Peugeot 308 5-deurs | Gedurfd, intuitief en geavanceerd

PEUGEOT 308 Berline

Vanaf 21.980

95g i

4l i

PEUGEOT 308 Berline

De Peugeot 308 baart opzien met verschillende technologische innovaties. Deze komen ten goede aan het rijplezier, het comfort en het gemak en zijn op elk moment van toegevoegde waarde.

PURE EFFICIENCY

i

Rijprestaties als uitgangspunt van een solide ontwerp
Een van de hoofddoelen bij de ontwikkeling van de Peugeot 308 was het combineren van een minimale belasting van het milieu met voortreffelijke rijprestaties.

Dankzij het aanzienlijk lagere gewicht van de Peugeot 308 snijdt het mes aan twee kanten: behalve een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot biedt de auto ook formidabele rijeigenschappen. Het 140 kg lagere gewicht ten opzichte van het vorige model 308 is onder meer bereikt door compactere afmetingen, een aerodynamische vormgeving, lichtere materialen en een lichtere uitrusting.

Het aerodynamische silhouet, de toepassing van innovatieve lichte materialen en de elektrische stuurbekrachtiging dragen in belangrijke mate bij tot het verminderen van de CO2-uitstoot. Er zijn zelfs uitvoeringen met een CO2-uitstoot van 82 g/km

EFFICIENCY

Peugeot 308 Berline - Euro6-motor
Peugeot 308 Berline - Euro6-motor

PureTech
De nieuwe Peugeot 308 kan worden uitgerust met ultramoderne en vooral zuinige driecilinder benzinemotoren. Het aanbod start met de 1.2 PureTech 82. Daarna volgt de 1.2 PureTech 110 met turbocompressor. De 1.2 PureTech 130 is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen of de automatische transmissie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) eveneens met 6 versnellingen. Modulair en compact: deze motor is een toonbeeld van efficiency en hoogwaardige technologie.

BlueHDi
BlueHDi is de naam van de Euro6-dieselmotoren van Peugeot. Dankzij de technologie van deze motoren wordt de NOx-uitstoot (stikstofoxide) met meer dan 90% verminderd. Ook de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zijn lager, terwijl 99,9% van de roetdeeltjes wordt tegengehouden door het roetfilter.

De Peugeot 308 is leverbaar met 3 verschillende BlueHDi-motoren: de 1.6 BlueHDi 120 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de 2.0 BlueHDi 150 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de automatische transmissie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) met 6 versnellingen. Daarnaast is op de GT de 2.0 BlueHDi 180 leverbaar. Uitsluitend in combinatie met de EAT6.

AUTOMATISCHE TRANSMISSIE EAT6

Peugeot 308 Berline - automatische transmissie EAT6

De automatische transmissie EAT6 is samen met Aisin AW ontwikkeld. Dankzij de Quickshift-technologie kan deze transmissie snel en vaak schakelen. Bovendien doet het rendement van deze transmissie nauwelijks onder voor dat van een handgeschakelde versnellingsbak. Dit kon worden bereikt door de interne wrijving te verminderen en de lock-up van de koppelomvormer zo vaak mogelijk te gebruiken om slip te voorkomen.

Zo wordt het verschil in CO2-uitstoot ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak verminderd tot 5 g/km, zodat deze uitvoering zowel qua rijplezier als qua brandstofverbruik bijzonder aantrekkelijk is.

ZUINIGHEIDSRECORD

i

De Peugeot 308 is leverbaar met de 1.2 PureTech 130 benzinemotor met turbo. Met deze motor heeft een vijfdeurs 308 uit de normale serieproductie een nieuw zuinigheidsrecord gevestigd: een brandstofverbruik van 2,85 l/100 km en een actieradius van 1810 km op een volle tank!

