugeot. Dankzij de technologie van deze motoren wordt de NOx-uitstoot (stikstofoxide) met meer dan 90% verminderd. Ook de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zijn lager, terwijl 99,9% van de roetdeeltjes wordt tegengehouden door het roetfilter.

De Peugeot 308 is leverbaar met 3 verschillende BlueHDi-motoren: de 1.6 BlueHDi 120 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de 2.0 BlueHDi 150 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de automatische transmissie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) met 6 versnellingen. Daarnaast is op de GT de 2.0 BlueHDi 180 leverbaar. Uitsluitend in combinatie met de EAT6.

 

AUTOMATISCHE TRANSMISSIE EAT6

/image/58/7/peugeot_308_berline_eat6_633x400.19587.jpg

De automatische transmissie EAT6 is samen met Aisin AW ontwikkeld. Dankzij de Quickshift-technologie kan deze transmissie snel en vaak schakelen.

Bovendien doet het rendement van deze transmissie nauwelijks onder voor dat van een handgeschakelde versnellingsbak. Dit kon worden bereikt door de interne wrijving te verminderen en de lock-up van de koppelomvormer zo vaak mogelijk te gebruiken om slip te voorkomen.

Zo wordt het verschil in CO2-uitstoot ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak verminderd tot 5 g/km, zodat deze uitvoering zowel qua rijplezier als qua brandstofverbruik bijzonder aantrekkelijk is.

ZUINIGHEIDSRECORD

i

De Peugeot 308 is leverbaar met de 1.2 PureTech 130 benzinemotor met turbo. Met deze motor heeft een vijfdeurs 308 uit de normale serieproductie een nieuw zuinigheidsrecord gevestigd: een brandstofverbruik van 2,85 l/100 km en een actieradius van 1810 km op een volle tank!

Deze prestatie werd geleverd op het Circuit van Almería in Spanje en vastgelegd door de UTAC (Union Technique de l’Automobile, du motocycle et du Cycle), een orgaan van de Franse overheid. Met een volledig fabrieksoriginele Peugeot 308 vijfdeurs met de nieuwe PureTech driecilinder benzinemotor met turbo en een handgeschakelde 6-versnellingsbak, werd meer dan 32 uur over het circuit gereden. Daarbij werd 51,4 liter brandstof verbruikt. De Peugeot 308 heeft daarmee een nieuw zuinigheidsrecord en record voor de actieradius op één volle tank gevestigd.

DRIVER SPORT PACK

/image/58/9/combine-450x310.19589.jpg
/image/59/0/bouton-sport-pack-450x310.19590.jpg

Emotie is één van de basiskenmerken van het merk PEUGEOT. Het Driver Sport Pack is speciaal bedoeld voor de liefhebbers van een sportieve rijstijl. Door een druk op de knop “Sport” op de middenconsole krijgt de auto een ander, nog sportiever karakter. U merkt dat als een zwaardere en directere besturing, een betere gasrespons (softwarematig), een fellere reactie van motor en versnellingsbak, een ander, sportiever motorgeluid (digitale versterking), de weergave van info op het instrumentenpaneel verandert van wit in rood, en u krijgt een weergave van speciale sport-gerelateerde parameters op het instrumentenpaneel: afgegeven vermogen, laaddruk, G-krachten in lengte en dwarsrichting).

Dit pakket stimuleert de zintuigen, de oren, ogen en handen van de bestuurder die daardoor de rit nog intenser beleeft.

TOUCHSCREEN

i

Centraal op het dashboard bevindt zich, vanaf niveau Active, het perfect geïntegreerde 7 inch touchscreen van de nieuwste generatie, waarop u een groot aantal functies met uw vingertoppen kunt bedienen. Dankzij de aanraaktoetsen en vele handige snelkoppelingen biedt het touchscreen veel bedieningsgemak en er zijn verschillende persoonlijke instellingen mogelijk.

GELUID EN AUDIO

i

Via het touchscreen van de Peugeot 308 kunt u ook verschillende portable apparaten bedienen, die u kunt aansluiten op een jack- of USB-aansluiting. Maak uw keuze aan de hand van de platenhoezen, stel uw playlist samen en sla uw favoriete nummers op: in combinatie met de optie Navigatie heeft het touchscreen een opslagruimte van 6,9 GB. Het enige wat dan nog lastig kan zijn is kiezen welk nummer u wilt horen...
U hoeft niet meer te wachten tot u thuis bent om uw foto's te bekijken: terwijl de auto stilstaat kunt u dit doen door een USB-stick met de foto's op het touchscreen aan te sluiten.




 

/image/59/3/direction-assistee-electrique-peugeot-nouvelle-308.19593.jpg

ELEKTRISCHE STUURBEKRACHTIGING

In plaats van stuurbekrachtiging met een hydraulische pomp heeft de Peugeot 308 elektrische stuurbekrachtiging, waardoor de CO2-uitstoot nog verder wordt verminderd.
Nog een voordeel: dankzij de elektrische stuurbekrachtiging is de Peugeot 308 uiterst wendbaar in de stad, waarbij ook de kleine draaicirkel een belangrijke rol speelt.

