INSTINCT - DE SHOOTING BRAKE VAN PEUGEOT

DESIGN

De proporties van de PEUGEOT Instinct Concept zijn van een klassieke schoonheid. De carrosserie is zo compact mogelijk gehouden. De lange motorkap verbeeldt de kracht van de 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn. De brede wielkasten staan model voor de wegligging en het vermogen van deze vierwielaandrijver. De koplampen hebben een doordringende blik. In het midden van elke led-koplamp bevindt zich als een pupil in het oog de lens van een camera. Deze koplampen registreren de omgeving van de auto en geven de informatie door aan de rijhulpsystemen. De grille is niet over het volledige oppervlak volledig luchtdoorlatend. Op deze hol lopende grille licht de leeuw wit op zodra de bestuurder een van de Autonome-modus activeert.

AERODYNAMISCH

i

Tijdens het rijden verplaatst een auto lucht, wat voor weerstand zorgt. Ingenieurs proberen al jaren de aerodynamica te verbeteren om het brandstofverbruik te beperken en het comfort voor de inzittenden te verbeteren. In de toekomst zal dit nog belangrijker zijn. Inzittenden van autonome auto's kunnen namelijk hun tijd in de auto anders besteden. En zo op een nieuwe manier genieten van het rijden.

De dagrijverlichtingsunits, aan weerskanten van de koplampen, strekken zich uit over de volledige hoogte van het front. Bovendien bewegen de dagrijverlichtingsunits vanaf een snelheid van 90 km/h automatisch naar voren. De twee lichtgeleiders van de dagrijverlichting zijn onderaan via een spoilerlip met elkaar verbonden. Deze spoilerlip zorgt voor extra neerwaartse druk op de voorwielen. Daarnaast ontstaat er zo een opening die de druk op de carrosserie, en dus de weerstand tijdens het rijden beperkt. De lucht voor de auto stroomt zo langs het oppervlak van de wielen weg. Deze luchtstroom en de speciale vorm van de vijfspaaksvelgen schermen de voorwielen als het ware af en beperken de luchtwervelingen bij de wielen. Om het gewicht te beperken zijn de lichtmetalen velgen voorzien van smalle groeven. Ook aan de achterzijde is aandacht besteed aan de aerodynamica. Door een opening in het voorportier, ter hoogte van de taillelijn, stroomt lucht naar de diffusor. Daarboven is een lichtgevend paneel aangebracht met daarin de 3D-achterlichten. De bolle vorm van het glas maakt het mogelijk het glazen dak lager te plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte van de inzittenden. De diepblauwe lak van de carrosserie, met drie lagen vernis, accentueert deze vorm.

/image/72/1/hd-peugeot-g17-studio-elevation-neutre-ferme-v2.174721.jpg

/image/72/2/hd-peugeot-g17-studio-elevation-neutre-ouvert-v2.174722.jpg

/image/72/3/hd-peugeot-g17-studio-elevation-aero-v2.174723.jpg