De geschiedenis van het automerk Peugeot

INNOVATIES VAN HET MERK PEUGEOT

Door zich te richten op onderzoek en ontwikkeling heeft Peugeot zich altijd aangepast aan de behoeften van de tijd, waarbij het bedrijf altijd vooropliep. Innovatie is nu nog meer dan ooit de sleutel tot succes voor de auto's en motoren van het merk.

1890

Eerste vierwieler met Daimler-benzinemotor

Peugeot - Historie - 1890 - Type 2 - Daimler benzinemotor

Armand Peugeot stapt over op benzine in plaats van stoom voor de eerste vierwieler met benzinemotor van Peugeot: de Type 2. Hij werd voorzien van een Daimler-motor.

1929

Presentatie van de 201

De eerste auto in de bekende cijferreeks met een nul in het midden. Het is de eerste auto ter wereld die in serie wordt geproduceerd met onafhankelijke voorwielophanging (1931). Dit succes helpt Peugeot de crisis te doorstaan.

1934

Eerste auto's met wegklapbaar dak, op basis van de 401

Peugeot - Historie - 1934 - wegklapbaar dak

Het idee van een opvouwbaar dak wordt toegepast op de 401, 402 en 601, en later ook op de 206, 207, 307 en 308 CC. Dit systeem was door Paulin gepatenteerd.

1936

Eerste productie van dieselmotoren in Sochaux (HL50)

Peugeot - Historie - 1936 - dieselmotoren - Sochaux (HL50)

Peugeot, dat sinds 1928 dieselmotoren bouwt, introduceert de HL50-motor. Deze werd geleverd in alle bedrijfswagens en later ook de 402 Limousine. De productie werd stopgezet in 1939 (Tweede Wereldoorlog).

1941

Fabricage van de VLV, een kleine elektrische auto

Peugeot - Historie - 1941 - Peugeot VLV elektrische auto

Vervaardiging van 377 exemplaren van de VLV (Véhicule Léger Électrique) als oplossing voor de brandstofbeperkingen. Vele jaren later zal de 106 "ELECTRIC" een wereldwijd verkooprecord vestigen voor emissieloze auto's.

1955

Introductie van de 403, eerste samenwerking met Pininfarina

Peugeot - Historie - 1955 - Peugeot 403 Pininfarina

De 403 is de eerste Franse personenauto die in serie wordt geproduceerd met een dieselmotor, en in 1959 wordt hij de eerste auto ter wereld die wordt voorzien van een koelventilator met elektromagnetische koppeling (gepatenteerd door Peugeot).

1965

Introductie van de 204

Peugeot - Historie - 1965 - Peugeot 204

De 204 is de eerste Peugeot-personenauto met voorwielaandrijving, met een dwarsgeplaatste lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas met een geïntegreerde versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging voor en achter en schijfremmen vóór.

1967

Introductie van 's werelds kleinste lichtmetalen dieselmotor

Peugeot - Historie - 1967 - kleinste dieselmotor ter wereld

In 1968 wordt de Break met deze kleinste dieselmotor ter wereld leverbaar, in 1975 gevolgd door de Berline.

1998

Presentatie van de HDi-dieselmotoren

Peugeot - Historie - 1998 - HDi-dieselmotoren

Introductie van de eerste HDi-dieselmotoren (in de 406). Het "common rail"-systeem verbetert de prestaties, verlaagt het brandstofverbruik en beperkt de uitstoot van schadelijke stoffen.

De beproefde BlueHDi-technologie die sinds 2013 op de berlines en SUV's van Peugeot wordt geleverd, zorgt ervoor dat de NOx-uitstoot tot wel 90% afneemt en dat 99,9% van zelfs de fijnste roetdeeltjes wordt tegengehouden. Deze technologie wordt beschouwd als de meest efficiënte technologie op de markt voor de nabehandeling van schadelijke uitstoot van dieselmotoren en zorgt tevens voor een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

2000

Peugeot - Historie -2000 - FAP (roetfilter)

Introductie van het eerste FAP (roetfilter) ter wereld op de 607.

2011

De eerste "Full Hybrid 4"-aandrijflijn ter wereld in de 3008

Peugeot - Historie - 2011 - Full Hybrid 4

Een vermindering van 35% van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot (99 g) en een Zero Emission-modus zonder CO2-uitstoot.

2015-2016-2017

Engine of the Year in de categorie motoren van 1 l tot 1,4 l

Peugeot - Historie - 2015 - PureTech turbobenzinemotor

Tijdens de 17e, 18e en 19e editie van de International Engine of the Year Awards in Stuttgart kende de jury van internationale journalisten de Engine of the Year Award 2015, 2016 en 2017 in de categorie 1 l tot 1,4 l toe aan de 1,2 l PureTech turbobenzinemotor met 3 cilinders die werd ontwikkeld door de PSA Groupe.