/image/59/4/aerodynamique.19594.jpg

EFFICIËNTE AERODYNAMICA

Het design, de afmetingen en het lage zwaartepunt van de Peugeot 308 dragen in sterke mate bij tot het verlagen van de luchtweerstand. De Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) en SCx-waarde zijn met waarden vanaf 0,28 en 0,63 ongekend laag voor dit segment. Deze waarden dragen sterk bij tot het verminderen van het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot.

ACHTERUITRIJCAMERA

i

De achteruitrijcamera geeft weer wat u zelf niet kunt zien achter de auto en is een aanvulling op de parkeerhulp: de camera wordt automatisch ingeschakeld bij het inschakelen van de achteruitversnelling en geeft de beelden weer op het touchscreen. De gekleurde lijnen geven u een indicatie van de afstand tussen uw auto en de obstakels.

PACK SÉCURITÉ

i

De Peugeot 308 kan worden voorzien van het Pack Sécurité met de actieve cruisecontrol, het waarschuwingssysteem bij kans op een aanrijding en het automatische noodremsysteem. Deze functies zijn gekoppeld aan een radar die zich ter hoogte van de onderste grille aan de voorzijde van de auto bevindt.
De actieve cruisecontrol vermindert automatisch uw snelheid als u een langzamer rijdende voorligger nadert door op de motor af te remmen. Als uw auto een voorligger te snel nadert, waarschuwt het waarschuwingssysteem bij kans op een aanrijding u dat u moet remmen om een aanrijding te voorkomen. Als een aanrijding niet meer te voorkomen is, vermindert het automatische remsysteem bij noodsituaties de snelheid met maximaal 20 km/h om de kracht en de gevolgen van de aanrijding te beperken.

/image/59/7/frein-hill-assist-peugeo-nouvelle-308.19597.jpg

KEYLESS ENTRY EN START

De traditionele mechanische sleutel is bij de optie Keyless entry & start vervangen door een elektronisch herkenningssysteem waarmee u de portieren kunt ontgrendelen en de motor met een druk op de startknop kunt starten en afzetten. Het aanraken van een portiergreep van een van de voorportieren is voldoende om de auto te vergrendelen.

/image/59/8/surveillance-peugeot-nouvelle-308.19598.jpg

DODEHOEKBEWAKING

Met behulp van vier sensoren in de voor- en achterbumper signaleert dit systeem tijdens het rijden de aanwezigheid van een auto of motorfiets in de dode hoek van de auto. Bevindt een voertuig zich in de dode hoek, dan gaat een LED in de buitenspiegel aan die zijde branden om u te waarschuwen.

EFFICIËNTE CONSTRUCTIE

i

De compacte afmetingen maken de Peugeot 308 extra lichtvoetig. Ten opzichte van zijn voorganger is hij 47 mm lager, 23 mm korter en 10 mm smaller, en dus ook lichter.
Voor de carrosserieconstructie is de laserlastechnologie toegepast, wat eveneens bijdraagt tot het lagere gewicht.
Daarnaast is nog 70 kg bespaard dankzij de toepassing van het volledig nieuwe platform EMP2 van PSA.

EFFICIËNTE UITRUSTING

i

Ook de uitrusting van de auto is geselecteerd op een laag gewicht. De nieuwe voor- en achtertrein is lichter uitgevoerd dankzij de toepassing van een gedeeltelijk holle stabilisatorstang en verschillende componenten van aluminium.
Zelfs op het remsysteem, dat is aangepast aan het lagere gewicht van de auto, is gewicht bespaard.

ELEKTRISCHE PARKEERREM & HILL START ASSIST

/image/60/1/demarrage-mainslibres-peugeo-nouvelle-308.19601.jpg

Het remsysteem van de Peugeot 308 is bovendien uitgerust met ESP, Intelligent Traction Control en afhankelijk van het uitrustingsniveau ook met een elektrische parkeerrem en/of Hill Start Assist.

De topversies van de Peugeot 308 zijn standaard uitgerust met een elektrische parkeerrem. Deze trekt de handrem automatisch aan zodra de motor wordt afgezet. De functie Hill Start Assist maakt het wegrijden op een helling makkelijker. Na het loslaten van het rempedaal wordt de auto nog enkele seconden op zijn plaats gehouden, zodat de bestuurder de gelegenheid heeft om gaspedaal en koppeling te bedienen.

EFFICIENCY

/image/60/2/efficience-peugeot-nouvelle-308-video.19602.jpg

Dankzij het aanzienlijk lagere gewicht van de Peugeot 308 snijdt het mes aan twee kanten: behalve een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot biedt de auto ook formidabele rijeigenschappen. Het tot 140 kg lagere gewicht ten opzichte van het vorige model 308 is onder meer bereikt door compactere afmetingen, lichtere materialen en een lichtere uitrusting.