Deze prestatie werd geleverd op het Circuit van Almería in Spanje en vastgelegd door de UTAC (Union Technique de l’Automobile, du motocycle et du Cycle), een orgaan van de Franse overheid. Met een volledig fabrieksoriginele Peugeot 308 vijfdeurs met de nieuwe PureTech driecilinder benzinemotor met turbo en een handgeschakelde 6-versnellingsbak, werd meer dan 32 uur over het circuit gereden. Daarbij werd 51,4 liter brandstof verbruikt. De nieuwe Peugeot 308 heeft daarmee een nieuw zuinigheidsrecord en record voor de actieradius op één volle tank gevestigd.

DRIVER SPORT PACK

Peugeot 308 Berline - instrumentenpaneel
Peugeot 308 Berline -  Driver Sport Pack

Emotie is één van de basiskenmerken van het merk PEUGEOT. Het Driver Sport Pack is speciaal bedoeld voor de liefhebbers van een sportieve rijstijl. Door een druk op de knop “Sport” op de middenconsole krijgt de auto een ander, nog sportiever karakter. U merkt dat als een zwaardere en directere besturing, een betere gasrespons (softwarematig), een fellere reactie van motor en versnellingsbak, een ander, sportiever motorgeluid (digitale versterking), de weergave van info op het instrumentenpaneel verandert van wit in rood, en u krijgt een weergave van speciale sport-gerelateerde parameters op het instrumentenpaneel: afgegeven vermogen, laaddruk, G-krachten in lengte en dwarsrichting).

Dit pakket stimuleert de zintuigen, de oren, ogen en handen van de bestuurder die daardoor de rit nog intenser beleeft.

Peugeot 308 Berline - i-Cockpit

ELEKTRISCHE STUURBEKRACHTIGING

In plaats van stuurbekrachtiging met een hydraulische pomp heeft de Peugeot 308 elektrische stuurbekrachtiging, waardoor de CO2-uitstoot nog verder wordt verminderd. Nog een voordeel: dankzij de elektrische stuurbekrachtiging is de Peugeot 308 uiterst wendbaar in de stad, waarbij ook de kleine draaicirkel een belangrijke rol speelt.

Peugeot 308 Berline - Keyless entry & start

KEYLESS ENTRY EN START

De traditionele mechanische sleutel is bij de optie Keyless entry & start vervangen door een elektronisch herkenningssysteem waarmee u de portieren kunt ontgrendelen en de motor met een druk op de startknop kunt starten en afzetten. Het aanraken van een portiergreep van een van de voorportieren is voldoende om de auto te vergrendelen.

ELEKTRISCHE PARKEERREM & HILL START ASSIST

i

Het remsysteem van de Peugeot 308 is bovendien uitgerust met ESP, Intelligent Traction Control en afhankelijk van het uitrustingsniveau ook met een elektrische parkeerrem en/of Hill Start Assist.

De topversies van de Peugeot 308 zijn standaard uitgerust met een elektrische parkeerrem. Deze trekt de handrem automatisch aan zodra de motor wordt afgezet. De functie Hill Start Assist maakt het wegrijden op een helling makkelijker. Na het loslaten van het rempedaal wordt de auto nog enkele seconden op zijn plaats gehouden, zodat de bestuurder de gelegenheid heeft om gaspedaal en koppeling te bedienen.

EFFICIËNTE CONSTRUCTIE

i

De compacte afmetingen maken de Peugeot 308 extra lichtvoetig. Ten opzichte van zijn voorganger is hij 47 mm lager, 23 mm korter en 10 mm smaller, en dus ook lichter. Voor de carrosserieconstructie is de laserlastechnologie toegepast, wat eveneens bijdraagt tot het lagere gewicht. Daarnaast is nog 70 kg bespaard dankzij de toepassing van het volledig nieuwe platform EMP2 van PSA.

EFFICIËNTE UITRUSTING

i

Ook de uitrusting van de auto is geselecteerd op een laag gewicht. De nieuwe voor- en achtertrein is lichter uitgevoerd dankzij de toepassing van een gedeeltelijk holle stabilisatorstang en verschillende componenten van aluminium. Zelfs op het remsysteem, dat is aangepast aan het lagere gewicht van de auto, is gewicht bespaard..