PEUGEOT onderhoud remsysteem
Wanneer remmen auto vervangen?
Jouw veiligheid staat voorop. Daarom adviseren wij je om de vitale onderdelen van het remsysteem (remtrommels, remblokken, remschijven en remklauwen) regelmatig te laten controleren door een PEUGEOT expert. Zij weten precies waar ze op moeten letten. En mocht een onderdeel toe zijn aan vervanging, dan worden er uitsluitend onderdelen gebruikt die door PEUGEOT zijn goedgekeurd. Bovendien kun je rekenen op een sherp tarief, inclusief onderdelen en arbeidsloon.
WELKE ONDERDELEN ZIJN AAN SLIJTAGE ONDERHEVIG?
REMBLOKKEN
Er ontstaat wrijving door remmen, dit eidt tot extreme warmteontwikkeling. Het materiaal op de remblokken is zachter dan dat van de remschijven, waardoor deze sneller zullen slijten. Versleten remblokken kunnen vervolgens de remschijf weer beschadigen.
Onderhoudsaanbevelingen:
• Laat de staat van jouw remblokken (ongeveer om de 10.000 km) controleren.
• Laat ze vervangen wanneer de dikte 2 mm bereikt.
REMSCHIJVEN
Tijdens het remmen wordt er veel van de remschijven gevraagd. Elke slijtage kan trillingen veroorzaken. Optimale remefficiëntie hangt af van de goede staat van de remmen.
Onderhoudsaanbevelingen:
- Laat de remschijven bij vervanging van de remblokken ook direct nakijken om te controleren of de dikte in overeenstemming is met de richtlijnen van de fabrikant.
REMTROMMELS
Hoewel ze minder worden gebruikt dan de remblokken, worden ze toch aan dezelfde krachten blootgesteld.
Onderhoudsaanbevelingen:
- Laat de remtrommels regelmatig (ongeveer elke 20.000 km) controleren.
- De onderdelen moeten worden vervangen zodra de dikte van de remschoenen minder is dan 1,5 mm.
REMVLOEISTOF
Niet alleen kan oude vloeistof leiden tot verminderde remprestaties, ook kan een lek in het hydraulische systeem kan leiden tot het uitvallen van de remmen. Een lampje op het dashboard geeft het waarschuwingsniveau aan. Vraag bij een abnormaal grote daling van de remvloeistof zo snel mogelijk advies aan jouw PEUGEOT Erkend Reparateur.
Onderhoudsaanbevelingen:
- Laat jouw remvloeistof minstens 1 keer per 2 jaar verversen, of om de 40.000 of 60.000 km, afhankelijk van de registratiedatum van jouw auto. Dit is essentieel.
TEKENEN VAN SLIJTAGE
HET REMPEDAAL VOELT ZWAAR AAN
Dit kan te wijten zijn aan een storing in het remhulpsysteem, de slangen of de elektriciteit van het hydraulisch systeem, de wielcilinders of de remklauwen
HET REMPEDAAL VOELT LICHT AAN/ TRAPT DOOR
De druk op het pedaal valt weg of voelt licht aan en je moet pompen om te kunnen remmen. Houd er rekening mee dat dit een teken kan zijn van een ernstig probleem met het hydraulische systeem.
DE AUTO HELT BIJ HET REMMEN OVER NAAR DE ZIJKANT
Een wielcilinder of een remklauw kan geblokkeerd zijn, of de band kan simpelweg niet voldoende opgepompt zijn. Versleten schokdempers kunnen datzelfde gedrag ook veroorzaken.
DE AUTO TRILT TIJDENS HET REMMEN
Dit heeft waarschijnlijk te maken met defecte remschijven, een losgeraakt onderdeel of te veel speling in de voor- of achterwielophanging.
DE AUTO SCHOKT BIJ HET REMMEN
Als de remmen bij de geringste druk blokkeren, kan dit een teken zijn van een probleem met de remschijven, de remtrommels of de remschoenen.
PEUGEOT SERVICES